مادرانی که به فرزندان خود شیر داده‌اند کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند
مادرانی که به فرزندان خود شیر داده‌اند کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند
مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان این‌که بارداری و شیردهی به نوزاد اثر پیشگیرانه بر ابتلا به سرطان پستان دارد، افزود: شیردادن به نوزاد باعث کاهش سرطان‌های پستان و اندام‌های دستگاه تناسلی می‌شود و مادرانی که به فرزندان خود شیر داده‌اند در آینده کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند.

به گزارش شمس، دکتر ناصر رهبر در خصوص اهمیت سلامت زنان در دنیای امروز، اظهار کرد: زنان محور سلامت خانواده بوده و علاوه بر خدمات سلامتی که در نقش مادر، همسر، خواهر و دختر برای سایر اعضای خانواده دارند، الگوی آموزنده شیوه زندگی سالم به نسل بعدی و سفیران سلامت هستند.

وی خاطرنشان کرد: سلامت ۷۵ درصد از جامعه، یعنی زنان و فرزندان به طور مستقیم و سلامت ۲۵ درصد جامعه به طور غیر مستقیم (مردان) با سلامت زنان تامین می‌شود، لذا سلامت زنان مطمئن ترین راه برای رسیدن به زندگی بهتر برای همگان بوده و اگر سلامت، محور توسعه پایدار است پس زن محور سلامت است.

وی تاکید کرد: اگر چه آمار مرگ و میر مردان بیشتر و امید به زندگی زنان بیشتر از مردان است اما بار ناتوانی و زندگی با کیفیت پایین در زنان بیشتر بوده و زنان بیشتر از بیماری‌های‌ مزمن ناتوان کننده قابل پیشگیری رنج می‌برند.

رهبر با بیان این‌که زنان از منابع مالی و حمایتی کمتری نسبت به مردان در خانواده و اجتماع برخوردار هستند، گفت: به همین دلایل وظیفه سیستم سلامت در خصوص سلامت زنان سنگین تر است.

وی در خصوص وضعیت زنان در آذربایجان شرقی نیز تشریح کرد: ۴۹ درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز مربوط به جمعیت زنان است. از این جمعیت حدود ۱۳ درصد سالمند ( بالای ۶۰ سال)، ۴۶ درصد میانسال ( ۳۰ تا ۵۹ سال )، ۱۵ درصد جوان(۲۹ تا ۱۸ سال )، ۲۰ درصد نوجوان (شش تا ۱۷ سال) و شش درصد گروه سنی کودکان ( زیر پنج سال) را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳۱درصد از زنان میانسال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۴۰۰، مراقبت‌های میانسالان را که شامل تن سنجی و ارزیابی تغذیه، ارزیابی فعالیت بدنی، ارزیابی سلامت روان، پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت‌های ادغام یافته دیابت، فشار خون بالا و اختلالات چربی‌های خون، غربالگری اولیه درگیری با مصرف دخانیات، مواد و الکل است را دریافت کرده‌اند.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان این‌که برای حدود ۲۰ درصد زنان میانسال خدمات مامایی ارائه شده است، ادامه داد: خدمات مامایی شامل غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و سرویکس، ارزیابی عفونت آمیزشی و ایدز، ارزیابی تاریخچه باروری و یائسگی، ارزیابی علایم و عوارض یائسگی، ارزیابی خونریزی غیر طبیعی واژینال و ارزیابی اختلال عملکرد جنسی، توسط کارشناسان مامایی شاغل در مراکز سلامت ارائه شده است.

بارداری اثر پیشگیری بر سرطان پستان دارد

وی در ادامه با اشاره به برخی بیماری‌های مهم زنان، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که بارداری اثر پیشگیری کننده بر سرطان پستان دارد و سرطان پستان در زنانی که بچه ندارند بیشتر از زنانی که دو و بیشتر بچه دارند اتفاق می‌افتد.

اول علت سرطان تخمدان، زایمان کم یا نازایی است

وی افزود: اولین علت ذکر شده برای سرطان تخمدان در کتاب‌های پزشکی، زایمان کم یا نازایی بوده و بارداری اثر محافظتی نسبت به ایجاد فیبروم در رحم زنان دارد (فیبروم‌ها شایع ترین علت هیسترکتومی یا درآوردن رحم هستند).

رهبر گفت: در یک مطالعه نسبت ابتلا به فیبروم در خانمی که تا به حال زایمان نداشته حتی پنج برایر خانمی بود که چند بار زایمان داشته است.

وی با بیان این‌که بارداری در بعضی افراد باعث بهبود کامل و در برخی دیگر باعث سرکوب علایم اندومتریوز در زمان حاملگی می‌شود، گفت: اندومتریوز، وجود بافت رحم در جایی غیر از رحم است که مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

وی در ادامه با اشاره به هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) در سالجاری، اظهار کرد: هفته سلامت بانوان امسال نیز به روال سال‌های گذشته در آخرین هفته مهر ماه ( ۲۴ الی ۳۰ مهر ) با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت در کشور و اولویت اجرای وظایف محوله در قانون ” حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ” به وزارت بهداشت، امسال رویکرد اصلی برگزاری هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) مباحث مرتبط با جوانی جمعیت بوده و جمعیت جوان، سالم و بانشاط ضامن توسعه همه جانبه کشور و سرمایه و ثروت کشور است.

وی با بیان این‌که شعار سالجاری هفته سلامت زنان “سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان ” است، اظهار کرد: ایام این هفته به ترتیب با عناوین “زنان و امنیت غذایی خانواده”، “سلامت زنان و سلامت روانی خانواده”، “سلامت زنان و سبک زندگی”، “سلامت زنان، سلامت خانواده و جوانی جمعیت”، “زنان و بیماری‌های شایع (روز جهانی استئوپروز)”، “زنان و تعلیم و تربیت نسل آینده” و “زنان و آسیب‌های شغلی” نامگذاری شده است.

انتهای پیام /