عوارضی که مصرف میوه‌های نارس بر جا می‌گذارد
عوارضی که مصرف میوه‌های نارس بر جا می‌گذارد
کارشناس صنایع غذایی و عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: خانم‌های باردار باید در مصرف میوه‌های نارس احتیاط لازم را داشته باشند، چرا که مصرف این نوع میوه‌ها می‌تواند باعث بروز علائمی مانند کمردرد، دردهای شکمی و در موارد بسیار نادر حتی سقط جنین شود.

به گزارش شمس، جابر سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که تمامی میوه‌های کال و نارس را نمی‌توان مضر دانست، اظهار کرد: میوه‌های نارس ممکن است از جهات مختلف تکنولوژیکی و تغذیه‌ای موجب ضرر و زیان به مصرف‌کننده و حتی تولیدکننده شوند که در نهایت خسارت‌های اقتصادی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

وی گفت: میوه‌ها پس از برداشت نیز به حیات خود ادامه می‌دهند و همانند سایر موجودات زنده، تنفس کرده و پس از مدتی به زوال و فساد ختم می‌شوند.

وی ادامه داد: این تنفس در میوه‌های کلایمکتریک (فرازگرا) مانند زردآلو، کیوی، موز، سیب، گوجه‌ فرنگی و … زیان‌ بارتر خواهد بود، چرا که در این نوع میوه‌ها همراه با افزایش شدت تنفسی، میزان تولید اتیلن -هورمون شبه رشد- موجب پیری سریع محصول و فساد آن خواهد شد که توصیه می‌شود این نوع میوه‌ها را چند روز قبل از رسیدگی کامل برداشت کنند.

سلیمانی افزود: برخی تولیدکنندگان با این تفکر اشتباه که ماندگاری میوه نارس بیشتر است، میوه را موقعی که کال و نارس است، برداشت می‌کنند که این امر در حین انبارداری باعث زودتر خراب شدن محصول می‌شود؛ حتی ممکن است که تولیدکنندگان اقدام به رساندن مصنوعی میوه کنند که در نهایت باعث بدمزگی میوه، کاهش انبارمانی، افت کیفیت به‌ دلیل نرم‌ شدگی و کاهش سفتی خواهد شد.

وی متذکر شد: نرم‌شدگی سایر میوه‌ها در جعبه یا انبار، به‌ دلیل نقص در تبدیل نشاسته به قندها موجب افزایش ترکیبات فنلی می‌شود.

وی در خصوص عوارض میوه‌های نارس از جنبه‌ی تغذیه‌ای نیز گفت: میوه‌ها به هنگام رسیدن، ترکیباتی تولید می‌کنند که باعث عطر، طعم و بافت مطلوب و مشتری‌ پسند می‌شوند؛ در صورت تولید برخی آنزیم‌ها در میوه، بافت میوه نرم شده و قابلیت خوردن پیدا می‌کند اما اگر به هر دلیلی این فرآیند رسیدن، ناقص انجام گیرد، موجب اختلالاتی در فرآیند هضم و جذب میوه خواهد شد.

این کارشناس صنایع غذایی با بیان این‌که ایجاد علائم مصرف میوه‌های نارس در تمامی افراد اتفاق نمی‌افتد و بستگی به حساسیت انسان‌ها دارد، افزود: به‌ دلیل سفت بودن میوه، فرآیند جویدن کامل نشده و باعث ایجاد دل‌ درد، نفخ، اسهال و صدمه به دندان‌ها خواهد شد، چرا که در میوه‌های نارس، کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای وجود دارد که میوه را تا حدودی غیرقابل هضم می‌کند و می‌تواند منجر به نفخ شود.

وی ادامه داد: میوه‌های نارس، هم‌چنین با افزایش تحرکات دستگاه گوارش، تهوع و استفراغ را در اشخاص موجب می‌شود؛ چنانچه محیط دهان اسیدی باشد، به دلیل فعالیت باکتریایی موجب پوسیدگی دندان خواهد شد و به راحتی محیط را برای فعالیت این نوع باکتری‌ها مساعد می‌سازد.

وی در خصوص سایر عوارض مصرف میوه‌های نارس نیز اظهار کرد: مصرف برخی میوه‌های نارس مثل سیب، گوجه‌فرنگی و انبه حتی می‌تواند سوء هاضمه و رفلاکس معده ایجاد کند و برای افراد دیابتی به دلیل کاهش قند خون نیز می‌تواند، خطرناک باشد.

  • منبع خبر : ایسنا