قاتل نامرئی جان ۲۸ نفر را در ‌آذربایجان‌شرقی گرفت
قاتل نامرئی جان ۲۸ نفر را در ‌آذربایجان‌شرقی گرفت
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی با اشاه به اینکه ۲۸ نفر در هفت ماه امسال بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان خود را از دست دادند، گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش سه برابری را شاهد هستیم.

به گزارش شمس، علی صفایی‌فرد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در مدت مشابه سال قبل تعداد ۹ نفر در این استان در اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند.

در عین حال گفت: در مهر ماه امسال یک نفر نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن در استان جان خود را از دست داده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک نفر کاهش یافته است.

وی اعلام کرد: در سال گذشته ۳۴ نفر در استان بر اثر استنشاق گاز سمی مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۰ نفر زن بودند.

‌صفایی‌فرد خاطرنشان کرد: گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

وی ادامه داد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را موجب می شود.

صفایی فرد افزود: از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن می باشد، با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

وی گفت: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد و در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.