فروش ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان
فروش ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: میزان فروش هشت هزار شرکت دانش بنیان کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ این امر نشان دهنده توجه ویژه رهبری به بحث دانش بنیان است.

به گزارش شمس، علیرضا منادی در آیین اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی با بیان اینکه دنیا دنیای پژوهشی بوده و ما نباید بدون پژوهش تصمیم گیری کنیم، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی در کشور ما، القای یاس و ناامیدی در بین دانشمندان و جوانان کشور بوده که دشمنان از این موضوع خیلی خوب بهره‌برداری کرده و تاثیر گذار هم است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر تعداد دانشجویان ما نشان دهنده پیشرفت جایگاه علم و دانش کشور است، افزود: “دانشگاه‌های حل مسئله” نیز رشد خوبی کرده و امروز جایگاه پژوهش و فناوری در کشور رشد چشمگیری داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تمامی دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در حوزه علمی و فناوری رشد خوبی داشته اند؛ به طوریکه هر کدام از مراکز دانشگاهی استان متناسب با ظرفیت و پتاسیل های مختلف می کوشند به چشم انداز و اهداف ترسیم شده خود برسند، هر چند موانعی بر سر راه وجود دارد، اما معتقدیم که با همدلی، همراهی و حمایت های بی شائبه مسئولان استانی و کشوری می توان به این مهم دست یافت.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های استان بر مدار پیشرفت و توسعه قرار گرفتند، افزود: دانشگاه‌های سهند و شهید مدنی آذربایجان دانشمندان یک درصد دنیا را به خود اختصاص داده اند که این میزان منابع از استعداد بسیار بالایی برای تحقق تجاری‌سازی با تبدیل علم به فناوری برخوردار است.

منادی اضافه کرد: دانشگاه‌های علمی کاربردی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در زمینه پژوهش و فناوری و حتی اشتغال فارغ‌التحصیلان جایگاه خوبی به دست آوردند و ما برای کشوری با این تعداد دانشجو، باید در مسیر دانش بنیان حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاهی با جامعه، مردم و صنعت در ارتباط است که بخش قابل توجهی از خروجی آن منجر به حل مسئله، تولید ثروت و ارزش افزوده شود، ادامه داد: باید از فضاها و امکانات آن‌ها برای فعالیت‌های فناور و دانش بنیان توسط نیروهای جوان و خلاق استفاده شود.

وی با اشاره به کیفیت پژوهش و تولید علم ایران گفت: طبق ارزیابی و اعتبار سنجی دانشگاه‌ها در یکی از مجلات آمریکایی، ایرانیان طی ۳۰ سال اخیر به اندازه ۳۰۰ سال رشد علمی داشتند.

وی افزود: در سال ۱۳۸۹ خشتی در مجلس با عنوان قانون شرکت های دانش بنیان گذاشته شد که خروجی امروز آن فعالیت هشت هزار شرکت دانش بنیان است و درحال حاضر شرکت‌های دانش بنیان حدود یک سوم بودجه کشور گردش مالی دارند که این رقمی بسیار بالا و قابل توجه است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمتر از قانون ۸۹ در خصوص شرکت های دانش بنیان خود مقام معظم رهبری است که حامی و پیگیر اصلی شرکت های دانش بنیان می باشد.

وی با بیان اینکه قانونی در مجلس برای شرکت‌های دانش بنیان تصویب شده که با اجرای آن تمامی موانع بانکی، مالیاتی و … مرتفع خواهد شد، توضیح داد: اواخر سال گذشته بیش از ۱۱۰ مسأله شرکت های دانش بنیان را با تصویب قانون ۲۰ ماده ای جهش تولید دانش بنیان را برای برداشتن موانع از سر راه این شرکت ها برداشتیم و ۴۰ هزار میلیارد آورده داشت و در مسایل گمرکی، بیمه ای، بانکی و هر حوزه مرتبط با این بخش موادی را مصوب و یکی از فاخرترین و کامل ترین قوانین شرکت های دانش بنیان تصویب کردیم.

انتهای پیام /