پنج تن از دانشجویان نمونه دانشگاه‌های تبریز و علوم پزشکی مورد تقدیر قرار گرفتند
پنج تن از دانشجویان نمونه دانشگاه‌های تبریز و علوم پزشکی مورد تقدیر قرار گرفتند
دویست و دهمین جلسه شورای اسلامی تبریز با بررسی گزارش حسابرسی شهرداری و سازمان‌های وابسته و همچنین راه حل مشکلات معلولین شهر تبریز برگزار شد.

به گزارش شمس، در جلسه امروز (۱۶ آذر ماه) شورای اسلامی تبریز مطابق هفته‌های گذشته گزارش حسابرسی شهرداری و سازمان‌های وابسته و همچنین لایحه شهرداری مبنی بر صدور مجوز برگزاری مناقصات و واگذاری احداث پارک در روستای آرپا دره‌سی مورد بررسی شورانشینان قرار گرفت.

لایحه شهرداری تبریز در خصوص اعمال مساعدت در عوارض مربوط به فضای سبز شرکت صنایع پمپیران به دلیل واحد نمونه تولیدی در توسعه فضای سبز دستور دویست و دهمین جلسه غیرحضوری شورای شهر است.

در این ارتباط، بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اجرای لایه روسازی نهایی معابر نیز با قید ضرورت یک فوریت دستور بعدی جلسه امروز شورای شهر است.

گفتنی است، در ادامه جلسه غیرحضوری امروز، لایحه شهرداری تبریز در خصوص صدور مجوز پروانه ساختمانی تا آخر سال با قید یک فوریت و لایحه دیگر شهرداری در مورد تفاهم‌نامه تنظیمی مابین نمایندگی آستان قدس رضوی در استان، شهرداری تبریز و کانون نابینایان آذربایجان شرقی با قید ضرورت یک فوریت مورد بررسی قرار گرفت.

شهرام دبیری رئیس شورای شهر تبریز در جلسه مجازی امروز شورای اسلامی کلانشهر تبریز اظهار داشت: ۱۲ آذر روز جهانی معلولان را گرامی می‌داریم. طبق منشور سازمان ملل این افراد مانند سایر افراد از حقوق عادی خود برخوردار هستند. مطالبه جامعه معلولین این بوده که بتوانند از حقوق اجتماعی، مدنی، سیاسی، اقتصادی و در کل حیثیت انسانی برخوردار باشند.

دبیری افزود: مطابق قانون باید ۳ درصد از سهم اشتغال به این قشر اختصاص یابد ولی در عمل این اتفاق نمی‌افتد و آنها با مشکل اشتغال مواجه هستند. مشکلاتی در خصوص حمل و نقل شهری از دیگر مطالبات این قشر از جامعه است.

رئیس شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: همزمان با ۱۶ آذر روز دانشجو، پنج تن از دانشجویان نمونه دانشگاه‌های تبریز و علوم پزشکی در جلسه امروز شورای شهر مورد تقدیر قرار گرفتند. این دانشجویان در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی و مسابقات ملی و بین المللی موفقیت‌های شایانی کسب کرده اند.

وی در پایان اظهاراتش مطرح کرد: گزارش حسابرسی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در سال ۹۷ به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در ادامه جلسه مجازی شورای شهر در خصوص لایحه شهرداری تبریز در رابطه با اعمال مساعدت مالی به شرکت صنایع پمپیران به دلیل واحد تولیدی موفق و به لحاظ توسعه فضای سبز مطلوب محوطه داخلی شرکت، تصریح کرد: این لایحه به عنوان هبه به صحن شورا آمده است. هبه برای کارخانه‌ای موفق در حوزه فضای سبز که توجه ویژه‌ای به توسعه و نگهداری فضای سبز کرده است.

محرم محمدزاده عضو شورای شهر تبریز نیز در این ارتباط خاطرنشان کرد: طی بازدیدی که از این شرکت داشتم، وضعیت فضای سبز شرکت پمپیران موردبررسی قرار گرفت. این درختان به دست خود عوامل شرکت کاشت شده است و حالا با مشکل خشکی مواجه شده است.

محمدزاده افزود: لایحه شهرداری تبریز در خصوص اعمال مساعدت در عوارض مربوط به فضای سبز شرکت صنایع پمپیران به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

عضو شورای شهر تبریز اظهار داشت: معلولینی که در شهر زندگی می کنند، درآمدی ندارند. خواهشمندم در دفاع از حق و حقوق قشر معلول و ضعیف جامعه کوشا باشیم.

وی در پایان گفت: مناسب سازی محیط، استفاده از وسایل عمومی را دستور قرار دهیم و از طرفی با تصویب لایحه فوق عزت نفس این افراد را نیز حفظ کنیم.

اسوتچی عضو شورای شهر تبریز در ادامه وبینار شورای شهر افزود: تا زمانی که دستگاه‌های جاروب برای پاکسازی شهر تهیه نشده است، باید به پیمانکاران تکلیف شود از طریق استفاده از سیلندرهای کله قندی و لوزام ایمنی، ایمنی کارگران را تأمین کنند.

وی افزود: لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز اجرای لایه روسازی نهایی معابر با عرض ۱۶ متر و کمتر با استفاده از کفپوش ای بتنی پرسی پیش ساخته و موافقت با هزینه کرد به میزان ۲۰ درصد از محل بودجه مصوب آسفالت برای عملیات یاد شده تا سقف ۲۰۰ میلیارد ریال ، به تصویب شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

سونیا اندیش عضو دیگر شورای شهر تبریز نیز در دویست و دهمین جلسه شورای شهر تبریز اظهار داشت: استفاده از قطعات بتنی در معابر شهری، از اولین سال آغاز شورا بررسی شده است و متعاقبا منجر به مصوبه ای شد که استفاده از قطعات بتنی به نسبت دیگر مصالح به صرفه است. با وجود اینکه این موضوع به شهرداری‌های مناطق نیز ابلاغ شده تا مورد اجرا قرار گیرد اما توجه چندانی به آن نشده است.

این عضو شورای شهر مطرح کرد: در معابر کمتر از ۱۶ متر این امر موجب زیبایی محل نیز می‌شود و به نسبت آسفالت هزینه اجرای پایینی داشته و ۵۰ سال نیز عمر مفید این قطعات بتنی است. لایحه شهرداری تبریز مبنی بر صدور مجوز پروانه ساختمانی تا آخر سال با قید یک فوریت تصویب شد.

محمدباقر بهشتی عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: در کمیسیون فرهنگی مصوب شده شهرداری تبریز لایحه‌های مناسب سازی و ایجاد شرایط کسب و کار و سایر تسهیلاتی که می‌تواند در اشتغال معلولین مؤثر باشد، در بودجه سال آینده اعمال کند.

وی تصریح کرد: لایحه شهرداری تبریز در خصوص ارائه مکانی رایگان برای کانون نابینایان استان، با این اصلاح که شهرداری بدون در نظر گرفتن محل یاد شده در لایحه، می تواند محلی را به مدت۳ سال برای این کانون اجاره کند، مورد تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.

این عضو شورای شهر در پایان اظهاراتش مطرح کرد: لایحه شهرداری تبریز مبنی بر صدور کارت منزلت به کلیه شهروندان معلول تبریز با معرفی اداره کل بهزیستی استان به منظور استفاده رایگان از خدمات شرکت‌های قطار شهری و اتوبوسرانی تبریز در قالب اعتبارات کمک به بخش عمومی، توسط شورای اسلامی شهر تبریز به تصویب رسید.

فریدون بابایی اقدم عضو شورای شهر تبریز: خواهش دارم شورای شهر تبریز بیانیه ای در اعتراض به تضعیف جایگاه شورای شهر در خصوص سلب اختیارات شورا از تعرفه عوارض محلی صادر کند. شورای شهر کلانشهرها در این مورد بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند، ولی ما هنوز اقدامی انجام نداده‌ایم. در حقیقت انتظار چنین رأیی از نمایندگان مجلس نداشتیم.