فاجعه زیست محیطی در یک قدمی تبریز/ شیرابه‌هایی که به زمین‌های کشاورزی می‌رسند
فاجعه زیست محیطی در یک قدمی تبریز/ شیرابه‌هایی که به زمین‌های کشاورزی می‌رسند
بابایی اقدم گفت: به دلیل مکان یابی اشتباه و کومور چایی که در بستر این مکان است شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کنند و در نهایت به کومور چای می‌رسند.

به گزارش شمس، فریدون بابایی اقدم در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص دفن زباله تبریز و شیرابه آن اظهار داشت: جمع آوری زباله و دفن آن وظیفه سنتی شهرداری تبریز است و از روزیکه شهرداری در کشور بنا گذاشته شده این کار برعهده شهرداری بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرانه تولید زباله بسیار افزایش یافته زیرا تنوع کالا مانند ۵۰ سال پیش نیست و هم میزان تولید و هم تنوع زباله افزایش یافته است پس اولین گام برای معضل زباله فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای تفیکیک زباله از مبدا است.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه در سالهای گذشته کارخانه‌ای برای بازیافت و لندفیلی برای دفن رباله ایجاد شد، گفت: با توجه به اینکه زباله تولیدی در تبریز ۱۲۰۰ تن است و حدود هزار تن زباله خشک است بخشی از این زباله به کارخانه بازیافت و بخشی به لندفیل ها می‌رفتند.

وی ادامه داد: در ادامه چون این کارخانه ایرادات حقوقی داشت به کار ادامه نداد و لندفیل‌ها هم پر شدند در نهایت در چند سال گذشته ۱۰۰ درصد زباله تبریز به منطقه شیرینجا برده می‌شود. البته در محل زباله گاه قدیمی هم تسمه‌ای برای بازیافت بود که از آغاز کرونا آن هم تعطیل شد.

بابایی اقدم با اشاره به اینکه استاندارد این است که زباله‌ها پوشش داده شوند و در سطح آزاد نباشند، توضیح داد: متاسفانه در بازدیدی که داشتم نه تنها خبری از پوشش نبود بلکه از این محل سگ‌های ولگرد و انواع حیواناتی مانند کلاغ و گنجشک عبور می‌کنند که طبیعی است به دلیل نزدیکی به تبریز اثرات زیان‌باری خواهد داشت.

شیرابه‌هایی که به زمین‌های کشاورزی می‌رسند

وی با بیان اینکه بدترین و آلوده‌ترین بحث در خصوص زباله‌ها مربوط به شیرابه است، عنوان کرد: به دلیل مکان یابی اشتباه و کومور چایی که در بستر این مکان است شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کنند و در نهایت به کومور چای می‌رسند. حتی سازمان پسماند خودش هم کانال‌هایی گذاشته که این شیرابه را به کومور چای می‌ریزد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا ادامه داد: موضوع وقتی خطرناک‌تر می‌شود که روستاهای آناخاتون، اوغلی، مایان و حتی کوجوار از آب همین کومورچای برای کشاورزی استفاده می‌کنند که این موضوع اثرات جبران ناپذیری بر سلامت مردم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بنده به شهرداری در این خصوص تذکر داده و خواهم داد اما محیط زیست هم باید به این مساله ورود کند.

بابایی اقدم در پاسخ به این سوال که آیا مکان یابی جدید برای دفن زباله انجام شده یا خیرگفت: مکان یابی فعلی ۲۰ سال قبل انجام شده که غلط ترین مکان یابی بود اما چون بحث قیمت تمام شده و نزدیکی تمام روستاها به یکدیگر وجود دارد نمی‌توان دفن زباله را خیلی دورتر برد.

وی ادامه داد: ما باید در ابتدا بحث تصفیه خانه را راه اندازی کنیم؛ تصفیه خانه‌ای که به ظاهر وجود دارد اما عملا انتقال شیرابه به تصفیه خانه و تولید آب صوری است و فقط جهت نمایش به مسئولین آنجاست.

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: ایده غلط دیگری هم آنجا در حال اجراست و آنهم راه اندازی لندفیل است در حالیکه به گفته اهالی پیمانکار به دلیل مرغوب بودن ماسه و رس آنجا پروژه را رها کرده و برای خود کسب و کار راه انداخته است.

وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر فرهنگ‌سازی و بسترسازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا ما باید از تجهیزات روز برای دفن زابله بهره بگیریم و در مرحله بعدی مکان یابی دیگری برای دفن زباله را انجام دهیم زیرا ادامه این روند سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/