فعالیت ۵۰۰۰ هیات شاه‌حسین‌گو در ایام محرم در تبریز
فعالیت ۵۰۰۰ هیات شاه‌حسین‌گو در ایام محرم در تبریز
رئیس هیئت مدیره شورای هیئات مذهبی تبریز گفت: در شهر تبریز حدود 5000 هیات شاه‌ حسین‌گو و دسته عزاداری حسینی در ایام محرم فعالیت می‌کند، تعداد این هیات و دسته‌جات در سطح استان نیز بیش از 7000 هیات بوده و آمار دقیقی در این رابطه نمی‌توان ارائه داد چون دسته‌های عزاداری بصورت مردمی در اقصا نقاط استان برپا می‌شوند.

به گزارش شمس، صمد قلی‌زاده با بیان این‌که معمولا هیات‌های شاه‌حسین گوی تبریز به جز تعدادی دسته‌جات، یک روز یا دو روز مانده به محرم عزاداری‌های خود را بصورت رسمی شروع می‌کنند، افزود: ۵۰ درصد هیات‌های مذهبی تبریز غالبا از هفتم محرم تا سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع) مراسم‌های خود را بصورت شبانه‌روزی برگزار می‌کنند.

وی در ادامه به برخی از عزاداری‌های شاخص در ایام محرم در تبریز اشاره کرد و گفت: شاخص‌ترین برنامه‌ها در بازار تبریز برگزار می‌شود که در حقیقت بزرگترین مانور عزاداری و راپیمایی مذهبی در تبریز است، این عزاداری نمونه نداشته و جایگاه بسیار ویژه‌ای در میان مردم تبریز دارد.

رئیس هیئت مدیره شورای هیئات مذهبی تبریز افزود: در میدان ساعت تبریز نیز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم بسیار بزرگی توسط ستاد برگزار می‎شود؛ در سایر نقاط شهر نیز در دهه اول محرم دسته‌جات و هیات برنامه‌های ویژه و برجسته‌ی بسیاری برگزار می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری عزاداری‌ها به شکل اصیل و اسلامی تاکید کرد و گفت: جلسات بسیاری در رابطه با فرهنگ‌سازی در این رابطه برگزار کرده ایم و به مدت ۱۰ سال است که در این رابطه تلاش می‌کنیم و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

وی در این رابطه افزود: ۱۰ سال پیش عید غدیر تحت الشعاع محرم قرار می‌گرفت اما امروز جشن غدیر که از جمله مهم‌ترین اعیاد است به نحو احسن در تبریز برگزار می‌شود؛ همچنین در بحث راهبندان دسته‌جات نیز بخشی از مسائل حل شده اما بازهم نیاز به فرهنگ سازی دراین رابطه هستیم.

قلی‌زاده در خاتمه از برگزاری هجدهمین اجلاسیه بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز خبر داد و گفت: این اجلاسیه برای اولین بار در سال ۹۹ در تبریز و با حضور میهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا