طرف حساب کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز پیمانکار است/ با ایجاد حاشیه کام زحمت‌کشان را تلخ نکنید
طرف حساب کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز پیمانکار است/ با ایجاد حاشیه کام زحمت‌کشان را تلخ نکنید
شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز با ارسال جوابیه‌ای به تشریح حواشی اخیر پرداخت و گفت کارگران ناراضی می‌توانند از طریق مراجع قانونی مطالبات‌شان را از پیمانکار و شرکت دارای شخصیت مستقل، پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار شمس، درپی انتشار سخنان ایمان غنی‌زاده مبنی بر اینکه کارگران به حقوق ۷۰۰ هزار تومانی در ماه راضی‌اند، شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه جوابیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد:

شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه از معدود مجموعه‌هایی است که به کار خدمت رسانی به مردم در طول سال، در گرما و سرما و بصورت شبانه روزی، بدون تعطیلی مشغول است، بیش از هزار نفر نیروی خدمات رسان در قالب بخش دولتی و خصوصی بعنوان کارگر، کارمند و راننده در مجموعه‌ی‌ حمل و نقل عمومی درون‌شهری اتوبوسرانی تبریز فعال می‌باشند. بی‌شک این نیروها از زحمت کشان عرصه‌ی حمل و نقل عمومی درون شهری تبریز بوده که نقشی اساسی در انجام سفرهای درون شهری شهروندان با کمترین هزینه‌ی سفر، کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک دارند.

بخش خدمات فروش و کنترل کارت بلیت مسافرین این شرکت، از سال‌ها قبل با طی مراحل قانونی و برگزاري مناقصه و مزایده بصورت حجمی به شرکت‌های تامین نیرو که دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشند واگذار شده است. مسئولیت بکارگیری نيرو وانجام خدمات مفاد پيمان و پرداخت حقوق و ساير مزایای نيروی انسانی مورد نياز بكارگيری شده دربخش انجام وظايف نیز تماما” بر عهده‌ی شرکت طرف قرارداد که دارای هیئت مدیره‌ی مستقل است می‌باشد و معاونت اجرایی شرکت واحد نقش نظارتی در این امر دارد.

تمامی صورت وضعيت‌های رسيده از بابت انجام كارهای حجمی شرکت مذکور بطور کامل و بموقع پرداخت می‌گردد. امری که در این میان اهمیت دارد این است که کارگران این شرکت تامین نیرو(که مجددا” تاکید می‌شود دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشد) بدون دخالت اتوبوسرانی و توسط پیمانکار جذب و بصورت اختیاری با پیمانکار، قرارداد حقوقی و کاری امضاء کرده و در صورت هر گونه اجحاف در پرداخت حقوق و مزایا و جهت جلوگیری از تضییع حق و حقوق کارگری می‌توانند از طریق مراجع ذيصلاح شکایات خود را اعلام نمایند و اتوبوسرانی تبریز در این میان نمی‌تواند در امورات شركتی كه داراي هيئت مديره مستقل است دخالت كند.

بی‌شک مشکلات مربوط به ویروس کرونا در ماه آخر سال گذشته که منجر به تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی به جهت اولویت سلامتی شهروندان و از سویی وارد آمدن فشار به کارکنان این مجموعه گردید امری است که همگان بر آن توافق دارند و کارکنان تامین نیروی بخش فروش و کنترل کارت بلیت مسیر تندرو نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند.

گرچه دولت محترم امر استفاده از بیمه‌ی بیکاری را برای کارگران در این مدت ارائه نمود، با این وجود شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با مساعدت شهرداری و شورای محترم شهر تبریزو فراتر از وظایف قانونی و محوله‌ی خود بدون اینکه وظیفه‌ی ذاتی آن مجموعه باشد و در حد توان برای هر کدام از این کارگران تامین نیرو که جذب شده یک شرکت دیگر با شخصیت حقوقی مستقل می‌باشند مبلغ ۵ میلیون ریال بصورت کمک معیشتی و بلاعوض پرداخت کرده است که اقدامی مهم با وجود شرایط اقتصادی فعلی می‌باشد.

با وجود این اقدامات، متاسفانه مدتی است که عده‌ای با عدم آگاهی از شرایط و وظیفه کاری و نهادی شرکت واحد و با برداشت اشتباه در مورد ارتباط استخدامی این کارگران تامین نیرو (که تحت استخدام شرکت دیگری هستند) با شرکت واحد، در صدد انتقاد غیر منصفانه و زیر سوال بردن تلاش‌های مدیریت و کارکنان شرکت واحد در خدمت به کارگران زحمتکش و به تبع آن افت انگیزه کاری و ایجاد حاشیه برای این عزیزان و دیگر خدمت رسانان به عموم شهروندان هستند که این امر مذاق زحمت کشان این حوزه را اندکی تلخ نموده است.

بدبهی است انتقاد غیرمنصفانه از یک مجموعه خدمات‌رسان و حساس مانند شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز وحومه با بیش از ۱۰۰۰ نیروی کار زحمتکش تحت عناوین مختلف به دور از عدل و انصاف بوده و ضمن ارج نهادن به حساسیت مطرح کنندگان مسایل فوق و تایید خوی مطالبه گری منصفانه انتظار می‌رود با مطالعه و آگاهی از مسایل و مشکلات ،جانب حق و انصاف و عدالت را در رفتار و گفتار خود رعایت نموده و ضمن مطالبه‌گری آگاهانه از مجرای اصلی و قانونی ، زحمات بخش اعظمی از خادمان مردم که در یک مجموعه‌ی بزرگ فعال هستند زیر سوال نرود.»

گزارش شمس می‌افزاید اخیرا فایل صوتی از «ایمان غنی‌زاده» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز منتشر شده است که او در واکنش به انتقاد از حقوق اندک عوامل کنترل بلیت و کارکنان ایستگاه‌ها می‌گوید: «وقتی کارگر، خودش راضی‌ست با ۷۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه کار کند، آن‌وقت ما بیاییم به او بگوییم باید طبق قانون کار‌ حقوق بگیری؟! او خودش می‌گوید من به ۷۰۰ هزار تومان راضی‌ام. بعد ما بیاییم به او بگوییم باید برای ۲ میلیون کار کنی؟! او خودش راضی‌ست»

انتهای پیام/