عواقب برداشت نمک در بستر دریاچه ارومیه
عواقب برداشت نمک در بستر دریاچه ارومیه
کارشناس محیط زیست گفت: به احتمال زیاد، وزش بادهای شدید که دیروز اتفاق افتاد و جهت وزش آن نیز به سمت تبریز بود، نمک موجود در کفه های تخریب شده دریاچه ارومیه را به هوا بلند کرده و موجب ایجاد طوفان نمکی در مناطق مجاور شده است.

به گزارش شمس؛ احمد بایبوردی، کارشناس محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه به اظهارات عجیب و متناقض مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در خصوص طوفان نمکی دیروز در مسیر ارومیه – تبریز که بیان داشته بود “من وقوع گرد و غبار نمکی را تایید یا تکذیب نمی‌کنم اما صحت ندارد” واکنش نشان داد.

بایبوردی در این خصوص گفت: در مباحث علمی یا باید اشراف کامل نسبت به یک پدیده داشته باشیم و یا اینکه اصلا در مورد آن اظهار نظر نکنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد بستر نمکی دریاچه ارومیه افزود: در اوایل خشک شدن دریاچه ارومیه بسترهای ناشی از تبخیر، کفه های سخت نمکی را بوجود آورده بودند و وزش باد و طوفان به سختی می توانست این کفه های نمکی سخت را جابجا کرده و موجب ایجاد طوفان نمکی شود.

بایبوردی ادامه داد: با آغاز بهره برداری و عملیات برداشت از کفه های نمکی در بستر دریاچه ارومیه که با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است، این کفه های سنگی نمک از حالت اولیه خود خارج شده و بنابراین به احتمال زیاد، وزش بادهای شدید که دیروز اتفاق افتاد و جهت وزش آن نیز به سمت تبریز بود، نمک موجود در این کفه های تخریب شده را به هوا بلند کرده و موجب ایجاد طوفان نمکی در مناطق مجاور شده است.

انتهای پیام /

  • منبع خبر : آذرانجمن