مدیریت موفق بدون نفت/ سرمایه‌گذاری ۴.۸ میلیارد دلاری بخش خصوصی در منطقه آزاد ارس
مدیریت موفق بدون نفت/ سرمایه‌گذاری ۴.۸ میلیارد دلاری بخش خصوصی در منطقه آزاد ارس
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس عنوان کرد: وضعیت کنونی منطقه آزاد ارس از حیث تولید و صادرات، ۹۴۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی منطقه آزاد ارس است و بخش قابل‌توجهی از این تولید امروز صادر میشود.

به گزارش شمس، علی نوید صبح امروز در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه منطقه آزاد ارس یکی ۷ منطقه ازاد کشور است اظهار داشت: منطقه آزاد ارس در دو استان خاک دارد و هم استان اذربایجان‌شرقی و هم اردبیل و البته قسمت عمده در استان اذربایجان شرقی حضور دارد.

وی عنوان کرد: ۴ زون منحصر تشکیل شده است زون جلفا، نوردوز، خدافرین و منطقه آزاد ارس که در سال ۸۲ تصویب و سال ۸۳ شروع به کار کرده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس با اشاره به این که ۱۷ سال از عمر و فعالیت منطقه ازاد ارس میگذرد ادامه داد: روی هم رفته ۴.۸ میلیارد دلار در منطقه آزاد سرمایه گذاری شده است و این سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اعم از گردشگری تجاری فرهنگی زیر ساخت شهری خطوط انتقال انرژِی و حوزه های مختلف بوده است. و کل ۴.۸ میلیارد دلار تماما توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است و منطقه آزاد ارس و کلیه مناطق ازاد ردیف بودجه دولتی ندارند و خود گردان هستند.

مدیریت موفق بدون نفت

وی اظهار داشت: امروز بزرگترین حاصل و نتیجه مناطق آزاد ارس این است که مدل موفق اداره بدون نفت را در این مناطق تمرین کرده‌ایم یعنی در این ۱۷ سال توانستیم بدون نفت سرپای خودمان بایستیم و علاوه بر آن برای بخش خصوصی اقداماتی را انجام بدهیم، مسیری که در این ۱۷ سال طی شده است توسط مدیران گذشته و فعلی حاصل این سرمایه گذاری مشهود است که اگر شما جلفا و مرند را مقایسه کنید متوجه می‌شوید چقدر جلفا توسعه پیدا کرده است.

۹۴۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی منطقه ازاد ارس

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس عنوان کرد: وضعیت کنونی منطقه آزاد ارس از حیث تولید و صادرات، ۹۴۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی منطقه آزاد ارس است و بخش قابل‌توجهی از این تولید امروز صادر میشود؛ منطقه آزاد ارس مثبت ترین تراز تجاری را در بین مناطق دارد کل مناطق ازاد تراز تجاری منفی ۱۰ میلیون دلار را دارند در سال ۱۴۰۰ و منطقه ازاد ارس امسال مثبت ۳۰۰ میلیون دلار تراز تجاری دارد و این ریشه در پشتیبانی و حمایت از تولید دارد که از گذشته در منطقه اذربایجان وجود داشته است.

وی افزود: امروز در حوزه صنعت ۲۵۰ واحد صنعتی فعال داریم ۱۴۰ واحد صنعتی در حال بهره‌برداری داریم و این واحد‌ها در حوزه‌های مختلف شکل گرفته‌اند از نفت و گاز تا آرایشی و بهداشتی و …

نوید با بیان اینکه منطقه آزاد ارس علاوه بر اینکه صنعتی ترین منطقه است و کشاورزی‌ترین منطقه هم در بین مناطق ازاد در حوزه کشاورزی است تصریح کرد: در حوزه کشاورزی و شیلات در مناطق آزاد کشور پیشرو هستیم و در زون جلفا حدود ۴۵۰۰ باغ آبیاری قطره ای داریم و ۲۴۰۰ هم در حوزه خداآفرین داریم که در حال توسعه است.

شکل‌گیری مغان نوین در خدآفرین

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس افزود: در حال شکل گیری مغان نوین در خداآفرین هستیم، ما بر روی رود ارس سه سد مهم داریم که به استان ما مربوط است یکی سد ارس، سد خداآفرین و سد قیز قلعه‌سی که مجموع ظرفیت مخزنی این سدها بیش از حدود ۳ میلیارد مکعب است این عدد قدرت ویژه‌ای در حوزه کشاورزی را نشان می‌دهد و تا به امروز نتوانستیم به اندازه کافی و خوب از این سرمایه و قدرست استفاده کنیم.

ارس؛ قطب گلخانه‌های هیدروپونیک و شیشه‌ای در کشور

وی با بیان اینکه ارس قطب گلخانه‌های هیدروپونیک و شیشه‌ای در کشور است افزود: بزرگترین گلخانه هیدروپونیک در منطقه آزاد ارس وجود دارد و بزرگترین بعدی هم در حال احداث است و قصد داریم ارس قطب گلخانه‌ای خاورمیانه باشد ارس ۲ مزیت در حوزه توسعه گلخانه دارد که یکی منابع آبی و نورگیری مناسب روزانه است که شهر جلفا این قابلیت را دارد و می‌تواند پاسخگوی نیاز گلخانه‌ها باشد.

نوید ادمه داد: امروز می‌توانیم بگوییم تمامی محصولات گلخانه‌ای ارس صادر میشود و در سال‌های گذشته فقط به کشور روسیه صادرات داشتیم اما از امسال صادرات به اروپا را آغاز کردیم و اولین بار برای انگیس محصولات بارگیری شد و در آینده نزدیک بالای ۱۰۰ هزار تن تولیدات با کیفیت جهانی تولید خواهیم کرد. نزدیک به ۳۰۰ هزار تن سال گذشته تولید داشتیم بخشی صادر بخش دیگر در داخل کشور توزیع شد تلاش میکنیم امسال با رفع موانع تولید و مشکلاتی که واحد های تولیدی دارند حجم تولید را دو برابر کنیم.

توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه آزاد ارس 

وی اظهار داشت: اقتصاد ارس در ۴ حوزه شکل گرفته است حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری، بازار و تجارت که ما در دو حوزه تلاش میکنیم اقتصاد ارس را توسعه بدهیم اولین حوزه، حوزه لجستیک و حمل و نقل است گمرگ جلفا سابقه ۱۰۰ ساله دارد و ۶۳ درصد واردات کشور در سال‌های گذشته از این گمرک بوده و به دلیل جنگ کریدور‌ها و رقابت بین المللی که برای کسب سهمیه برای نقل و انتقالات کریدوری جهان است برای ما هم اهمیت دارد و ۵ کریدور بین المللی در ایران است که ۳ کریدور می‌تواند از نقطه جلفا عبور کند و دو مرز استراتژیک داریم در منطقه که بسیار ارزشمند و مهم است.

اکسپو ارس نمایشگاه برندسازی و هویت سازی است

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس در ادامه گفت: افقی ترسیم شده است تا سال ۱۴۰۸ که برش های سالانه مشخصی دارد و اهدافی تعیین شده است. این اهداف ضرورت برگزاری نمایشگاه در سطح برندینگ و معرفی و هویت سازی را برای ما آشکار کرد که باید سالانه یک نمایشگاه دستاورد‌ها و فرصت ها در ارس برگزار کنیم که اولین نمایشگاه با عنوان ارس اکسپو در شهر اولین ها برگزار خواهد شد.

نوید با بیان اینکه اکسپو نمایشگاه بازار یابی و فروش نیست نمایشگاه برندسازی و هویت سازی است عنوان کرد: این نمایشگاه می‌خواهد هویت واحدی از ارس را به نمایش بگذارد و تمام بخش خصوصی که مالک واقعی منطقه ازاد هستند حضور دارند ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری شناسایی شده و ارائه خواهد شد. تمام سفرا و تجار کشور های منطقه به این نمایشگاه دعوت شده‌اند تا هم نام ارس را بشنود و هم برنامه هایی که داریم را مطلع بشنود.

انتهای پیام /