ضرغامی: رصدخانه مراغه، نماد علم، فرهنگ و تمدن ایرانی در دنیا است/ مراغه مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است
ضرغامی: رصدخانه مراغه، نماد علم، فرهنگ و تمدن ایرانی در دنیا است/ مراغه مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خواجه نصیر‌الدین طوسی با ساخت رصد خانه تاریخی این شهر بزرگترین مرکز علمی جهان عصر خود را بنا کرده است.

به گزارش شمس، عزت الله ضرغامی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان مراغه اظهار کرد: تمدن غنی مراغه هشتصد سال پیش از گذشته غنی هویت گرفت و با ساخت رصدخانه در این شهر به تاریخ ایران هویت بخشید.

وی اضافه کرد: مراغه با تمدن چندین هزار ساله و از بنیه قوی فقهی، علمی تاریخی و فرهنگی در ایران و جهان است.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه شهر مراغه با پیشینه بسیار غنی آنچنان معرفی نشده است، گفت: جوانان این سرزمین می‌توانند با استفاده از بستر فضای مجازی برای معرفی این شهر تلاش مضاعف داشته باشند.

ضرغامی در ادامه گفت: خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان بزرگترین دانشمند پس از اسلام از سرآمدان علم در جهان است و  باید از شخصیت این دانشمند بزرگ باید سریال‌های فاخر و درجه تولید و به جهان معرفی شود.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه آنچنان که باید نتوانسته‌ایم ارزش علمی، آثار و شخصیت این دانشمند بزرگ معرفی نشده است اظهار کرد: این دانشمند بزرگ‌ در کنار شخصیت علمی یک سیاست‌مدار برجسته در زمان خود بوده است و  خواجه نصیرالدین با مهار خوی ویرانگر و سرکش مغول یک جامعه علمی در ایران بنیان نهاد ه است.

وزیر میراث فرهنگی گفت: مراغه به لحاظ معماری با داشتن بناهای تاریخی ارزشمند مورد بی‌توجهی و مهری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قابلیت‌های مراغه، ایلخانان و خواجه نصیر را به این شهر کشانده افزود: این شهر در آن زمان مهد زندگی ادیان بوده است.

ضرغامی، از مدیران و مسئولان خواست با تدبیر در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، بدور از مرزبندی و اختلاف با وحدت برای توسعه، عمران و آبادانی شهر ها و کشور تلاش کنید.

وی گفت: مراغه ۸۰۰ سال پیش به عنوان مهد ادیان بهترین الگو برای وحدت حال حاضر کشور است.

انتهای پیام/