قرارداد پروژه مرمت و سامان‌دهی فیروزه جهان اسلام منعقد شد
قرارداد پروژه مرمت و سامان‌دهی فیروزه جهان اسلام منعقد شد
معاون میراث‌فرهنگی ‌آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره به اهمیت مسجد کبود به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی استان، از عقد قرارداد و و احصاء سرخط‌های سامان‌دهی و مرمتی پروژه ساماندهی و مرمت فیروزه جهان اسلام خبر داد.

به گزارش شمس، وحید نواداد، معاون میراث‌فرهنگی ‌آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت حفاظت از بناهای تاریخی و انتقال آن‌ها به انسال آینده طی سخنانی اظهار داشت: قرارداد مرمت و سامان‌دهی مسجد کبود در ۹ فروردین ۱۴۰۳ منعقد و سرانجام امروز ۴ تیرماه سرخط‌های عملیات مرمتی و سامان‌دهی بر روی این بنای تاریخی احصا شد که از سرخط‌های مهم این پروژه می‌توان به اجرای پوشش بام و نماسازی دهانه رواق‌های سمت پاساژ، برچیدن فرش کف، عایق‌کاری و آجر فرش پشت‌بام مسجد کبود و دوخت و دوزهای تَرَک‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: مرمت و نم‌زدایی از پشت بام و ایوان، اجرای کانال تأسیسات داخلی و بیرونی در مسجد، تهیه و نصب پایه‌های بتنی با دکل‌های ۱۲ متری، اصلاح کف‌فرش سنگی محوطه از موارد مرمتی پروژه‌ای هستند که قرارداد آن با مبلغی بالغ بر ۶ میلیارد ۸۲۹ میلیون تومان منعقد شده است.

وی در خصوص این بنای تاریخی گفت: از برجسته‌ترین مکان‌های دیدنی تبریز، مسجد کبود در این شهر است مسجد کبود تبریز با معماری بسیار زیبا و منحصر متعلق به قرن نهم هجری قمری و باقی مانده از دوران پادشاهی قراقویونلوها است که در یکی از کهن‌ترین و تاریخی‌ترین محله‌های شهر تبریز قرار دارد.

نواداد با اشاره به اهمیت مسجد مسجد کبود، فیروزه جهان اسلام در تاریخ و معماری تبریز یادآور شد: معماری زیبای مسجد کبود را می‌توان نمونه‌ای قابل توجه از معماری اسلامی ایران دانست.

وی همچنین اضافه کرد: کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی نقش و نگارهای اسلیمی و طراحی نوین هندسی از خصوصیات برجسته در معماری مسجد کبود بشمار می‌آیند. این بنا در گذشته کاربری گسترده‌تری داشته و با وجود آسیب‌های فراوان در طول سالیان دراز هم چنان شکوه و زیبایی خود را حفظ کرده است.