فرهنگسراهای شهرداری تبریز، ایستگاه‌های مقابله با کرونا
فرهنگسراهای شهرداری تبریز، ایستگاه‌های مقابله با کرونا
شاید وقتی صحبت از دوران سخت کرونایی می‌شود و همه از رنج بیماری می‌گویند؛ بین تمام خستگی‌ها و سردردها و گلودردها و هزاران درد ناشی از این بیماری، کمتر کسی به رنج‌های روحی و روانی ناشی از کرونا توجهی داشته باشد.

به گزارش شمس، کرونا؛ بیماری عجیب قرن ما است. همان تیغ برنده و دردناکی که عزیزان ما را بی‌هوا دور می‌کند و سوگ هجر را جایی پس گلو دفن. همان زهر هولناکی که چشمه اشک را خشک می‌کند و تو را هاج و واج بین تلاش برای مرگ و زندگی تنها می‌گذارد.

بی‌تردید از خاصیت این دوران و بیماری همین باشد که فرق نمی‌کند تو خود دچارش باشی یا تنها نظاره‌گر. هر دو شاید به یک اندازه دشوار باشند. همین تنهایی‌ها، ترس‌ها، واهمه ها و … سبب شده مردمان زیادی از روزگار ما حال خوشی نداشته باشند و حالا انگار بیماری‌های روحی و آسیب‌های روانی در درجه بالایی خود را به نمایش گذاشته است.

توجه به همین موضوع مهم و نیاز امروز باعث شده ساز و کارهای مختلفی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این شرایط دشوار در دستور کار قرار گیرد. در این بین فرهنگسراها و مراکز فرهنگی مجموعه شهرداری تبریز نیز بیکار ننشسته‌اند و در این راه گام برداشته‌اند.

سلامت روان؛ ارجح‌ترین رکن زندگی سالم

مجموعه مدیریت شهری در دنیای امروز به این درک و خودآگاهی دست یافته که برای شهری آباد و ایمن بیش از هر زیرساخت و برنامه‌ای باید شهروندان آن شهر در ثقل توجه باشند. چرا که شهروندانی سالم می‌توانند به آبادانی شهر نیز کمک کنند.

خانه فرهنگ و سلامت گلریز مرکزی فعال در یکی از محلات تبریز است. دکتر نرگس پورطالب روانشناس حاضر در همین مرکز فرهنگی است که حالا با شیوع کرونا در نحوه خدمات دهی به مراجعین تغییراتی ایجاد کرده است.

او در این خصوص می‌گوید: با شیوع کرونا، نحوه کار ما هم تغییر کرده و بیشتر از پتانسیل فضای مجازی برای آموزش‌ها و برگزاری کلاس‌ها استفاده کرده‌ایم که برگزاری دوره‌های آموزش والدین، دوره‌های فرزندپروری و دوره های مهارت‌های زندگی از این دست بوده است.

تغییر برنامه‌های فرهنگی شهرداری تبریز در دوران کرونا

پورطالب با تاکید بر فعالیت‌های گسترده شهرداری منطقه ۲ در حوزه سلامت روان پس از شیوع کرونا، ادامه می‌دهد: با شیوع کرونا که سبک زندگی را تغییر داد، دغدغه‌ها و مشکلات مراجعین نیز تغییر کرده است. به طور مثال حضور بیشتر افراد در خانه باعث بروز تعارضاتی بین خانواده و بین همسران و یا پدر و فرزندان شده است. تغییر در خلق و خوی افراد به سبب خانه نشینی دیگر موضوعی است که باعث می‌شود افراد گاهی خود را افسرده بدانند که در واقع این موضوع ناشی از خستگی یا نوعی فرسودگی به سبب خانه نشینی بود که در این راستا آموزش و مشاوره هایی به مراجعین ارائه می‌شود.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که با شروع سال تحصیلی به دغدغه‌های ما اضافه شد، ارتباط والدین با فرزندان و تحصیل به طور مجازی بود به طوری که عدم آشنایی افراد و دانش آموزان با آموزش مجازی بروز مشکلاتی بین والدین و دانش آموزان را پدید آورده بود.

پورطالب در پاسخ به اینکه چکار کنیم در این شرایط سخت ناشی از کرونا سلامت روان بیشتری داشته باشیم می گوید: افراد باید متناسب با موقعیت انتظار داشته باشند و اگر غیر از این باشد بدون شک مشکلاتی بروز پیدا می‌کند.

از خودمراقبتی تا مشاوره های فردی و مجازی برای شهروندان

در این بین حوریه پورعلی، مربی سلامت شهرداری منطقه ۲ هم می‌گوید: در این مرکز آموزش‌هایی در حوزه‌های مامایی، طب سنتی و خودمراقبتی و سبک زندگی سالم صورت می‌گیرد که این آموزش‌ها بیشتر شامل مشاوره فردی، گروهی، تلفنی و مجازی است.

پورعلی هم با اشاره به تغییر در آموزش‌ها و ارائه خدمات این مرکز فرهنگی در دوران کرونا ادامه می‌دهد: طی همین مشاوره‌ها، احساس کردیم مردم کمبودهایی دارند که رسانه‌ها به آن پرداخت نکرده بودند. بسیاری از بیماران پس از بازگشت از بیمارستان می‌تواسنتند ناقل این بیماری کرونا باشند و ترس بسیاری از انتقال ویروس در بیماران پس از قرنطینه وجود داشت.

این کارشناس مامایی و  طب سنتی در ادامه سخنان خود اضافه می‌کند: پس از آغاز آموزش، با توجه به استقبال بیشتر مردم و نیاز خانواده‌ها به آشنایی با مراقبت‌های ویژه از بیماران کرونا، درخواست کردیم که از هر خانواده که بیماران کرونا دارند، یک فرد سالم جهت آموزش در دوره‌ها حضور یابد. بیشتر مراجعان ما در این مرکز زنان هستند که در همین راستا تلاش ما توانمندسازی آنها بود چرا که زنان به عنوان سفیران سلامت خانواده‌ها در خانه حضور دارند.

همراه و همگام با کادر درمان در روزهای پرکار بیماری

 او ادامه می‌دهد: در این بین به دلیل خستگی و کلافگی کادر درمان، تصمیم گرفتیم افراد دارای علائم خفیف، افراد ترخیص شده از بیمارستان، بیماران سرپایی و بدون علامت و خانواده‌هایی که در خانه آنها افراد سالمند، زنان باردار و کودکان حضور دارند را جامعه هدف خود قرار دهیم که هدف ما پیشگیری از سرایت این ویروس به دیگر افراد خانواده بود.

پورعلی با تاکید بر اینکه عمده هدف ما توانمندسازی مادران و ارائه مشاوره و آموزش به آنها بود، می‌گوید: مراجعان پس از مشاهده اولین علائم سرماخوردگی باید به یکی از پزشک‌های خانواده مراجعه کنند و پس از دریافت دارو به خانه های خود بازگردند و ما نیز آموزش مراقبت ازبیماران را در خانواده  ارائه می دهیم.

حرکت با نیازهای زمانه بدون شک یکی از مهمترین مولفه‌های تمام کارهای فرهنگی و اجتماعی است. نیازهای که در صورت احصاء درست و موجه می‌تواند از بسیاری آسیب‌های آتی پیشگیری کند. شهرداری تبریز و حوزه فرهنگی و اجتماعی آن هم با تکیه بر همین دیدگاه در ماههای اخیر تغییراتی در سبک ارائه خدمات و نوع این خدمات دهی به شهروندان و مراجعان خود ایجاد کند.

  • منبع خبر : شهریار