قادر به مقابله سریع در برابر هر گونه حوادث هستیم/پیش بینی وام های معیشتی برای زلزله زدگان
قادر به مقابله سریع در برابر هر گونه حوادث هستیم/پیش بینی وام های معیشتی برای زلزله زدگان
معاون اول رئیس جمهور گفت:در جمهوری اسلامی قادر به مقابله سریع در برابر هر گونه حوادث هستیم و همه نهادهای کشور هماهنگ و همدل برای کمک به مردم جلو آمده و ایستاده اند.

به گزارش شمس ، اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده سراب در جمع مردم گفت: در جمهوری اسلامی قادر به مقابله سریع در برابر هر گونه حوادث هستیم و همه نهادهای کشور هماهنگ و همدل برای کمک به مردم جلو آمده و ایستاده اند.

جهانگیری افزود: کشور ما در منطقه ای واقع شده که همواره سیل زلزله و بلایای طبیعی آن را تهدید می‌کند که نمونه آن زلزله کرمانشاه است که در سالگرد آن واقع شده ایم و در آن به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی آسیب وارد شد.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: سیل اوائل سال جاری در جنوب کشور نیز برای ما آشکار ساخت که ملت ایران متحد و یکپارچه است و اگر زمانی در هر نقطه این کشور حادثه ای اتفاق بیفتد، مردم با حفظ صمیمیت و اتحاد به داد هموطنان خود می‌رسند که چنین موضوعی در هیچ جای جهان وجود ندارد.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه زلزله آذربایجان شرقی خسارت کمتری داشته، ولی از تمام نقاط کشور همدردی، انسجام و انتظام ملت با زلزله زدگان نشان داده شد.

جهانگیری با اشاره به توانمندی کشور گفت: به رغم محدودیت‌ها کشور ما از توانمندی ها بالایی برخوردار است و می‌تواند تجربه موفق خود را به سایر کشورهای دنیا انتقال دهد.

وی با اشاره به زلزله بامداد روز جمعه گذشته آذربایجان شرقی افزود: پس از یک روز از وقوع زلزله هیئت دولت با تشکیل جلسه، اعتبارات دولتی را به زلزله‌زدگان اختصاص داد در حالی که برخی فکر می‌کنند دولت به علت مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های مالی موضوع نتواند به زلزله زدگان کمک کند.

وی اظهار داشت: دولت ۱۱۱ میلیارد تومان بودجه دولتی و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات طولانی مدت و کوتاه مدت برای ساماندهی و تعمیر منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله زدگان اختصاص داد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت قادر است با همدلی و هماهنگی مردم در بروز چنین حوادثی به داد حادثه‌دیدگان برسد.

وی خاطرنشان کرد: در موقع حوادث مردم و مسئولان اگر اختلاف نظری هم داشته باشند، آنها را کنار گذاشته و به داد هم می رسند؛ مردم مطمئن باشند که دولت به فکر آنان و مشکلات شان است.

معاون اول رئیس جمهور به خسارات مالی ناشی از زلزله اشاره کرده و گفت: وام های معیشتی با نرخ سود پایین و کمک های بلاعوض برای پیش بینی شده است.

جهانگیری با حضور در جمع مردم زلزله‌زده روستای تیرشاب شهرستان سراب با زلزله زدگان ابراز همدردی کرد و برای رسیدگی به مشکلات آنها قول مساعد داد.

در زمین لرزه ۵ و ۹ ریشتری بامداد روز جمعه ۱۷ آبان در شهر ترک میانه ۵ نفر کشته و حدود ۶۰۰ نفر مصدوم شدند.

این حادثه به حدود ۵ هزار واحد مسکونی روستایی در شهرستانهای میانه و سراب خسارت وارد کرد.