غربالگری ۵۰ هزار نفر در نیم‌سال ۱۴۰۰
غربالگری ۵۰ هزار نفر در نیم‌سال ۱۴۰۰
محسنی گفت: 50 هزار نفر در شش ماه نخست سال در غربالگری حضور داشته‌اند، ۲۱۲ مرکز غربالگری در استان فعالیت دارد که 167 پایگاه سنجش بینایی در مراکز مثبت زندگی ویژه مناطق کم برخوردار مستقر هستند.

به گزارش خبرنگار شمس، «سوسن محسنی» در نشست با اصحاب رسانه د خصوص هفته بهداشت سلامت روان اظهار داشت: پس از شیوع کرونا در راستای غربالگری اختلالات روانی و سلامت عمومی اعلام گردیده است که مردم با مراجعه به سامانه http://corona.behzisti.net/ اختلالات موجود شناسایی و به مشاوران بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: در خصوص تعرفه مشاوره نیز در سال جاری با تفاهم اداره کل بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی تعرفه یکسان برای مشاوران مشخص گردید که البته با توجه به سطح مشاور قابل تغییر است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان گفت: بهره مندی از خدمات وانشاسی برای مددجویان بهزیستی کامل رایگان می‌باشد و کسانی که تحت پوشش نیستند با ارزیابی مراکز مربوطه توسط مددکار می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای رایگان و یا ارزان بهره ببرند.

وی متذکر شد: در هفته بهداشت روان تمرکز برای گروه هدف خاص معلولین، سالمندان، خانواده‌های بیماران اتیسم در نظر داشته‌ایم همچنین خدمات سلامت روان در این هفته رایگان عرضه کنیم بیشتر هدف فرهنگ سازی برای مراجعه به مشاور و متخصص داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پایگاه‌های اورژانس های اجتماعی هم در شهرستان‌ها فعالیت خواهند داشت، افزود: جشنواره‌های فرهنگی ورزشی علمی برای گروهای هدف حوزه‌های مختلف و جشنواره کتابخوانی کتاب های در دسترس مردم با محتوای سلامت روان در اختیار مردم قرار می‌دهیم

محسنی خاطر نشان کرد: خدمات پیشگیری از معلولیت و پیشگیری از اختلالات بینایی و شنوایی انجام می‌شود از سلامت روانی خانواده مراقبت می‌کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بهزیستی سردمدار مراقبت از کودکان است، افزود: غربالگری سراسری پیشگیری از تنبلی چشم پیش از این فقط در ایام مهر ماه انجام می‌شد که در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا این غربالگری در طول سال انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی کودکان ۴ الی ۶ سال اگر مطمئن هستند سالم هستند با اطمینان خاطر مراجعه کنند زیرا غربالگران واکسینه شده‌اند و با رعایت بهداشت کامل سنجش در حال انجام است.

معاون پیشگیری با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر در شش ماه نخست سال در غربالگری حضور داشته‌اند، بیان کرد: ۲۱۲ مرکز غربالگری در استان فعالیت دارد که ۱۶۷ پایگاه سنجش بینایی در مراکز مثبت زندگی ویژه مناطق کم برخوردار مستقر هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: در غربالگری شنوایی نیز بهزیستی است و در این مورد نیز ۱۰۰ درصد موالید در بدو تولد مورد ارزیابی قرار میگیرند و حاصل این امر طبق اعلام آموزش و پرورش در استان کاهش چشم گیر دانش آموزان ناشنوا در مدارس است به طوری که تعداد کودکان ناشنوا برای یک کلاس کافی نیست.

محسنی به روزشمار هفته سلامت روان از ۱۸ تا ۲۴ مهر اشاره کرد و گفت: «نقش سیاستگذاران در دسترسی عادلانه به خدمات سلامت روان»، «نقش تحریم‌ها بر نابرابری سلامت روان در پاندمی کرونا»، «رابطه‌ منصفانه‌ ارائه‌دهندگان خدمات سلامت روانی – اجتماعی با خدمت‌گیرندگان»، «تأثیر انگ بر نابرابری خدمات سلامت روان در جامعه»، «ضرورت توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی در بهبود سلامت روان جامعه»، «سواد سلامت روان و بهره‌مندی از خدمات» و «نقش حاکمیت در توانمندسازی افراد دارای معلولیت (جسمی و ذهنی)» از عناوین روزهای این هفته است.

انتهای پیام/