ضرورت احیای اورژانسی دریاچه ارومیه/ قوانینی که مجلس علیه خودش تصویب کرد
ضرورت احیای اورژانسی دریاچه ارومیه/ قوانینی که مجلس علیه خودش تصویب کرد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: رفع انحصار از مشاغلی مانند وکالت و شفاف‌سازی فیش‌های حقوقی را از جمله قوانینی دانست که مجلس علیه خود تصویب کرد.

به گزارش شمس، روح الله متفکرآزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: تلاش مدام ما در مجلس یازدهم توجه به اولویت‌هاست و با توجه به تصمیمات مجلس، خروجی دولت در دو سال گذشته نشان از اولویت معیشت و اقتصاد مردم است البته باید توجه داشت که اگر قانون خوب توسط دولت اجرا نشود اثری نخواهد داشت.

وی تصویب قوانینی چون ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، مالیات بر خانه‌های خالی و موضوع اجاره بها را نمونه‌هایی از این قوانین خوب دانست و افزود: در حوزه دانش بنیان نیز با توجه به اشتغال پایین فارغ التحصیلان و ظرفیت ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای پیرامونی ایران، قانون جهش اقتصاد دانش بنیان نیز برای ظرفیت ۱۴ میلیون فارغ التحصیل زیر ۴۰ سال تصویب شده که در صورت اجرای صحیح جهش عجیبی را در این حوزه رقم خواهد زد.

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از یک پنجره واحد نیز دیگر قانون مترقی مصوب در مجلس یازدهم بوده که با اجرای آن بیش از یک هزار و ۲۰۰ درخواست مجوز از این پنجره صادر شده و طبق این قانون مجوز شغل‌های ثبت محور و تأیید محور توسط سامانه صادر می‌شود که مهلت صدور این مجوزها برای مشاغل ثبت محور سه روز و برای مشاغل تایید محور سه ماه دوم است و پس از گذشت این زمان و عدم صدور مجوز، درخواست کننده به صورت خودکار صاحب مجوز تلقی خواهد شد.

وی رفع انحصار از مشاغلی مانند وکالت و شفاف‌سازی فیش‌های حقوقی را از جمله قوانینی دانست که مجلس علیه خود تصویب کرد و گفت: در بحث جوان سازی جمعیت نیز قانون جمعیت و تعالی خانواده در مجلس تصویب شده که یک شاهکار در این حوزه است و تلاش کرده این با تصویب چنین قانونی این معضل و بهانه را که فردی بخاطر ترس از مشکلات معیشتی ازدواج یا فرزندآوری نکند، حل کنیم.

سهند شهر خوابگاهی نیست

نماینده مردم تبریز در مجلس با تقبیح این نگاه که شهرهای جدید نوعی خوابگاه‌سازی برای فقرا هستند،گفت: باید بهترین زیستگاه برای ساکنان و شهروندان شهرهای جدیدی چون سهند ایجاد شود و مردم این شهر باید در شرایطی حتی بهتر از تبریز زیست کنند.

این نماینده مجلس افزود: شهرهای قدیمی حول محور آب و شهرنشینی در آنها با رعایت همه مبانی و مبتنی بر اصول طبیعی خدمات شهری بنا می‌شدند اما در ایجاد شهرهای جدید باید مولفه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر عوامل در کنار هم دیده شوند، چرا که تنها یک مکان خوابگاهی ایجاد نمی‌کنیم و باید محیط ورزشی، تفریحی، فرهنگی و معماری مرتبط با ساختارهای زیست بوم ایرانی اسلامی در ایجاد شهرهای جدید در نظر گرفته شوند و خوشبختانه بسته افتتاحی امروز در شهر جدید سهند نیز واجد این مشخصه‌هاست.

وی با تقبیح این نگاه که شهرهای جدید نوعی خوابگاه‌سازی برای فقرا هستند، تأکید کرد: بر خلاف این تصور باید بهترین زیستگاه برای ساکنان و شهروندان شهرهای جدیدی چون سهند ایجاد شود و در این خصوص نباید سود دستگاه‌ها و سازمان‌ها از اجرای پروژه‌ها مدنظر باشد، بلکه باید انتفاع مردم اولویت باشد و مردم سهند باید در شرایطی حتی بهتر از تبریز زیست کنند.

متفکرآزاد متذکر شد: البته این مهم به معنی نادیده گرفتن حقوق روستاهای اطراف و مناطقی که پیشرفت سهند با آنها تعارضات و تضادهایی دارند، نیست و باید در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای سهند موضوع حق‌الناس این مناطق نیز مدنظر باشد و نباید توسعه این شهر منجر به سلب آسایش و زندگی به حق مناطق پیرامونی سهند شود چون ساکنان این مناطق پیشتر بوده‌اند و این شهر جدید سهند است که همسایه آنها شده است.

دیگر جایی برای کم کاری و خطا در بحث احیای نگین فیروزه آذربایجان نداریم

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه دولت به صورت ضربتی برای جلوگیری از مرگ دریاچه ورود کند، گفت: دولت باید با تمام قوا، تلاش‌های خود را برای احیای اورژانسی دریاچه ارومیه مصروف دارد، در وضعیت فعلی دیگر جایی برای کم کاری و خطا در بحث احیای نگین فیروزه آذربایجان نداریم.

وی  تاکید کرد: دولت باید با تمام قوا، تلاش‌های خود را برای احیای اورژانسی دریاچه ارومیه مصروف دارد. در وضعیت فعلی دیگر جایی برای کم کاری و خطا در بحث احیای نگین فیروزه آذربایجان نداریم.

متفکرآزاد در ادامه تاکید کرد: وضعیت امروز دریاچه حاصل عدم توجه در خور در مدیریت سابق است که در تحقیق و تفحص با ظرافت و دقت بالا بررسی و به سمع و نظر مردم و مسئولان مربوطه خواهد رسید. خوشبختانه با کاهش دما در هفته‌های آینده میزان تبخیر آب دریاچه کاهش خواهد یافت و از دولت و مجموعه‌های اجرایی انتظار داریم با آغاز سال آبی جدید، تمام قد و به صورت ضربتی برای جلوگیری از مرگ دریاچه تلاش کنند.

نماینده مردم درمجلس یازدهم داد: بنده و همکارانم نیز در مجلس شورای اسلامی از هیچ تلاشی برای رفع موانع قانونی و جذب اعتبارات لازم برای احیا دریاچه ارومیه دریغ نخواهیم کرد؛ امیدواریم در مرحله اول با تلاش دولت و مجلس و با همراهی مردم هرچه سریع تر شاهد رسیدن سطح دریاچه به تراز هیدرولوژیک باشیم.

انتهای پیام/