قناعت در بیت المال و اموال عمومی/ ۱۰ راهکار برای جلوگیری از اسراف
قناعت در بیت المال و اموال عمومی/ ۱۰ راهکار برای جلوگیری از اسراف
حفاظت از اموال عمومی و بیت المال در اسلام مورد سفارش شدید قرار گرفته؛ امری که اگر درست رعایت شود می‌تواند از اسراف‌کاری‌های بسیاری جلوگیری کند.

به گزارش شمس، حفاظت از اموال عمومی و بیت المال در اسلام مورد سفارش شدید قرار گرفته؛ امری که اگر درست رعایت شود می تواند از اسرافکاری های بسیاری جلوگیری کند.

قناعت در بیت المال چون از اهمیت فراوانی برخوردار است، لازم است توضیحی درباره آن بیان گردد: بسیاری از ادارات، سازمان ها، مراکز دولتی و بخش های وابسته به آنها از طریق بودجه عمومی “بیت المال” اداره می شوند و تمام مخارج و هزینه های آنها از این طریق می باشد.

با توجه به اهمیت فوق العاده ای که در دین اسلام به بیت المال و حفظ آن (به عنوان امانت الهی و حقوق مردم) داده شده، وظیفه شرعی و قانونی حکم می کند که همه در مصرف و بهره داری از آن بسیار دقت و مراقبت کنند که هرگز بیش از حد نیاز و با بی برنامگی و بدون قانون صرف نشود که اسراف و زیاده روی در بیت المال از زیانبارترین نمونه های اسرافکاری و خیانت است که متاسفانه همواره اموال عمومی و بیت المال، در معرض این “آفت بزرگ” قرار داشته و دارد.

از دیدگاه دین اسلام اسراف در مصرف بیت المال و اموال عمومی، نشانه بی ایمانی و بی تقوایی انسان و نیز علامت ظلم می باشد. از این رو در تعالیم الهی اسلامی، حفاظت از اینگونه اموال و رعایت چگونگی مصرف آنها، بسیار تاکید و سفارش شده و یک “تکلیف الهی” مسلم به شمار می آید و علاوه بر این یک امر ملی و یک اصل قانونی نیز هست.

حال با این بیان، از طریق “قناعت” که یکی از پسندیده ترین راه هاست به خوبی و آسانی می توان از “بیت المال و حقوق مردم حفاظت کرد و از نابودی نعمات و سرمایه ها جلوگیری نمود.

اکنون با توجه به نکته بیان شده پیرامون اهمیت حفظ و نگهداری “بیت المال” لازم است به موارد و نمونه هایی از رفتار و عملکردهایی اشاره شود که بازنگری درست و اصلاح دقیق ساختار آنها، موجب قناعت در مصرف بیت المال و نگهداری از آن می شود.

۱- قناعت و صرفه جویی در برپایی اجلاس ها؛ بسیاری از اجلاس ها و گردهمایی ها، فایده و بازدهی چندانی ندارد و فقط مخارج را بر بیت المال و حقوق مردم تحمیل می کند.

۲- تعدیل و تقلیل مراکز متعدد آموزشی؛ تعدادی از مراکز آموزشی و دانشگاهی موازی وجود دارد که با تعدیل و ادغام نمودن آنها صرفه جویی در بیت المال حاصل می شود.

۳- اصلاح و بازنگری در رشته های تحصیلی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

۴- داشتن طرح و برنامه ریزی صحیح؛ داشتن طرح و روش های سنجیده می تواند بسیاری از هزینه ها را کم کند یا کاهش دهد.

۵- دقت و نظارت دقیق در خریدها؛

۶- اصلاح ساختار اداری و سازمانی؛ اصلاح و بهسازی ساختار اداری بر اساس دانش و منطق می تواند سبب صرفه جویی در بیت المال شود.

۷- اصلاح ماموریت ها و مسافرت ها؛ بازنگری و نیز تقلیل ماموریت ها و مسافرت ها (اعم از داخل و خارجی) و همچنین کاستن از نقل و انتقالات و جابجایی های غیر ضروری و غیر اصولی.

۸- بهسازی غذاها و مصرف درست آنها؛

۹- اصلاح حمل و نقل ها؛ بهینه سازی جابجایی و حمل و نقل و نزدیک کردن محل کار با محل سکونت.

۱۰- شناسایی نیروی انسانی کیفی، با مهارت، متخصص و مجرب، و بهره برداری درست از آنها.

انتهای پیام /

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر