چالش کمبود پرستار؛ تهدید جدی برای نظام سلامت/ شهادت ۵ پرستار مدافع سلامت در بحران کرونا
چالش کمبود پرستار؛ تهدید جدی برای نظام سلامت/ شهادت ۵ پرستار مدافع سلامت در بحران کرونا
مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در سطح استان نزدیک 10 هزار نفر کادر پرستاری در بخش‌های داخلی، عمومی، اتاق عمل، بیهوشی و... در مجموعه‌های دولتی و خصوصی به مردم عزیزمان خدمت ارائه می‌کنند.

به گزارش شمس، صبح امروز نشست خبری مسئولین پرستاری استان آذربایجان‌شرقی با حضور محمد ارشدی، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تبریز و شهرستان‌های تابعه، یوسف اشرفی، مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و اصحاب رسانه برگزار شد.

مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در این نشست با درود و سلام به روان شهدا بویژه شهدای سلامت گفت: در سطح استان نزدیک ۱۰ هزار نفر کادر پرستاری در بخش‌های داخلی، عمومی، اتاق عمل، بیهوشی و… در مجموعه‌های دولتی و خصوصی به مردم عزیزمان خدمت ارائه می‌کنند که از این تعداد ۲۷ درصد را مردان و ۷۳درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

اشرفی با بیان اینکه ۴۷ درصد نیروی‌های پرستاری رسمی و پیمانی و ۵۳ درصد نیز شامل نیروی طرحی، شرکتی، قراردادی و یا … هستند افزود: در حال حاضر نیاز مبرم به استخدام ۸۰۰ نفر نیروی پرستار در استان وجود دارد .

مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از صدور مجوز استخدام ۲۰۰ نفر نیروی بهداشت و درمان برای آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: ۱۴۰ نفر ازاین افراد در بخش پرستاری جذب می‌شوند.

وی ساعات کاری پرستاری را در طول یک هفته ۴۳ ساعت به‌صورت شبانه روزی و عدم تعطیلی حتی در ایام تعطیلات رسمی کشور اعلام کرد و گفت: این ساعت برای پرستاری ساعت کاری بالایی است.

این مقام مسئول در خصوص وجود شرکت‌های خدمات پرستاری در استان گفت: ۳۵ شرکت خدمات پرستاری دارای مجوز رسمی در سطح استان فعال است که تعداد ۱۸ واحد آن در تبریز و بقیه در سطح استان و تحت نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول فعالیت هستند که در صورت تخلفات این واحدها کارشناسان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز مسئولیت رسیدگی به این تخلفات را برعهده دارند و در صورت وجود هر گونه تخلف و احراز آن به مراکز ذیصلاح ارجاع می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری مداوم دوره‌های توانمدسازی پرستاران گفت: همکاران پرستار باید ۱۰۰ ساعت در هر سال دوره بازآموزی داشته باشند و بروزترین مسائل مرتبط با حوزه های پرستاری را در کارنامه آموزشی خود دارند.

مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان سخنان خود با تشکر ویژه از خدمات شبانه روزی پرستاران گفت: ما ۲۵۰ نفر شهید مدافع سلامت در کشور داریم که از این تعداد ۲۰ نفر به استان آذربایجان‌شرقی تعلق دارد و ۵ نفر از شهدای مدافع سلامت پرستار هستند.

ارشدی، رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تبریز و شهرستان‌های تابعه نیز با گرامیداشت هفته پرستاری و تقدیر و تشکر از خدمات پرستاران گفت: پرستاران جزو نیروهای زحمتکش و همیشه در صحنه‌های مختلف بحرانی و عادی هستند که تقریبا ۲ برابر وظیفه خود انجام خدمت می کنند.

وی با اشاره به نیاز شدید به جذب نیروی استخدامی پرستاری در استان گفت: در طی سال جاری هیچ نیروی پرستاری جذب نشده است و فعلا سلامت مردم جامعه با نیروهای موقتی اداره می‌شود و استخدام‌های موردی مشکل کمبود پرستار را حل نخواهد کرد.

ارشدی در ادامه گفت: در تامین سلامت جامعه هم نیرو و هم انگیزه نیروهای موجود را با تکریم، پاداش و فعالیت‌های انگیزشی دیگر باید در نظر بگیریم؛ البته تکریم‌های کلامی انجام شده است و انتظار داریم تکریم‌های عملی نیز در این راستا انجام شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تبریز و شهرستان‌های تابعه، با اشاره به افزایش سن سالمندی در سطح استان آذربایجان‌شرقی افزود: در آینده نزدیک نیازمند افزایش نیرو های پرستاری و مراقبتی در استان هستیم.

اشرفی با اشاره به آمار کشوری مهاجرت پرستاران در یک سال گذشته گفت: آمار کشور برای مهاجرت پرستاران در طول یکسال گذشته دو هزار نفر اعلام شده که اقدام به دریافت مدارک به خارج از کشور را کرده‌اند ولی آمار مهاجرت قطعی فعلا اعلام نشده است.

وی در خصوص تعرفه گذاری پرستاری گفت: امیدواریم با کمک وزارت بهداشت، نظام پرستاری و همه ارگان‌های مربوطه به صورت شایسته و منطبق با عدالت همه همکاران پرستاری از حقوق و مزایا بهره‌مند شوند.

انتهای پیام /