فعالیت ۱۰ مینی پالایشگاه در منطقه آزاد ارس
فعالیت ۱۰ مینی پالایشگاه در منطقه آزاد ارس
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به فعالیت ۱۰ مینی پالایشگاه در این منطقه از تولید بنزین یورو چهار و پنج و حتی بنزین هواپیما در منطقه آزاد ارس خبر داد.

به گزارش شمس، مجید کیانی چهارشنبه، سوم خردادماه در نشست “چالش‌ها و الزامات حکمرانی مناطق آزاد تجاری-صنعتی در آذربایجان شرقی” که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: حکمرانی در ادبیات عام به معنای اعمال اقتدار سیاسی، اقتصادی و اداری در جامعه است. حکمرانی دارای سه مولفه دولت شامل همه مجموعه‌های سه قوه کشور، بخش خصوصی و جامعه مدنی شامل سازمان‌های مردمی، دانشگاهی و رسانه‌های جمعی است‌.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بحث حکمرانی در دین مبین اسلام بر مبنای قرآن و در یک کلمه حیات طیبه تعریف شده که به عنوان حکمرانی متعالی شناخته می‌شود. در این حکمرانی، حکومت از آن بوده و هر فردی که حکمرانی می‌کند باید دارای تزکیه نفس و مقبولیت و اجرای احکام الهی باشد.

وی گفت: حاکمیت پیامبر(ص) و امام علی(ع) شامل مدیریت، امانتداری و خدمتگزاری بوده و نقشه راه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم شامل مشارکت حداکثری مردم، برقراری عدالت در توزیع امکانات عمومی و ارتقای معنویت در جامعه می‌شود که تحقق آن نیازمند وجود رابطه متعامل بین مردم و حکومت یا همان حکمرانی متعالی است.

کیانی در خصوص دلیل پدیدآمدن مناطق آزاد در دنیا، اظهار کرد: بحث جهانی شدن تجارت، گسترش ارتباطات اقتصادی بین کشورها و تلاش برای جذب سرمایه گذاری بین المللی منجر شد تا یکسری مشکلات و چالش‌هایی از بابت قوانین خاص هر کشور در راه مراودات اقتصادی بین المللی شود.

وی افزود: حل این چالش، کشورها را مجاب کرد تا نقطه‌ای را در داخل مرزها تعیین کنند تا بخشی از قوانین دست و پاگیر و مانع بر سر راه ارتباطات اقتصادی بین المللی برداشته شود که این نقاط به نام مناطق آزاد در کشورهای مختلف ایجاد شدند تا پلی بین اقتصاد ملی و بین المللی باشند.

وی از جمله مزایای عمده مناطق آزاد را معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله از فعالیت‌های اقتصادی، امکان ثبت شرکت با مالکیت ۱۰۰ درصد خارجی، حمایت قانونی از سرمایه گذاران خارجی و ورود اتباع خارجی بدون اخذ ویزا عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: این منطقه آزاد در سال ۸۴ شکل گرفت که از محدوده شهرستان جلفا تا نوردوز، خداآفرین و قلی بیگو در مجموع ۷۱ هزار و ۸۰۰ هکتار مساحت دارد و دارای سه گمرک جلفا، نوردوز و خداآفرین است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ارس در بین مناطق آزاد ایران دارای ظرفیت‌های خوبی بوده و در حوزه صنعت و کشاورزی پیشتاز است. ظرفیت‌های مطلوب دینی، تاریخی و فرهنگی این منطقه باعث شده تا تا گردشگری نیز توسعه یابد و در بهار امسال منطقه آزاد ارس مهمترین مقصد گردشگری شمالغرب کشور شود.

وی با اشاره به تایید احداث دومین ژئوپارک ایران در ارس در یونسکو، از فعالیت هفت مرکز دانشگاهی در منطقه آزاد ارس خبر داد.

کیانی هم‌چنین گفت: بخش خصوصی تا امروز حدود پنج میلیارد دلار در این منطقه سرمایه گذاری کرده است.

وی در تشریح چالش‌های مناطق آزاد در کشور، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی مناطق آزاد کشور این است که چشم انداز این مناطق به درستی تعریف نشده و نبود نگاه استراتژی و واحد به مناطق منجر شده تا در مقام اجرا با چالش‌های متعدد مواجه شویم.

وی افزود: چالش دیگر این است که به همه مناطق آزاد کشور به یک چشم نگاه شده است در حالی که ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس با منطقه آزاد کیش و ماکو قطعا متفاوت بوده و باید کارکردهایی متناسب با ظرفیت هر منطقه برای آن منطقه آزاد تعیین شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: کشور ما در عرصه بین الملل با چالش‌هایی چون تحریم مواجه است در نتیجه در جذب سرمایه گذاری خارجی نتوانستیم آنچنان موفق عمل کنیم هرچند نگاه دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی خارجی نویدهایی از بهبود وضعیت دارد.

وی، مشکل تامین مالی از طریق بانک‌های داخلی و نبود نهادهای مالی بین المللی در مناطق آزاد را از جمله چالش‌های این مناطق عنوان کرد.

وی با اشاره به فعالیت فراگیر بخش خصوصی در منطقه آزاد ارس، گفت: به همت سرمایه گذاران، محصولات تولیدی به کشورهایی چون روسیه، کشورهای اروپایی، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه صادر می‌شود.

انتهای پیام /