طرح سوت زنی فساد تصویب شد/ فضا برای متخلفین نا امن شود!
طرح سوت زنی فساد تصویب شد/ فضا برای متخلفین نا امن شود!
مصوبه کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع طرح صیانت از سلامت اداری که سابق با نام "سوت زنی فساد" ارایه شده بود، بررسی و تصویب شد.

به گزارش شمس؛ روح الله دهقان‌نژاد، رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص طرح صیانت از سلامت اداری عنوان کرد: این طرح که یک فوریت بود در کمیسیون مورد بررسی شد.

وی با بیان اینکه طرح صیانت از سلامت اداری با نگاه به اسناد بالادستی تهیه شده است، ادامه داد: شناسایی حفره‌های فساد و ناامنی رابطه بین مفسدین و حمایت از افرادی که فساد را گزارش می‌دهند همگی از برنامه های این طرح به شمار می رود.

دهقان‌نژاد اظهار کرد: در دنیا ۴۰ درصد فسادها از طریق این طرح کشف می‌شود، در تهران و مشهد نیز آن را به کار می برند.

ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در طرح صیانت از سلامت اداری افراد به صورت شناس و یا ناشناس پیام می‌دهند و مشخصات گزارش دهنده محرمانه خواهد بود.

دهقان‌نژاد افزود: نام طرح به صیانت سلامت اداری تغییر یافته و همچنین معاون مالی و اداری و معاون برنامه‌ریزی نیز به این کمیته اضافه خواهد شد.

محمد حسن اسوتچی، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه بیان کرد: امیداوریم این طرح نتایج مثبتی داشته باشد، این طرح قبلا تحت عنوان کمیته کارگری مطرح شد که من موافق آن نبودم، این کمیته در کمیسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی شده ولی اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه اگر تشکیلات‌های مرتبط وظایف خود را به درستی انجام دهند نیازی به تشکیل چنین کمیته‌ای نیست، ادامه داد: همان طور که تشکیلات حراست به اذعان خودشان فقط وظیفه گزارش دارند اگر هر مجموعه وظایف خود را به درستی انجام دهد، نیازی به این نخواهد بود.

اسوتچی در پایان سخنان خود یادآور شد: مهم‌ترین اصل محرمانه‌‌بودن اسامی افراد است که دغدغه‌ای نداشته باشند.

روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در ادامه افزود: اینکه کمیسیون صیانت از سلامت اداری تشکیل می‌یابد، دلیل آن چیست؟ دلیل این مصوبه چیست؟ به نظرباید از شهرداری بخواهیم ادارات ذیربط را فعال کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است که شکل اجرای این موضوع تبیین شود، اذعان داشت: حدود و ثغور این سامانه و تمایز آن با دیگر سامانه‌ها باید مشخص و تصویب شود.

رشیدی افزود: دردمندی زیاد است، اگر تصویب شود انبوهی از مسائل به اینجا ارجاع داده خواهد شد، باید مشخص شود چه موضوعاتی می‌تواند در این سامانه مطرح شود.

رسول برگی، رییس شورای شهر تبریز هم در این خصوص اظهار کرد: طرح سوت‌زنی در کشورهای مختلف اجرایی می‌شود، اینکه ما پیشنهاد دادیم در ایران و در مشهد تهران و ظاهرا در اصفهان نیز فعال است، افزایش نظارت شورا و کمک به شهرداری است.

وی ادامه داد: اینکه مدیر یک نهاد نظارتی چندین میلیون برای اتاق خود هزینه می‌کند و هر کس اعتراضی داشته باشد با هتاکی پاسخ می‌دهد، که بروید دستتان را هرجا بند بگذارید! درست نیست، باید یک تشکلی تشکیل شود که این امورات در آنجا بررسی شود و هم شهردار و شورا به آن دسترسی داشته باشند.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه بیان کرد: نیاز است نهادی باشد تا مردم، رئیس و کارمند شجاعت داشته باشند که حرفشان را بزنند.

وی در ادامه سخنان خود اذعان کرد: می‌خواهیم قدرت نظارت را از طریق شورا بالا برده و مشکلات شهروندان و کارکنان را حل کنیم.

برگی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: از امروز به مدت یک ماه، کمیسیون تحقیق و نظارت موظف به تدوین آیین‌نامه کار کمیسیون صیانت سلامت اداری می‌شود.

حکیمه غفوری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در پایان بیان کرد: اینکه قدرت شورا را بالا ببریم، قدرت شورا خودش بالا است ما باید اطلاعات بگیریم و این موصوع ساماندهی کنیم که افراد تک تک تماس نگیرند.

عباس رنجبر؛ شهردار تبریز هم در این خصوص اظهار کرد: بنده از این طرح استقبال می‌کنم ولی باید فرایندهای در این طرح مشخص شود تا شاهد حجم گسترده‌ای از پیام‌ها نباشیم،  این موارد تا زمانی که به نقطه تشخیص نرسیده است، قابلیت اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: اگر فرایند این امر مشخص نشود، شاهد ارسال انبوه نامه‌ها خواهیم بود، ولی باید در پالایش موضوعات نیز پیش‌بینی هایی داشته باشیم.

شهردار تبریز اذعان کرد: قبل از اینکه گزارشات به کمیسیون بیاید، باید پالایش های لازم صورت گرفته و راهکاری تعیین شود.

کلیات طرح صیانت از سلامت اداری که پیش از این با نام “سوت زنی فساد” توسط رییس شورای اسلامی شهر تبریز ارایه شده بود، مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

  • منبع خبر : روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز