قاچاق معکوس تراکتورهای تبریز/ سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیاردی در استان
قاچاق معکوس تراکتورهای تبریز/ سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیاردی در استان
صابر پرنیان گفت: ما قاچاق معکوس تراکتور داریم و در واقع تراکتور از ایران به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود. چراکه قیمتی که تولید می‌کنیم پایین است.

اقتصادی شمس: «صابر پرنیان» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی میهمان تحریریه‌ی شمس بود و ضمن آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این رسانه با خبرنگاران شمس درباره ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی استان، ایجاد برندهای خودروسازی، مشکلات برق واحدهای تولیدی، استقلال مس سونگون و تاسیس شرکت مس آذربایجان به گفت‌وگو نشست. مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

تولید اتوبوس‌های نسل جدید توسط اسنا/ کاماز احیاء شد/ ورود سرمایه‌گذار بومی تبریز به صنعت ساخت خودرو سواری
استانداران دولت قبل از تاسیس خط تولید خودروی اروپایی در تبریز می‌گفتند و هیچ‌گاه این آرزو محقق نشد. آیا اتفاق نشدنی است؟

صابر پرنیان: تبریز در سطح کشور یک مرکز قطعه‌سازی است و کارخانه‌های مادری همچون موتوژن، ایدم، چرخشگر، پیستون‌سازی، بلبرینگ‌سازی، شرکت آهنگری تراکتورسازی و قطعات‌سازی داریم، این ظرفیت بسیار خوبی برای تبریز محسوب می‌شود. ما در تولید خودروی تجاری یعنی کامیون و کشنده رتبه اول را داریم و بستر گسترش و توسعه‌ی صنعت خودرو در این استان آماده است. اخیراً وزیر صمت در تبریز اعلام آمادگی کردند در قالب سرمایه‌گذاری موردی و یا کنسرسیوم از تولید خودرو در آذربایجان‌شرقی حمایت کنند تا تولید ۳۰۰ هزار دستگاه محقق شود.

خودروسازی آذربایجان به‌علت مشکلات مالک و عدم ایفای تعهدات تعطیل است. به‌جد به‌‌دنبال احیای آن هستیم و جزو برنامه‌های محوری استان‌مان است، چراکه این خودروسازی ماشین‌آلات بسیار خوب با تکنولوژی روز داشت. در کنار این، در ایران خودرو تبریز نیز به‌دنبال ایجاد خط بدنه و رنگ هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری عملیات اجرایی آن شروع شود.

اسنا که در گذشته تعطیل بود، اکنون با شراکت گروه بهمن، اتوبوس‌های نسل جدید و باکیفیت تولید می‌کند و همین الآن هم برای تحویل ۳۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری با شهرداری تبریز تفاهم کرده‌اند. در کنار تمام این‌ها، کارخانه کاماز مجددا راه‌اندازی شده است و روزانه ۸ عدد خودروی باکیفیت و کم‌نظیر کاماز تولید می‌‌کند. یک سرمایه‌گذار بومی و فوق‌العاده توانمند دیگری نیز درخواست مجوز خودروسازی سواری کرده است. کارهای مقدماتی‌اش را انجام داده‌ایم. پیگیریم و آقای وزیر هم دستور مساعد داده‌اند.

در گذشته ما فرصت‌سوزی کرده‌ایم. تبریز باید به قطب سوم خودروسازی تبدیل می‌شد و این ظرفیت هم به لحاظ‌ ظرفیت‌های زیرساختی، اتصال به قفقاز و اوراسیا، موقعیت جغرافیایی و هم نیروی انسانی در تبریز وجود دارد. منتها جریان خودروسازی در کشور اجازه نمی‌دهند رقبای دیگر وارد شوند. با یک مدیریت ناکارآمد باعث شده‌اند خودروها کیفیت حداقلی را نداشته باشند و انتظارات مشتری برآورده نشود و اکنون پس از چند دهه حمایت، حتی نتوانسته‌اند رضایت مصرف کننده و مردم را تامین بکنند.

پیشنهاد داده‌ایم و ییگیریم که تولید گیربکس اتوماتیک در شرکت چرخشگر برای اولین بار در سطح کشور آغاز شود. باید کمی وحدت بین ذی‌نفعان مختلف در استان ایجاد شود، ما در خودروسازی و مجموعه‌سازی مزیت نسبی و پتانسیل و ظرفیت خوبی داریم و می‌توانیم قدم‌های بسیار خوبی برداریم. صنعت خودرو یک صنعت پراشتغال و پیچیده است. صنعتگران ما صنعتگران قوی و قدرتمندی هستند.

تبعیض در قطعی برق صنایع رفع شد/ مردم همراهی کنند چراغ صنایع روشن می‌ماند
اوایل هفته در مصاحبه‌ای گفتید در خاموشی صنایع اجازه تبعیض نمی‌دهیم و پیگیر بحث برق صنایع استان هستیم، بحث خاموشی صنایع و به‌خصوص صنایع فولاد به کجا رسید؟

صابر پرنیان: طبق ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در زمان کمبود انرژی، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند، در واقع واحدهای تولیدی صنعتی حلقه آخر هستند. ولی اکنون این‌ها را در اولین حلقه در نظر گرفته‌اند. یعنی اگر کمبود برق داریم، بلافاصله می‌گوییم برق کارخانه‌ها و صنایع را قطع کنید و این اشتباه است.

در گذشته تصمیم‌گیری شده بود که در استان ما ۲ روز برق واحدهای تولیدی و صنایع قطع شود، در حالی‌که در استان‌های دیگر یک روز بود. ما با قدرت و جدیت پیگیری کردیم و رفع تبعیض شد. الآن قطعی برق به یک روز در هفته تبدیل شده و آن هم به‌شرط زمان‌بندی و اعلام قبلی است. چراکه ممکن است وقتی خاموشی برق داریم، مواد اولیه در دستگاه‌ها از بین برود یا محصول نهایی و حتی خود ماشین‌آلات آسیب ببینند و باعث ضرر و زیان واحد تولیدی شود.

باید طوری برنامه ریزی بشود که برای مثال واحدهای مستقر در شهرک سلیمی بدانند روز دوشنبه قطعی برق دارند و از قبل برنامه ریزی کنند تا کار دیگری برای خودشان تعریف کنند یا اصلاً به کارگرانشان استراحت بدهند.

از لحاظ تعدادی ۲۴ درصد واحدهای فولادی کشور، از لحاظ تولید ۱۵ درصد و از لحاظ صادرات ۸ درصد فولاد کشور در استان ماست و فولاد به دلیل یکپارچه بودن خط تولید، واحد‌های صفر تا صدی هستند و قطعی برق و سرد شدن کوره، خسارت‌های زیادی را متوجه این صنعت خواهد نمود. اگر صنایع فولادی در کاهش بار شبکه برق، مشارکت داده شوند، عملا ۲ ماه تولید فولادی‌ها متوقف و یک ماه نیز با حداقل ظرفیت کار خواهند کرد و این تبعات نامطلوبی بر روند تنظیم بازار و صادرات محصولات فولادی خواهد داشت.

ما هم پیگیریم تا صنایع فولاد و کارخانه سیمان صوفیان از قطعی برق کمترین آسیب را ببینند چراکه پروژه‌های عمرانی ما در تابستان بیشتر فعال می‌شود و عدم تامین مواد اولیه و مصالح منجر به توقف‌شان خواهد شد.

در ده سال گذشته، سرمایه‌گذاری در صنعت برق نزدیک به صفر بوده است. یعنی صنعت و خدمات گسترش پیدا کرده اما در کنار آن زیرساخت افزایش پیدا نکرده است. این هم یک آسیب بسیار بزرگی است.

جا دارد ما مسئولین، از صاحبان صنایع عذرخواهی کنیم که مارا همراهی می‌کنند. مردم هم اگر همراه باشند این ۳ ماه را رد می‌‌کنیم و نه صنایع‌مان آسیبی می‌بیند و نه بخش خانگی خاموشی خواهد داشت.

حتی حساب بانکی کارگران مس سونگون خارج از استان باز شده است/ تاسیس شرکت مس آذربایجان اقتصاد استان را متحول می‌کند
در زمان سفر رئیس جمهور به استان، گفته شد با دستور ایشان شرکت مستقل مس آذربایجان تاسیس خواهد شد، در حال حاضر پیگیری‌ها به کجا رسیده و در جه مرحله‌ای است؟

صابر پرنیان: مس سونگون درحال حاضر در ساختار حقوقی شرکت ملی مس ایران تعریف شده و متشکل از سهامداران متنوع اعم از دولت، سهام عدالت، صندوق بازنشستگی و … می‌باشد. ما با سهامداران آن کاری نداریم و پایان هر سال سهامداران به عواید خود از فعالیت مس سونگون می‌رسند، اما بحث‌مان این است که بار مسایل زیست محیطی، تامین انرژی و زیرساختی  این معدن باماست و بخش اعظم عواید مس به خارج از استان می‌رود و آذربایجان‌شرقی از گردش مالی‌اش منتفع نمی‌شود.

سال گذشته ۳۰۰ هزار تن کنسانتره به ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان به خارج از استان فرستادیم. اولاً ما باید کنسانتره را تبدیل به فلز مس کاتد کنیم که ارزش افزوده‌ی آن چند برابر است، شاید نزدیک به ۷ – ۸ برابر ارزش افزوده دارد. دوماً اینکه مس را به محصولات جانبی تبدیل کنیم، آن وقت ارزش افزوده ده‌ها برابر می‌شود.

الآن در استان‌های دیگر این کنسانتره تبدیل به شمش می‌شود و حتی ۹ درصد ارزش افزوده‌ای که باید داشته باشد، به استان دیگر می‌رسد. حتی از همه بدتر، حساب کارگران ما که در مس آذربایجان کار می‌کنند در خارج استان خودمان باز شده است.

به‌دنبال این هستیم که شرکت مس آذربایجان در تبریز ثبت بشود. هیات مدیره داشته باشد و عوایدی گردشی فعالیت‌های مس سونگون به استان خودمان داده شود و سود و داشته‌ی سهامدار هم به خودش تعلق بگیرد. در کنار این، برای منافع استان، به دنبال تکمیل زنجیره هستیم، یعنی هم افزایش تولید کنسانتره و هم راه‌اندازی خط ۲۵۰ هزار تنی ذوب و شهرک پایین دست مس. الآن برای تولید ۳۰۰ هزار تن کنسانتره حدود ۵ هزار نفر شاغل هستند، شما حساب کنید اگر خط ذوب بیاید و شهرک پایین دست مس ایجاد شود، اشتغال چندین برابر می‌شود.

نفل سینیت سراب که بیش از ۲ دهه است حالت آزمایشگاهی دارد، باید شکل بگیرد و زنجیره‌اش تکمیل بشود. اگر ما تنها این دو پروژه را به نتیجه برسانیم، تحول اساسی و قابل لمسی برای استان‌مان شکل خواهد گرفت.

صنعت فرش تبریز پس‌رفت کرده است/ کارخانه باید در کنار خانه باشد
استعداد صنعت آذربایجان در چیست؟ بیشترین تولید و صادرات و گردش مالی چه در حوزه اشتغال و چه در بحث ارزآوری کدام صنعت است؟

صابر پرنیان: آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های تراز اول است، هم در صنعت و هم در تجارت. پایه ما صنایع غذایی است که رشد پیدا کرده‌اند و زنجیره‌شان تکمیل است و فعالیت دارند. در کنار صنایع غذایی، در ۳۰ سال گذشته جغرافیای صنعتی یک تحولاتی شده است. لوازم خانگی هم آمده و هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ حجم تولید افزایش پیدا کرده است.

در فولاد رتبه سوم هستیم و در ماشین سازی صنعتی رتبه چهارم کشور دست ماست، ۶۰ درصد کارخانجات قیر هم در استان ما فعالیت دارند. در قطعه‌سازی، مجموعه‌سازی و خودروی تجاری باز آذربایجان‌شرقی محور است.

در فرش متأسفانه پسرفت داشته‌ایم. فرش از آن جمله صنایعی است که در سال‌های گذشته در کل کشور و بخصوص آذربایجان‌شرقی هم در تولید و صادرات متأسفانه کمی مورد غفلت قرار گرفته است. ما باید به فرش کمی بیشتر اهمیت بدهیم. در اصفهان، شهردار و شورای شهر در یک مراسم بزرگ یک میدان را به‌عنوان میدان فرش نام‌گذاری کردند. من در همین خصوص به شهردار محترم و اعضای شورای شهر پیشنهاد انجام چنین کاری را کرده‌ام.

به یک کارخانه‌ فرش سر زدم و دیدم تمام کارکنان این کارخانه بالای ۵۰ سال هستند، می‌گویند جوان دیگر نمی‌آید. پرسیدم استادی که ۵۰ ساله است و ۳۰ سال سابقه دارد، چقدر می‌گیرد؟ گفتند اگر صبح بیاید و عصر برود، روزی ۳۰۰ – ۳۵۰ هزار تومان می‌گیرد. ماهی می‌شود ۹ میلیون تومان! این یعنی این صنعت اگر دقت نکنیم، آینده‌اش به مشکل می‌خورد. ما پیشینه و زیرساخت بزرگی در بحث فرش داریم. فرش مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. باید حمایت کنیم.

منطقه آزاد تجاری ارس برای ما یک ظرفیت بزرگی است، ما با راه‌آهن می‌توانیم تا اروپا برویم. منتها اثرات اقتصادی منطقه آزاد در استان را کم می‌بینیم. آنطور که باید باشد، نیست.

در بحث پروفایل UPVC پنجاه درصد تولیدات کشور در دو کارخانه‌ی ما شکل می‌گیرد. مردم تبریز صنعتی هستند. روحیه صنعتی دارند. اگر حمایت باشد، مخصوصا در زیرساخت‌ها، ما باید آب و برق و گاز و زمین صنعتی را به‌وفور تولید کنیم. امروز هر کس به ما مراجعه می‌کند، برای توسعه است.

در دنیا کارخانه یک موجود زنده و در کنار خانه است، اینکه کارخانه را ۱۰۰ کیلومتر آن‌ طرف‌تر اشتباه است. واحدهای ما باید کنترل محور باشد، یعنی محیط زیست بگوید فعالیت در این نقطه مشکلی ندارد اما باید دود و پساب و آلودگی صوتی که تولید می‌شود باید این پارامترها را داشته باشد.

مشکل دیگر صنعت فرسودگی است. عمر ماشین‌آلات صنعتی ما متوسط بالای ۳۰ سال هستند، یعنی یک مقدار هم باید ما منابع بیاوریم و ماشین‌آلات را بروزتر کنیم.

سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیاردی توسط بخش خصوصی/ احیاء ۱۰۰ واحد تعطیل تولیدی صنعتی تا پایان سال
از برنامه‌های آتی صمت آذربایجان‌شرقی برایمان بگویید:

صابر پرنیان: خوشبختانه میل به سرمایه‌‎گذاری در آذربایجان‌شرقی بالاست. واحدهای تولیدی به سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره‌ها علاقه‌مندند. پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۸۰۰ واحد جدید و واحد توسعه‌ای به بهره برداری برسد. ۲۶ پروژه مهم و مگاپروژه داریم که بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام گرفته است و مواد اصلی و مایحتاج مردم مثل روغن، شکر، مرغ به حجم بالا، ماکارونی و فلوکتز در استان خودمان تولید شود.

به‌دنبال تکمیل زنجیره فولاد هستیم و ۵۰۰ هزار دلار برای تکمیل زنجیره‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. همچنین یک شهرک بزرگ محصولات مواد اولیه کالاهای اساسی در هشترود تاسیس می‌شود که ۳۰ کارخانه در آن وجود دارد. کارش تازه شروع شده و امیدواریم این شهرک بزرگ به‌زودی به خروجی برسد.

دو معدن بزرگی که سال گذشته مشکل داشتند، مشکلاتشان حل شده است و معادن غیرفعال را کمیته گذاشته‌ایم و به جد پیگیریم تا فعال شوند و فرآوری محصولات معدنی جزو محورهای اصلی ماست.

فاز اول کارخانه نفل سینیت سراب شروع شده و تا پایان سال افتتاح می‌شود. علاوه بر اشتغال قابل توجهی که در آنجا انجام خواهد شد، محصولات استراتژیک بسیار خوبی تولید می‌شود.

میزهای تجارت خارجی کشورهای مختلف را فعال می‌کنیم و همینطور میزهای کالایی مثل میز آجیل و فولاد و لوازم خانگی را فعال خواهیم کرد.

امیدواریم منطقه آزاد تجاری ارس که جدیدا تغییر مدیریت داشته و یک مدیر بومی انقلابی روی کار آمده لوکوموتیو صادرات کشور شود و بتوانیم از ظرفیت منطقه آزاد به‌نفع استان‌مان استفاده کنیم.

میزان ساخت و ساز در شهرک های صنعتی به نسبت دو سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است. ۳۰۰ درصد رشد ساخت و ساز داریم.

۳۰۰ واحد نیمه تمام زیر ظرفیت هر هفته بازدید می‌شود، واحدهای تعطیل مطلق جزو برنامه است و تا پایان سال ۱۰۰ واحد تعطیل شناسایی شده تا به چرخه تولید برگردد.

شاهد قاچاق معکوس تراکتوریم/ برنامه‌ریزی برای تولید ۳۵ هزار دستگاه تراکتور در تبریز
در خبرها آمده بود که “تراکتورهای چینی بازار داخلی را شخم زدند” این در حالی‌ست که تبریز خود تولید کننده بهترین و با کیفیت‌ترین تراکتور است و واردات هر تراکتور خارجی به معنای زنگ خطری برای بیکاری کارگران ایرانی است، در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

صابر پرنیان: ما قاچاق معکوس تراکتور داریم و در واقع تراکتور از ایران به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود. چراکه قیمتی که تولید می‌کنیم پایین است. تولید باید سود کند، سودش را سرمایه‌گذاری کند. تراکتورهایی که اینجا تولید می‌شود هم کیفیتش فوق العاده بالاست و هم قیمتش مناسب است. ما در سطح کشور ۲۵ هزار نیاز داریم، امسال برنامه ریزی شده که ۳۵ هزار تولید کنند و به سمت تراکتورهای فوق سنگین در حرکت هستند.

گفت‌وگو از: میلاد نوروزی

انتهای پیام /

  • نویسنده : میلاد نوروزی