مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز رو به اتمام است
مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز رو به اتمام است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت سرای «ایکی قاپیلی» بازار تاریخی تبریز که چند ماه قبل دچار حریق شده بود، رو به اتمام است.

به گزارش شمس، مرتضی آبدار روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: به همت کارشناسان میراث فرهنگی استان، پایگاه جهانی بازار و همکاری هیات امنا و کسبه بازار، عملیات مرمت کالبدی و سامان دهی این سرا در کمتر ۶ ماه انجام گرفت و در آستانه اتمام است.

وی با اشاره به اینکه سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ ساعت ۱۰ شب دچار حریق شده بود، اظهار داشت: با تلاش آتش نشانان این آتش سوزی که ۲۵۰۰ مترمربع در دو طبقه از بازار را فرا گرفته بود و سرای ایکی قاپیلی، دالان های میانی و سقط فروشان را درگیر خود کرد در کمتر از ۵ ساعت مهار شد و طی آن حدود ۱۲۰ واحد تجاری آسیب جدی دید.

آبدار با تاکید بر اینکه بازار سرپوشیده تبریز سند باشکوه، فرهنگ، هنر، تاریخ، سیاست و اقتصاد آذربایجان به شمار می رود، ادامه داد: پس از اتمام مراحل اطفاء، لکه گیری و آواربرداری قسمت آسیب دیده بازار تبریز پیرو اولویت بندی های صورت گرفته و برآورد خسارات کالبدی، ارزیابی توسط کارشناسان اداره کل و پایگاه جهانی بازار، برنامه ریزی دقیقی برای مرمت و ساماندهی بخش های آسیب دیده بازار تاریخی تبریز انجام گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت بالای موضوع پس از آواربرداری، از روز ۱۳ خرداد ماه در راستای مرمت این سرا، اقداماتی نظیر سبک سازی سقف، تمیزکاری و اندودزدایی، استحکام و تقویت پی و پایه ها، بازسازی قسمت های تخریب شده اعم از طاق و گنبد، تعمیر، مرمت و اجرای درب و پنجره، بندکشی آجرها با دقت و سرعت آغاز و به انجام رسید.

آبدار با اشاره به علل و عواملی که موجب شد تا آتش سوزی اخیر خسارت بسیار کمتری نسبت به مورد مشابه قبلی داشته باشد، گفت: اتصال به شبکه فاضلاب شهری، کف سازی بازار با همکاری شهرداری تبریز، خروج دپوهای کالا از معابر عمومی بازار، مرمت اصولی و استاندارد دهه گذشته، نصب شیرهای هیدرانت، اقدام به موقع قهرمانان آتش نشانی و بسیاری دیگر از عواملی بود که باعث تقلیل خسارت شد.

وی افزود: مرمت کالبدی کنونی نیز طبق استانداردها و ضوابط ملی و بین المللی انجام گرفته تا شاهد کوچکترین خدشه ای به سیمای تاریخی این بازار جهانی نباشیم.

آبدار با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای اقدامات پیشگیرانه و مقابله با هرگونه احتمال آتش سوزی در مجموعه بازار تاریخی تبریز، یادآوری کرد: اقدامات لازم برای راه اندازی سیستم اعلان حریق الکترونیکی براساس فناوری های نوین با همکاری دستگاه های ذیربط در حال انجام است و با همکاری هیئت امنا بازار و کسبه به زودی به نتیجه خواهد رسید.