طرح شورایاری محلات باید در تبریز اجرا شود
طرح شورایاری محلات باید در تبریز اجرا شود
طرح شورایاری محلات که به صورت مدون در کلانشهر های کشور از سال های پیش در حال اجرا است متاسفانه در تبریز مورد توجه مناسب واقع نشده است.

به گزارش خبرنگار شمس، حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی خلجان از چهره های شاخص فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تبریز در یادداشتی نوشت:

مدیریت کلانشهر ها با مشکلات و موضوعات متنوع و مختلف فقط از طریق صحن شورای شهر به هیچ عنوان ممکن نیست، همچنین شناسایی مشکلات و دغدغه ها محلی با نگرش به وضعیت اجتماعی و فرهنگی همان محله برای سیاست گذاری شهری بدون شهروندان انجام نمی گیرد، از دغدغه های اصلی حقیر برون سپاری وظایف و بهره گیری از ظرفیت های مردمی در پارلمان شهری است، بهبود کیفیت زندگی شهری بدون همکاری واقعی مردم دست نیافتنی است، طرح شورایاری محلات که به صورت مدون در کلانشهر های کشور از سال های پیش در حال اجرا است متاسفانه در تبریز مورد توجه مناسب واقع نشده است و از سال ۹۳ تا به امروز چندین بار در صحن شورا مطرح شده اما پیگیری لازم جهت اجرای این طرح صورت نگرفته است.

تعریف حقوقی و کلی از شورایاری یک نهاد مردمی و محلی است که هدف از تشکیل آن برقراری ارتباط سازمان‌یافته با نمایندگان مردم در مدیریت شهری و استفاده از قدرت و توان مردم در بهبود کیفیت زندگی شهری است. طرح شورایاری محلات در حال حاضر به دلیل اهتمام لازم مدیریت‌ شهری، همکاری و تعامل سایر نهاد ها در تهران و دیگر کلانشهر ها بستر اقدامات بسیار خوبی در زمینه استفاده از ظرفیت مشارکت و همکاری شهروندان و توجه به اولویت‌ها و نیازهای محلی به وجود آورده است. امیدوارم شورای ششم اهتمام ویژه‌ای به طرحی که از سال ۷۹ در قالب های مختلف بر زمین مانده است داشته باشد و مدیریت شهری را از یک اتاق خارج کند، چون شورایاری کرسی قانونی شهروندان برای مشارکت در مدیریت شهری است.