مردم میانه امسال با تحقق وعده رییس جمهور تنش آبی نخواهند داشت
مردم میانه امسال با تحقق وعده رییس جمهور تنش آبی نخواهند داشت
پروژه آبرسانی میانه شامل آبگیری سد گرمی چای، خط انتقال و تصفیه خانه آماده بهره برداری است و با تحقق یکی دیگر از مصوبات و وعده های سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی، مردم میانه و ۱۷ روستای واقع در مسیر امسال تنش آبی نخواهند داشت.

به گزارش شمس، در حال حاضر آب آشامیدنی میانه با حدود ۱۲۰ هزار نفر از طریق چاه تامین می‌شود که در روزهای گرم تابستان به دلیل کاهش کمی و کیفی آب، مردم این شهر با مشکل کم آبی و کاهش کیفیت پایین آب مواجه می‌شوند.

میزان مصرف آب شرب شهر میانه حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون مترمکعب در ماه است و روزانه ۳۴ هزار متر مکعب آب در این شهر مصرف می‌شود که با آبگیری سد گرمی چای و انتقال آن به تصفیه خانه تازه تاسیس و خطوط لوله آب، میانه در تابستان امسال مشکل سال‌های قبل را نخواهد داشت.

اختصاص ۱۰ برابری اعتبار به سد گرمی چای در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

مدیر پروژه سد گرمی چای روز پنجشنبه در جریان بازدید تعدادی از اصحاب رسانه از طرح انتقال آب به میانه، اظهار کرد: پس از سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی و دستور وی مبنی بر رفع سریع مشکل آب میانه، طی امسال و سال گذشته به اندازه ۱۰ برابر سال های ۹۷ تا ۹۹ برای تکمیل سد گرمی چای اعتبار اختصاص داده شد.

مجید امیری افزود: میانه در تابستان با تنش آبی مواجه می شود و چاههایی که آب این شهر از آن تامین می شود به لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی نیازهای شهر نیست.

وی ادامه داد: رییس جمهور در سفر سال قبل خود به استان تاکید کردند که برای رفع این بحران فکری شود از این رو تصمیم گرفتیم تا این سد را به صورت مرحله ای و فراز بندی بهره برداری کنیم.

امیری گفت: در مرحله نخست، پنج میلیون متر مکعب در پشت این سد آبگیری شده است و توانایی تحویل ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به تصفیه خانه وجود دارد.

وی همچنین از اجرای ۶.۵ کیلومتر خط لوله از شیرخانه سد تا تصفیه خانه خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ میلیارد تومان و سال قبل ۱۵۸ میلیارد تومان به پروژه تزریق شد و ۲۲۴ میلیارد تومان به صورت فاینانس و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از محل تبصره ۱۳ تخصیص یافت و کمبودی از نظر اعتبار برای تکمیل سد وجود ندارد.

آب مورد نیاز میانه، بخش ترک و ۱۷ روستا در تابستان تامین شده است

وی افزود: هزینه به روز صرف شده برای این سد یکهزار میلیارد تومان است و این سد که به صورت خاکی با هسته رسی اجرا شده ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امیری گفت: طول تاج ۹۳۹ متر است و ۸۶ متر از پی ارتفاع دارد و ظرفیت آن ۲۱ میلیون مترمکعب است و در پایان سال ۱۴۰۲ سد به صورت کامل آبگیری می شود و تا ۵۰ سال آب آشامیدنی میانه را تامین می کند.

تصفیه خانه آب میانه آماده بهره برداری است

سرناظر تصفیه خانه آب میانه گفت: این تصفیه خانه شامل واحدهای کلرزنی اولیه، اختلاط و پیش ته نشین، زلال سازی، فیلتراسیون و مخزن و آبنما آماده بهره برداری است.

رضا میرزایی ادامه داد: ظرفیت فعلی این تصفیه خانه ۴۶۰ لیتر بر ثانیه است که تا ۹۰۰ لیتر قابل افزایش است.

وی افزود: آخرین روش و سیستم در این تصفیه خانه به کار گرفته و تاکنون ۲۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

میرزایی گفت: حجم مخزن تصفیه خانه ۱۰ هزار مترمکعب است که با خط لوله ۴۳ کیلومتری به میانه انتقال و تحویل شرکت آبفا می شود.

وی ادامه داد: در آخرین نمونه‌ ای که از آب تصفیه شده گرفتیم سختی آب در آن از ۸۰۰ به ۱۰۰ کاهش یافته و کدورت نیم شده و مردم میانه امسال آبی در حد استانداردهای بالا مصرف می کنند.

صمد دعایی کارشناس این طرح نیز با بیان اینکه این طرح در سال ۸۱ تعریف، در ۸۵ تصویب و در سال ۸۶ به پیمان واگذار شد، ادامه داد: ظرفیت مدول اول تصفیه خانه ۴۵۰ لیتر بر ثانیه است که با مدول دوم به ۹۰۰ لیتر می رسد.

وی طول خط انتقال از تصفیه خانه تا میانه را ۴۳ کیلومتر اعلام و اظهار کرد: هشت کیلومتر این خط به قطر ۸۰۰ و بقیه ۹۰۰ میلی متری است که به غیر از ۱۶ کیلومتر آن، به صورت ساخت و بهره برداری اجرا شده است.

انتهای پیام /