فرهنگ‌سازی، عامل مهمی در پیشگیری از حوادث است
فرهنگ‌سازی، عامل مهمی در پیشگیری از حوادث است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص مخاطرات حوادث و پیش بینی مقابله با آن، عامل مهمی در پیشگیری از تلفات جانی به شمار می رود.

به گزارش شمس، محمد باقر هنربر در کارگاه کاربرد فناوری‌های نوین در مدیریت بحران اظهار کرد: استان ما جزو استان‌های مخاطره‌آمیز کشور است و از طرفی اخیرا شاهد حوادث غیرطبیعی مختلفی از جمله حادثه خیابان عباسی بودیم که انسان در آن دخالت داشته است.

وی ادامه داد: از طرفی تصادفات جاده‌ای هم بیشتر شده است و در این خصوص لازم است تا برای کاهش آمار این حوادث، به موضوع اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اهمیت بیشتری داده شود.

هنربر تاکید کرد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، استفاده از مصالح استاندارد و پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی جزو دستورالعمل‌های ابلاغی است که دستگاه‌ها مکلف به اجرای آن هستند.

وی افزود: عده‌ای از کارشناسان معتقدند که زلزله قابل پیش‌بینی است اما اگر قابل پیش‌بینی نیز نباشد، قابل پیشگیری است؛ برای مثال، پیش‌بینی شده که گسل شمال تبریز فعال می‌شود بنابراین همه باید برای پیشگیری از مخاطرات آن آماده باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید تاب آوری جامعه را بالاتر ببریم، گفت: لازم است تا از صدور مجوز برای ساخت و ساز در مناطق پرخطر جلوگیری شود و همه‌ی دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و فقط شهرداری درگیر این موضوع نباشد.

وی افزود: چنانچه زلزله‌ای در کشور رخ دهد، بالای هزار میلیارد هزینه به کشور تحمیل می‌شود اما با پیش‌بینی و پیشگیری، می‌توان با ۱۰۰ میلیارد از خسارت هزار میلیاردی آن جلوگیری کرد.

هنربر بیان کرد: همه باید در کنار شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی باشند و زمین‌های بلااستفاده را در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند تا ساکنان مناطق پرخطر حاشیه نشین به نقاط امن انتقال داده شوند.

پیش‌بینی و پیشگیری به‌موقع، لازمه آمادگی برای مقابله با حوادث

مدیر بحران شهرداری تبریز نیز در این کارگاه گفت: با پیش‌بینی و پیشگیری، می‌توان از هدررفت هزینه جلوگیری کرد و به آمادگی مناسب برای مقابله با حوادث رسید.

مسعود حسن نژاد اظهار کرد: این کره خاکی همواره درگیر حوادث و سوانح طبیعی بوده و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست اما برای مقابله با این حوادث باید بدانیم که چه‌کار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: انسان باید با برنامه‌ریزی و کاوش، خود و محل زندگی خود را مقاوم کند تا از تبعات این حوادث مصون مانده و به زندگی خود ادامه دهد.

مدیر بحران شهرداری تبریز بیان کرد: در طول تاریخ، بشر کارهایی را انجام داده تا خود را از حوادث حفظ کند؛ اکنون با پیشرفت تکنولوژی زندگی پیچیده‌تر شده و ثابت شده که توسعه‌ی شهرها هرچقدر بیشتر باشد، حوادث نیز پیچیده‌تر خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه همیشه از مدیریت ریسک که اصلی‌ترین گزینه و اولین شرط مدیریت بحران بوده، غفلت شده است؛ مدیریت ریسک همان پیشگیری، پیش‌بینی و آمادگی است که هرچقدر برای آن هزینه شود، به منزله‌ی سرمایه‌گذاری است.

حسن نژاد تاکید کرد: برنامه‌ریزی یک شرط اساسی است و باید برای کوچکترین حادثه پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم لذا لازم است تا با پیش‌بینی و پیشگیری از هدررفت هزینه جلوگیری کرده و به آمادگی مناسب برای مقابله با حوادث برسیم.

انتهای پیام /