صبحانه بخورید، سرما نخورید/ویتامین c نقشی در پیشگیری از سرماخوردگی ندارد
صبحانه بخورید، سرما نخورید/ویتامین c نقشی در پیشگیری از سرماخوردگی ندارد
یک متخصص تغذیه گفت: خوردن صبحانه در فصل سرما، قند خون را بالا می برد و سیستم ایمنی را تقویت می کند و از سرماخوردگی جلوگیری می کند.

دکتر حسن فرهاد غیبی در گفت وگو با خبرنگار شمس اظهار کرد: با آغاز فصل سرما و شروع مدارس و دانشگاه ها، دانش آموزان و دانشجویان برای اینکه دچار بیماری نشوند، باید بهداشت فردی را رعایت کنند، به عنوان مثال، در طول روز، سه بار دست و صورت خود را بشویند، در فصل سرما از دست دادن و روبوسی خودداری کنند تا از انتقال باکتری ها و میکروب ها جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از انواع بیماریها گفت: سرماخوردگی بیماری رایج در فصول سرد سال است که با شستشوی مرتب دست ها و رعایت موراد بهداشتی از سرایت آن بین افراد جلوگیری به عمل می آورد.

وی با بیان اینکه باید در تمام فصول هرم غذایی که شامل شش گروه مواد غذایی از جمله نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ است، رعایت شود، گفت: باید این هرم غذایی را برای دریافت انرژی و ویتامین ها برای مقابله با باکتری ها و میکروب ها رعایت کنیم.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: با توجه به نقش تقویت کننده‌ی ویتامین A برای سیستم ایمنی بدن، باید این ویتامین در فصول سرد بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. این ویتامین را می‌توان با مصرف سبزی‌های برگ سبز، سبزی‌های نارنجی و قرمز و همچنین میوه‌های قرمز و نارنجی، که پیش ساز ویتامین A برای بدن هستند، وارد بدن کرد.
وی با اشاره به لزوم مصرف ویتامین های D3، روی، زینک، سلنیم و C برای پیشگیری و یا بهبود هر چه سریع‌تر بیماری سرماخوردگی گفت: از منابع مناسب برای تامین این ویتامین‌ها انواع گوشت قرمز، سفید و ماهی، انواع حبوبات، انواع مرکبات که بیشتر جهت کاهش زمان بهبود مناسب است را نام برد و همچنین این ویتامین، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در جذب املاحی چون کلسیم نقش موثری دارد و در واقع مصرف این ویتامین باعث می شود افراد دچار پوکی استخوان نشود، چرا که اگر کسی دچار پوکی استخوان باشد در فصل سرما احتمال شکستگی استخوان برای این افراد افزایش می یابد.

غیبی با بیان اینکه ویتامین c نقشی در پیشگیری از سرماخوردگی ندارد، افزود: این ویتامین زمان بهبودی را کاهش داده و با کم کردن تجمع رادیکال های آزاد در بدن سیستم ایمنی را تقویت می کند.

وی توصیه کرد: دانش آموزان و خانواده نیز سعی کنند حتما هر روز صبحانه را میل کنند چرا که خوردن صبحانه در فصل سرما، قند خون را بالا می برد و سیستم ایمنی را تقویت کرده و از سرماخوردگی جلوگیری می کند.

  • نویسنده : المیرا جلیلی