قیمت کتب درسی در نمایشگاه به فلک رسید/نگاه کم رنگ به کتب مذهبی
قیمت کتب درسی در نمایشگاه به فلک رسید/نگاه کم رنگ به کتب مذهبی
هفدهمین نمایشگاه بین المللی تبریز در حالی به پایان می رسد که دانش آموزانی که برای خرید کتب درسی مراجعه کرده بودند با قیمت گزاف کتاب ها مواجه می شوند و علی رغم گرانی، برخی کتاب خریده و برخی دست خالی راهی خانه می شوند.

به گزارش شمس، هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز که با استقبال پرشور مردم از جای جای شهرستان های استان مواجه بود، امروز به ایستگاه آخر خود می رسد.

علی رغم پایین بودن قدرت خرید مردم و گرانی کتاب، مخاطبان از هر سنی در این نمایشگاه حاضر شده و کتاب های مورد نیاز خود را خریداری کردند.

لازم به ذکر است غرفه هایی که کتب درسی و کنکوری را عرضه می کرد، بیشتر از سایر غرفه ها با استقبال دانش آموزان مواجه بود، با این حال قیمت بالای کتب درسی، یکی از معضلات جدی برای دانش آموزانی که برای خرید کتاب مراجعه کرده بودند، محسوب می شد، علی اکبری یکی از دانش آموزانی است برای خرید کتب درسی به نمایشگاه مراجعه کرده و می گوید «من در هر دوره از نمایشگاه کتاب شرکت می کنم. امسال نیز مانند سال های گذشته برگزار شد با این تفاوت که امسال قیمت کتاب ها بسیار بالا رفته بود.

وی ادامه می دهد: برای استفاده از بن تخفیف اقدام نکردم، تصورم این بود که قیمت کتاب ها نسبت به سال قبل تفاوت چندانی پیدا نکرده باشد، با این حال هزینه ای که برای خرید ۵ کتاب کنار گذاشته بودم فقط می تواند پاسخگوی خرید ۲ کتاب باشد و این برای ما دانش آموزان معضل بزرگی است. امیدوارم مسئله گرانی کاغذ زودتر حل شود و یا مسئولان فکری برای کتب درسی کنند؛ زیرا همه دانش آموزان قدرت خرید کتاب های درسی با قیمت بالا را ندارند.»

شیوا مغفرت نیز یکی از دانش آمموزان کنکوری است که در گفت و گو با شمس اظهار می کند: قیمت کتاب درسی و کنکوری بیشتر از تصورم گران بود، با اینکه برای خرید کتاب کنکوری به نمایشگاه آمده بودم اما با این وضع گرانی، علی رغم تخفیف نمایشگاهی، نتوانستم کتاب های مورد نیازم را خریداری کنم و به ناچار دست خالی به خانه برمی گردم.

زیبا فرهمند نیز یکی از دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان است که می گوید: کیفیت کتاب های درسی و کنکوری بسیار خوب بود با این حال با افزایش کیفیت، قیمت ها نیز بالا رفته است، فقط یک کتاب ریاضی تست توانستم خریداری کنم.

رقیه یزدی، مادری است که به همراه پسرنوجوانش برای خرید کتاب های آموزشی و درسی به نمایشگاه آمده است، اعلام می کند: به نظرم مسئولان باید بیش از هر چیز به فکر بچه های مدرسه ای باشند، بن خرید با تخفیف بیشتر در اختیار دانش آموزان قرار دهند، با این وضعیت گرانی، کدام دانش آموزی می تواند کتاب مورد نیاز خود را بخرد.تحصیل در عصر امروز هم که هر روز معلمان یک کتاب آموزشی جدید به بچه ها معرفی می کنند، بدون کتب آموزشی بسیار دشوار است.

رحمان سروری، پدری است که به همراه دو فرزندش از بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب بازدید می کند و در گفت و گو با شمس می گوید: «متاسفانه در این دوره از نمایشگاه، امکانات رفاهی برای بخش کودک و نوجوان ضعیف بود، جای خالی کتب مذهبی همچون زندگی امامان معصوم در این نمایشگاه بیشتر دیده می شد، البته ناگفته نماند که قیمت ها نسبتاً بالا رفته و به همین دلیل تعداد کمتری از کتاب ها را تهیه کردیم.»

علی رغم اینکه امروز آخرین روز نمایشگاه کتاب تبریز است، در برخی از غرفه ها جشن امضا و رونمایی از کتاب برپاست، به سراغ افرادی می رویم که در بخش ناشران دفاع مقدس مشغول خرید کتاب هستند، امین حبیبی، یکی از بازدیدکنندگان می گوید: :«از نظر من این دوره از نمایشگاه کتاب بسیار خوب برگزار شد، ما کارمند هستیم و فقط به ساعات پایانی نمایشگاه رسیده ایم. با این حال مسئله پارک خودرو برای ما مشکل ساز بود، البته در بازدید از غرفه کتب دفاع مقدس، متوجه شدیم که این کتاب ها بسیار زیبا نوشته شده و چاپ آن ها نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.»

به غرفه کتب ترجمه شده مراجعه می کنیم، ناصر روشن زاده، یکی از خریداران کتاب می گوید: «امسال قیمت کتاب های رمان نسبت به سال های گذشته ۳ برابر شده و هر ناشری هم از ترجمه کتاب های خود تعریف می کند و چون اطلاع زیادی از مترجمان نداریم، نمی توانیم بهترین ها را انتخاب کنیم. از نظر من این دوره از نمایشگاه کتاب اطلاع رسانی خوبی نداشته و پیدا کردن ناشران مختلف برای مخاطبان دشوار بود.

وی از صف طولانی غرفه های عرضه کننده غذا در نمایشگاه تبریز انتقاد می کند و می گوید: در کنار خرید کتاب ، غرفه های عرضه کننده غذا و خوراکی بود که علی رغم قیمت های سرسام آور، صف های طولانی داشت و خدمات ضعیف و غذا با کیفیت پایین عرضه می کرد. امیدوارم سال آینده نمایشگاه کتاب با امکانات رفاهی بهتر و البته قیمت پایین تر کتاب برگزار شود.

گفتنی است در هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز که از تاریخ ۲۹ مهرماه ۲۹ الی ۴ آبان ماه سال جاری برگزار شده، ۹۵۰ هزار ناشر داخلی و خارجی شرکت کرده اند.امروز چهارم آبان این نمایشگاه به ایستگاه آخر خود می رسد.

  • نویسنده : معراج آذری