ماینرهای غیرمجاز کشف شده معادل ۲ سال برق مصرفی تبریز مصرف داشتند
ماینرهای غیرمجاز کشف شده معادل ۲ سال برق مصرفی تبریز مصرف داشتند
خدادادی گفت: تا امروز نزدیک به ۲۲۲ هزار دستگاه استخراج رمزارز کشف کردیم که برق مصرفی آنها ۷۲۴ میلیون کیلووات ساعت یعنی معادل دو سال مصرف برق تبریز بوده است.

به گزارش شمس، محمد خدادادی مجری طرح تامین برق رمز ارزها در شرکت توانیر اظهار داشت: رمزارزها موضوعی تازه و پدیده ای جدید است، بسیاری از کشورهای دنیا هم هنوز به قانون گذاری صریحی نکردند و بسیاری از کشورها هنوز به دنبال آشنایی با این پدیده است. سرعت سریع تغییرات در این حوزه باعث می‌شود، ۶ ماه پیش یک برآورد از تهدیدات این حوزه داشته باشیم و ۶ ماه بعد برآوردها تغییر کند.

وی گفت‌: تقریبا از اواخر بهار سال ۱۳۹۹ درک کردیم که این پدیده به خاطر قیمت انرژی در کشور می‌تواند برای تامین برق و گاز کشور تبدیل به تهدید شود. استفاده از برق یارانه ای برای تولید رمزارز هیچ فرقی با قاچاق سوخت ندارد و دزدی انرژی است، و موجب ضربه زدن به اقتصاد کشور و زیرساخت‌های انرژی کشور است‌. این جنس استخراج رمزارز به بروز خاموشی‌ها دامن می‌زند.

مجری طرح تامین برق رمز ارزها افزود: میزان استخراج رمزارز به صورت مجاز ۳۲۵ مگاوات است که نزدیک به ۲۱۰ مگاوات آن به بهره برداری رسیده، استخراج مجاز رمزارز از برق یارانه ای استفاده نمی‌کند و چون رویت پذیر است در زمان پیک قابل محدودسازی و توقف تولید است.

خدادادی در ادامه این نشست گفت: یکی از چالش‌‌‌های ما با انجمن بلاکچین، بر سر استدلال‌‌‌های آنهاست. این پدیده رمزارز در همه کشورها چالش ایجاد می‌کند‌. مثلا دولت چین در تابستان امسال تولید رمزارز را به کلی غیرقانونی کرد. کانادا نیز اخطار داده بود به ماینرها که مصرف بیشتر آن‌ها موجب می‌شود نتوانیم نیاز منازل را تامین کنیم. همین الان در کشورهای اسکاندیناوی بحثی هست که دادن برق به ماینرها درست هست یا خیر‌‌.

وی افزود: قیمت واقعی اگر به معنای قیمت تمام شده برق بدون احتساب هزینه سوخت است بالغ بر حدود ۶۰۰ تومان می‌شود، اما اگر ۶۰۰ تومان به ماینر بدهیم ما باید ۱۳ هزار مگاوات ظرفیت داشته باشیم که به تمام ماینرهای مشتاق از سراسر جهان برق بدهیم‌.

این مقام مسئول در ادامه گفت: کل خاموشی هایی که به منازل دادیم امسال حدود ۳ هزار مگاوات بود که نیاز ماینرها ۳ تا ۴ برابر این مقدار است‌.

وی در پایان این نشست گفت: در کشور ما برق و انرژی یارانه ای عرضه می‌شود و انگیزه سودجویانه از سوی تعداد معدودی از افراد برای سوءاستفاده وجود دارد‌. سه محور دیده شده است. محور اول این است که ورود و خرید و فروش ماینر شفاف باشد و هر کسی خواست زیرزمینی کار کند بلافاصله مشخص شود که این محور را اینک نداریم. محور دوم این است که با شرط اینکه فشار به شبکه زیاد نشود و قیمت دریافتی منطقی باشد، برق فعالان مجاز رمزارز را تامین کنیم. و محور سوم این است که با فعالان غیرمجاز برخورد قاطع و بازدارنده صورت گیرد‌.

انتهای پیام/