مانعی برای استقلال مس آذربایجان نیست/ احیای دریاچه ارومیه جزو اولویت‌های دولت است
مانعی برای استقلال مس آذربایجان نیست/ احیای دریاچه ارومیه جزو اولویت‌های دولت است
رئیس جمهور گفت: احیای دریاچه ارومیه، ایجاد شرکت مس آذربایجان، خروج جلفا از بن بست ریلی، فعال کردن روابط اقتصادی با کشورهای حوزه اوراسیا و شانگهای و بالفعل کردن ظرفیت های کشاورزی استان از مهمترین موضوعات مورد بررسی در این سفر بود.

به گزارش شمس، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی پنجشنبه شب در پایان سفر استانی خود به آذربایجان شرقی در نشست با خبرنگاران افزود: همه امور و صنایع باید دانش بنیان شوند و وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی موظف هستند که کارهایشان را با شرکت های دانش بنیان پیش ببرند.

وی افزود: آذربایجان شرقی ظرفیت های بسیاری از قبیل معادن مس و طلا دارد که می تواند با افزایش تولید منجر به اشتغال زیاد شود؛ حتما باید صنایع پایین دستی معادن مس فعال شوند تا ضمن ایجاد ارززش افزوده، منجر به اشتغال زایی نیز بشود.

رییس جمهوراضافه کرد: مانعی نیز برای استقلال مس آذربایجان نیست و خواست دست اندرکاران صنعت مس می تواند عملیاتی شود.

وی با اشاره به ظرفیت های تجاری و صادراتی آذربایجان شرقی گفت: در بازدید از منطقه مرزی جلفا مشاهده کردم که زمینه تجارت در آنجا کاملا فراهم است، مشکلاتی در جلفا بین منطقه آزاد و سرزمین اصلی وجود داشت که تصمیماتی برای حل آنها گرفته شد که اگر اجرایی شود می تواند حتما موجب تحول در تجارت و صادرات شود.

رییسی ادامه داد: می توانیم در جلفا هم واحدهای صنعتی و هم صادرات را فعال کنیم و با استفاده از ظرفیت مسیر ریلی در این منطقه می توان با کشورهای همسایه گفت و گو کرد تا سریعا گشایش به وجود آید تا در مددت کوتاهی صادرات با سرعت انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه رونق تجارت و صادرات در این منطقه منجر به افزایش تولید و اشتغال می شود، گفت: مساله مهم این این دولت ارتباط با همسایگان است که مورد تاکید می باشد.

رییس جمهور با اشاره ظرفیت بخش کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این استان در زمینه کشاورزی با مشکلاتی مواجه است که بیشترین رقم را در سفر استانی به آن اختصاص دادیم که می تواند به رونق این بخش کمک کند.

وی ادامه داد: از جمله طرح های مورد درخواست اکثر مردم، خطوط ریلی و تسریع ارتباط با کشورهای همسایه است که ما نسبت به آن تصمیم گیری کردیم؛ آذربایجان شرقی ببیشترین بزرگراه ها را در کشور دارد که نسبت به رفع مشکلات آنها نیز در این سفر تصمیم گیری شد.

رییس جمهور در ارتباط با موضوع آسیب های اجتماعی نیز گفت: اعتباراتی به صورت خاص در این سفر برای بعصی آسیب های اجتماعی اختصاص یافت که باید اقداماتی در این راستا انجام شود.

رییسی، اتمام طرح های نیمه تمام را اولویت اساسی دولت سیزدهم اعلام کرد و افزود: نه همه طرح های نیمه تمام، بلکه طرح های نیمه تمام اولویت دار در سفر استانی امروز مشخص و اعتباراتی برای آنها تعیین شد که کار اجرایی ششان باید انجام گیرد و شما رسانه ها حتما می توانید ناظران این طرح ها باشید تا آثار این مصوبات و سفر استانی برای مردم ملموس شود.

وی با اشاره به روند رو به رشد ارتباطات تجاری با کشورهای پیرامونی گفت: من در سفر اخیرم به تاجیکستان اعلام کردم اولویت ما فعال کردن سیاست همسایگی است و در سفر چند روز قبل رییس جمهور تاجیکستان به ایران نیز معلوم شد که تجارت دوجانبه چهار برابر افزایش یافته است.

رییس جمهور با بیان اینکه ظرفیت های بسیاری در ایران وجود دارد که کشورهای همسایه می تواند بازار مهمی برای آن باشد، افزود: ما به دنبال فعال کردن همکاری ها هم در سازمان شانگهای و هم سازمان اکو هستیم.

وی همچنین در ارتباط با موضوع خشکی دریاچه ارومیه گفت: مساله خشک شدن دریاچه ارومیه به تمام منطقه آسیب می زند و یک مساله ملی است؛ در این زمینه وزارت نیرو مسئولیت دارد البته در این ارتباط در دولت قبل کارهایی انجام شده، اما نمی توان گفت کاری قطعی صورت گرفته است.

رییسی ادامه داد: احیاء دریاچه ارومیه جزو اولویت های دولت است، اعتبارات لازم را تخصیص دادیم و همه فعالیت لازم را نظارت می کنیم.

وی در مورد حفظ جنگل های قره داغ (ارسباران) افزود: حفظ جنگل به عنوان سرمایه ملی وظیفه همگانی است و همه موظف به صیانت از جنگل ها هستیم و کوتاهی در این زمینه از سوی هر کسی قابل قبول نیست؛ مسئولان جنگل بانی، محیط زیست و منابع طبیعی وظیفه سنگینی  در این ارتباط دارند.

رییس جمهور اضافه کرد: دولت برنامه ریزی کرده تا جنگل ها بیش از این آسیب نبینند و برای جبران زیان ها و آسیب ها برنامه داریم به عنوان مثال برای معدن مس سونگون که در امر استخراج مس در منطقه ای سرسبز مشغول است وظایفی تعریف کرده ایم که در کنار استخراج، جنگل ها را نیز احیا کنند.

انتهای پیام /