لایحه تشویقی نوسازی ساختمان‌های فرسوده در تبریز
لایحه تشویقی نوسازی ساختمان‌های فرسوده در تبریز
حادثه متروپل زنگ خطری بیخ گوش کلانشهرها است تا روند ساخت و سازهای غیرمجاز و ناایمن را کاهش دهند و شهرداری تبریز با اقداماتی نظیر تدوین لایحه تشویقی جهت نوسازی ساختمان‌های تجاری و پاساژهای فرسوده گام اول را برای پیشگیری از بروز حوادث ناگوار در شهر برداشته است.

به گزارش شمس، متروپل زنگ خطری برای کلانشهرها بود که تبریز نیز از آن مستثنی نیست. بعد از ریزش ساختمان متروپل، شهرداری تبریز، اولین اقدام خود را از شناسایی ساختمان‌های ناایمن آغاز کرده و حالا چیزی حدود ۲۰۰ ساختمان ناایمن در شهر تبریز شناسایی شده که باید چاره ای اندیشیده شود.

هر چند اقدامات شهرداری تبریز پس از شناسایی ساختمان‌های ناایمن تنها به اینجا ختم نمی‌شود. به طور مثال شهرداری منطقه ۸ تبریز در راستای اطلاع‌رسانی به پاساژهای بلند مرتبه و خطرآفرین از نظر ایمنی و سازه‌ای و سایر عوامل دخیل در این ساختمان‌ها، اقدام به صدور اخطاریه و نصب بنرهای اخطار مقابل مراکز پرخطر از جمله پاساژ امت، پاساژ برلیان، پاساژ فردوسی و… کرده است تا هیأت امناء و مالکان این مراکز نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌ها اقدام کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در این رابطه می‌گوید: اگر نیاز باشد باید اسامی ساختمان‌های ناایمن را در رسانه‌ها منتشر کنیم و از این رو اقدامات جدی را برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها انجام دهیم.

او با بیان اینکه شهرداری آمادگی خود را برای ایمن‌سازی و استحکام مراکز پرخطر اعلام کرده است ادامه می‌دهد: ما نیز آماده اراِئه سیاست‌های تشویقی در راستای صدور مجوز ایمن سازی هستیم و به عنوان شورای شهر و نماینده مردم خود را ملزم به هر گونه پیگیری در راستای حفظ ایمنی و سلامت مردم می‌دانم.

روح اله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران. حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز نیز بر ایمن سازی ساختمان‌ها تاکید ویژه‌ای کرده و می‌گوید: با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه باید در راستای ایمن‌سازی اقداماتی اتخاذ شود که شاهد بروز چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

محمد عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز از تدوین لایحه تشویقی جهت نوسازی ساختمان‌های فرسوده و پاساژهای فرسوده خبر داده و توضیح می‌دهد: قدمت و ابنیه تاریخی شهر تبریز ضرورت توجه به استحکام و ارتقای ایمنی ساختمان‌های فرسوده را بیش از هر زمان ممکن می‌کند.

او در ادامه می‌گوید: با توجه به دستور شهردار تبریز و در راستای اجرای صورتجلسه کمیسیون مشترک شهرسازی و معماری، عمران، ترافیک و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تبریز و همچنین تاکید وزیر کشور بر اجرای مفاد جزء ۵ بند (ض) ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، تدوین لایحه تشویقی به منظور افزایش توجیه پذیری اقتصادی و ترغیب مالکان در جهت نوسازی ساختمان های تجاری و پاساژهای فرسوده و ارتقای سطح ایمنی آن ها، در دستور کار این معاونت قرار گرفت.

تأکید بر رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها در تبریز و همچنین تدوین لایحه تشویقی جهت نوسازی ساختمان‌های تجاری و پاساژهای فرسوده شاید مهم‌ترین گام برای پیشگیری از بروز حوادث تلخ است.

انتهای پیام /