عرضه ۱.۸ میلیارد تومان بن کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز/سرانه مطالعه استان از میانگین کشوری پایین تر است
عرضه ۱.۸ میلیارد تومان بن کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز/سرانه مطالعه استان از میانگین کشوری پایین تر است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بن در نظر گرفته شده است که ۵۰ هزار تومان برای دوره کاردانی، ۱۰۰ هزار تومان برای کارشناسی و ۱۵۰ هزار تومان برای کارشناسی ارشد به بالا خواهد بود.

به گزارش شمس، محمد محمدپور ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: ماه مهر به ترنم کتاب نامیده می‌شود و استان نیز با کتاب، قلم و مقوله اندیشه در این ماه معطر می‌شود.

وی افزود: تلاشگران حوزه کتاب و نشر و صاحبان قلم یک سال منتظر می‌مانند تا در ماه مهر شاهد این رویداد بزرگ باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: بعد از نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه کتاب تبریز مهم‌ترین رویداد کشور و غرب کشور است و امسال به هفدهمین دوره آن رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه رویداد کتاب تبریز دوشنبه، ۲۹ مهر ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می شود، گفت: نمایشگاه کتاب تبریز تا چهارم آبان ماه ادامه خواهد داشت، ۹۰۰ ناشر در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز حضور خواهند داشت و ۸۰ ناشر از استان داخلی، ۵۰ ناشرخارجی حضور خواهند داشت و ۱۵۰ هزار عنوان کتاب داخلی و ۲۵ هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه عرضه می شود.

محمدپور بیان کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه این است تا ارتقای سطح مطالعه و کتاب‌خوانی مردم رقم بخورد.

کتاب‌خوانی و مطالعه نسبت مستقیم با جریان توسعه دارد

وی با اشاره بر اینکه کتاب‌خوانی و مطالعه نسبت مستقیم با جریان توسعه دارد، گفت: در کشورهایی که میزان مطالعه زیاد است و عادت به مطالعه وجود دارد قطعاً مسیر توسعه با شتاب روبرو شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: اگر بخواهیم برنامه‌های توسعه در سطح کشور و استان همه جانبه، عمیق و پرشتاب جلو رود، راهی جزء افزایش سطح مطالعه در بین مردم وجود ندارد.

میزان مطالعه در استان آذربایجان‌شرقی نسبت به سطح کشور پایین‌تر است

وی ابراز کرد: میانگین مطالعه در سطح کشور نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است که با آرمان‌ها و سیاست‌های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سنخیتی ندارد.

محمدپور اضافه کرد: میزان مطالعه در استان آذربایجان‌شرقی نسبت به سطح کشور پایین‌تر بوده و بر ما وظیفه است تا نسبت به افزایش مطالعه و روش‌های گسترش آن در استان تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه روش‌های زیادی برای افزایش مطالعه وجود دارد، تصریح کرد: تسهیل دسترسی مردم به پدیده نشر، کاهش هزینه‌های دسترسی آخرین پدیده‌های نشر، ایجاد ارتباط بی‌واسطه بین ناشر و پدیدآورندگان کتاب با مخاطب، ایجاد فضای رقابت سالم بین ناشران کشور و خارج از کشور، تعامل بین ناشرین مختلف با سایر ناشرین موفق از جمله دستاوردهای برگزاری یک نمایشگاه کتاب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متذکر شد: نمایشگاه کتاب تبریز در سال‌های گذشته، مسیر سختی را گذراند تا به این مرحله رسید.

وی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم تا به جای کمیّت به کیفیت توجه کنیم، گفت: ناشران توانمند در سطح کشور در تبریز حاضر خواهند شد.

محمدپور با بیان اینکه ۲۲ هزار متر مربع فضای مسقف در اختیار نمایشگاه کتاب و سایر بخش‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: موسسه‌ها و نهادهای زیادی برای برگزاری این نمایشگاه به ما کمک می‌‌‌کنند که در این میان رسانه‌ها نقش بزرگی را ایفا خواهند کرد.

وی ابراز کرد: دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه‌های خبری نیز در کنار نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد و این فرصتی است تا توانمندی‌های حوزه رسانه به آحاد مردم معرفی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز امسال برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ۲۵ هزار عنوان کتاب خارجی و ۱۵ هزار عنوان کتاب رسانه دیجیتال عرضه خواهد شد.

محمدپور خاطرنشان کرد: برنامه‌های متنوع زیاد، نشست‌های تخصصی و نقد و بررسی کتاب، ایستگاه‌های مختلف، برنامه‌های متناسب با ایام، موضوعات مربوط به حوزه نشر، کتاب‌خوانی و آسیب‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری اولین دوره کتاب سال آذربایجان‌شرقی در نمایشگاه کتاب، توضیح داد: نتایج در روز افتتاحیه اعلام خواهد شد به طوریکه ۷ عنوان کتاب به عنوان کتاب برتر و ۱۴ عنوان کتاب به عنوان طرح شایسته معرفی می‌شود.

یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عرضه بن

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بن در نظر گرفته شده است که ۵۰ هزار تومان برای دوره کاردانی، ۱۰۰ هزار تومان برای کارشناسی و ۱۵۰ هزار تومان برای کارشناسی ارشد به بالا خواهد بود.

وی یادآور شد: نمایشگاه کتاب تبریز با برآورد سه میلیارد تومان کار خود را شروع خواهد کرد که ۵۰ درصد از سوی وزارت‌خانه و ۵۰ درصد به صورت استانی تامین خواهد شد.