لزوم تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و تاجیکستان/ مقبره الشعرای تبریز آرامگاه ۴۰۰ شاعر نامی ایران
لزوم تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و تاجیکستان/ مقبره الشعرای تبریز آرامگاه ۴۰۰ شاعر نامی ایران
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تحکیم پیوندهای فرهنگی میان دو کشور ایران و تاجیکستان ضروری است.

به گزارش شمس، تراب محمدی بعد از ظهر امروز طی آیینی که در کنار مقبره کمال الدین خجندی در تبریز و با حضور جمعی از هنرمندان و شعرای کشور تاجیکستان و ایران برگزار شد، اظهار داشت: ریشه های عمیق فرهنگی و اشتراکات زبانی، دینی، آداب و رسوم میان مردم ایران و تاجیکستان نشان از ضرورت تحکیم و گسترش ارتباطات بین این دولت و ملت دوست و برادر دارد.

وی با تأکید بر لزوم تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان دو کشور خاطرنشان کرد: پیوند میان دو کشور ریشه در ارزش ها و باورهای عمیق ملت ها دارد، از این رو نیازمند توجه جدی به گسترش تعاملات با بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی و هنری هستیم.

محمدی با اشاره به مقبره کمال الدین خجندی؛ شاعر بلندآوازه تاجیکی در تبریز گفت: تبریز به عنوان مهد فرهنگ و هنر ایران زمین؛ با مردمانی نجیب، هنردوست و سخت‌کوش، همواره الهام‌بخش ادیبان، هنرمندان، فرهنگ‌پژوهان و فرهیختگان شرق و غرب بوده است، و وجود مقبره الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف پرآوازه می باشد، دلیلی بر این مدعاست.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به شعر معروف کمال الدین خجندی درخصوص تبریز یادآور شد: وی با این شعر «تبریز مرا راحت جان خواهد بود – پیوسته مرا ورد زبان خواهد بود» منش والای مردم تاجیکستان در مهر و عشق‌ورزی به تبریز را نشان داده و با روحیه حقیقت‌جویانه‌اش به پیوندهای اجتماعی و فرهنگی ملت ها کمک کرده است.

وی ادامه داد: چندی پیش هفته فرهنگی تبریز در خجند برگزار شد و نکوداشت مرحوم استاد عزیز دولت آبادی و تعاملات میان دو شهر تاریخی تبریز و خجند بیانگر پیوندهای عمیق و اشتراکات قوی در ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بین دولت ها بود و امروز ما نیازمند توسعه این پیوندها در عرصه های تجاری، علمی و فناوری با نگاه به آینده هستیم.

گفتنی است، آیین افتتاح هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران با حضور وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شخصیت‌های فرهنگی و هنری داخلی و خارجی در تهران برگزار شد و در ادامه همزمان با تهران و شیراز در روزهای ۱۴ و ۱۵ مهر در تبریز نیز در حال برگزاری است.

بازدید از مکان‌های فرهنگی و تاریخی، حضور در مقبره کمال خجندی، بازدید از هنرستان‌ موسیقی، اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری از جمله گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و … از جمله برنامه‌های این رویداد فرهنگی در تبریز است.

انتهای پیام/