احتمال راهیابی ۳ تن به مجلس در مرحله‌ی اول/ پدیده انتخابات بدون تبلیغات به کرسی نمایندگی می‌رسد؟
احتمال راهیابی ۳ تن به مجلس در مرحله‌ی اول/ پدیده انتخابات بدون تبلیغات به کرسی نمایندگی می‌رسد؟
رقابت میان کاندیداها بسیار نزدیک است و احتمال می‌رود بیش از 3 تن در مرحله اول به مجلس یازدهم راه یابند و مابقی افراد مدعی در مرحله دوم رقابت کنند.

سیاسی شمس: تبریز، آذرشهر و اسکو جزو حوزه‌های انتخابیه‌ای است که همواره توجه سیاسیون را در اقصی‌نقاط کشور به‌خود جلب می‌کند و وضعیت انتخاباتی آن از سوی عموم جامعه رصد می‌شود. زمان نام‌نویسی انتخابات مجلس شورای اسلامی چهره‌های سرشناسی اعلام کاندیداتوری کردند که هریک به نوبه‌ی خود مدعی محسوب می‌شدند و همین احتمال تشخیص منتخبان ملت را سخت می‌کرد.

زمان اعلام صلاحیت‌ها برخی از این چهره‌های شاخص توسط شورای نگهبان رد شدند اما با این حال همچنان تعداد افراد مدعی کم نبود. در آستانه‌ی رأی‌گیری انتخابات مجلس یازدهم تقریباً کاندیداهای پرطرفدارِ حوزه‌ی انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو مشخص شده‌اند و این را می‌شود از نظرسنجی‌های مردمی، ستادهای انتخاباتی و حمایت‌های صورت گرفته از کاندیداها فهمید.

بنابر اذعان عموم آقایان احمدعلیرضا بیگی و مسعود پزشکیان دو کاندیدایی‌اند که حضورشان در مجلس یازدهم قطعی است، با این تفاوت که در این دوره اقبال عمومی نسبت به پزشکیان به‌سبب حمایت‌هایش از روحانی و وزرایش، انتصابات فامیلی، ارائه‌ نظریه‌ی بنزین ۱۰ هزار تومانی و مسایل این‌چنینی کاهش یافته اما از آنجایی که از آراء سنتی اصلاح‌طلبان برخوردار است حتی با فرض ریزش آراء خاکستری جزو ۶ نفر منتخب قرار می‌گیرد.

احمدعلیرضا بیگی، استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی نیز دیگر کاندیدای شاخص است که از او به‌عنوان منتخب اول دوم اسفند ماه یاد می‌شود و علاوه بر اینکه عدالت‌خواهان و اصولگرایان بر روی اجماع دارند، میان مردم نیز به سبب عملکرد خود در دوران استانداری و مبارزه با فساد و رانت در دوران ۴ سال نمایندگی چهره‌ای محبوب است.

فی‌الواقع بیگی و پزشکیان دو نماینده فعلی تبریز، آذرشهر و اسکو زیاد نگران عدم انتخاب نیستند و برای کسب رأی بیشتر با یکئیگر رقابت می‌کنند.

روح‌الله متفکرآزاد، استاد دانشگاه تبریز که برای اولین بار با پشتوانه‌ی قشر جوان و نخبگان کاندیدا شده است، تا بدین‌جای کار پدیده انتخابات لقب گرفته و فراتر از انتظار ظاهر شده است. او که دکترای زیست‌شناسی و کارشناسی علوم سیاسی دارد در عین حال به زبان انگلیسی مسلط است و به سبب سال‌ها فعالیت در حوزه قره‌باغ، زبان مادری و سخنرانی‌های سراسری چهره‌ای نظریه‌پرداز و صاحب ایده به شمار می‌آید و سخنرانی‌اش در مقر سازمان ملل در دفاع از زبان ترکی آوازه‌اش را دوچندان کرده است و جزو کاندیداهایی است که احتمال پیروزی‌اش در دور اول انتخابات وجود دارد.

متفکرآزاد با اینکه با شعار نه به تبلیغات کاغذی وارد عرصه رقابت‌ها شد و با پرهیز از عدم هزینه‌های اضافی و امتناع از پذیرش حمایت‌های مالی خود را در مظان انتخاب نهاد، با اقبال عمومی گسترده‌ای مواجه شد و جزو کاندیداهایی است که شانس زیادی برای حضور در خانه ملت دارد و در طول روزهای اخیر برنامه‌ها و مواضع‌اش را با استفاده از بستر فضای مجازی منتشر کرده است.

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجالس نهم و دهم دیگر کاندیدای مدعی انتخابات مجلس یازدهم است و علی‌رغم عدم حضور در لیست نهایی نیروهای انقلاب، مردم با حذف سایر گزینه‌های این لیست سعیدی را جایگزین کرده‌اند و معتقدند او بدون هیاهو و تبلیغات، در طول دوران نمایندگی‌اش با فساد مبارزه کرده و هیچگاه امضاء خود را در برابر فشار جریانات سیاسی و اصحاب قدرت پس نگرفته است.

سعیدی که در کمیسیون‌های فرهنگی، اصل ۹۰ و کمیسیون ویژه آسیب‌های اجتماعی ایفای نقش کرده است جزو نماینده‌های فعال مجلس به شمار می‌آید و همین نیز موجب شده تا در نظرسنجی‌ها جزو ۶ نفری باشد که مردم به آن‌ها اعتماد دارند و بعد از بیگی و پزشکیان، سعیدی تنها نماینده‌ایست که از شانس تمدید نمایندگی‌‌اش برخوردار است.

علیرضا منادی دیگر کاندیدایی است که با وجود عدم قرارگیری در لیست‌‌ها به پشتوانه‌ی تبلیغات چشمگیر محیطی و فضای مجازی توانسته است پایگاه اجتماعی مناسبی برای خود دست و پا کند. او که در دوره‌ی گذشته با ۶۰۰ رأی کمتر نسبت به سعیدی از حضور در مجلس دهم بازماند این‌بار با تمام توان وارد گود انتخابات شده است و ضمن جلب حمایت‌های مردمی توانسته است سیاسیون و برخی چهره‌های شاخص هنری و رسانه‌ای را نیز با خود همراه کند.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی دیگر چهره‌ی نام‌آوازه و مشهوری است که در نظرسنجی‌های مردمی توانسته است آراء قابل توجهی را کسب کند و رسانه‌ها از او به عنوان منتخب ملت در انتخابات یاد کرده‌اند. معاون رئیس‌جمهور دولت دهم در دوره‌ی گذشته جزو مدعیان بود و توانست به دور دوم راه یابد اما نهایتاً چند هزار رأی کم آورد و از حضور در مجلس بازماند.

در کنار این ۶ تن سایر کاندیداها نیز جزو مدعیان محسوب می‌شوند که از از جمله آنان می‌توان به سید ابراهیم ابراهیمی، رضا پاشایی، عزت‌الله جعفری و محمدحسین فرهنگی اشاره کرد.

سیدابراهیم ابراهیمی که سال‌ها به‌عنوان پژوهشگر و معاون اجرایی در مجلس شورای اسلامی ایفای نقش کرده است درصدد نمایندگی و برخورداری از حق رأی است و با اینکه یک دیپلمات و رایزن فرهنگی شناخته می‌شود اما از کاندیداهایی است که بر قوانین مسلط است و توان تصمیم‌گیری صحیح در روند قانون‌گذاری را دارد و همین از منظر مردم نقطه قوت اوست.

رضا پاشایی از صنعت‌گران استان با تبلیغات گسترده محیطی و رسانه‌ای و هزینه‌های فرعی همانند بیمه منازل کاندیدا شده است، او که در دوره گدشته ۶۰ هزار رأی کسب کرده بود این‌بار امیدوار است با تاثیر تبلیغاتی‌اش آراء بیشتری کسب نماید.

عزت‌الله جعفری دیگر کاندیدایی است که از چهره‌های شاخص محسوب می‌شود و بنابر اذعان خود برای اولین و آخرین بار خود را در مظان انتخاب قرار داده است و اهداف انتخاباتی‌اش بازگردان عزت به مجلس و عدالت‌طلبی است.

و اما محمدحسین فرهنگی! او که ۱۶ سال نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بوده است می‌خواهد نمایندگی‌اش را ۲۰ ساله و رکورد جدیدی ثبت کند اما با چالش‌های متعددی روبروست و همین امر موجب شده در نظرسنجی‌ها به جمع ۶ منتخب راه پیدا نکند.

عشرت شایق و علی جعفری آذر دیگر کاندیداهایی‌اند که رقیب سایرین محسوب می‌شوند. شایق چندان با اقبال مردم مواجه نیست اما جعفری‌آذر به‌عنوان استاد دانشگاه و چهره‌ای پاکدست از شانس بیشتری نسبت به شایق برخوردار است ولی تبلیغات اندک او موجب شده تا در بطن جامعه آنطور باید و شاید بر سر زبان‌ها نیفتاد.

انتهای پیام/