شورای ۱۳ نفره پاسخگوی تمام نیازهای تبریز نیست/ بعد فوت اشرف‌نیا یک فرد عمرانی پیدا نشد
شورای ۱۳ نفره پاسخگوی تمام نیازهای تبریز نیست/ بعد فوت اشرف‌نیا یک فرد عمرانی پیدا نشد
عضو شورای شهر تبریز معتقد است شوراها به افرادی متشکل از تمامی رشته‌ها و تخصص‌ها نیاز دارند.

«فریدون بابایی‌اقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس با بیان اینکه تصویب لایحه مدیریت یکپارچگی منجر به اتفاقات خوبی در کلانشهرها می‌شود، اظهار داشت: بعد از گذشت ۵ دوره از شورای شهرها همچنان برخی نهادهای حاکمیتی در برابر این نهاد مردمی مقاومت می‌کنند و در قضیه‌ی کرونا نیز دیدیم که تنها دولت حرف اول و آخر را می‌زند.

وی افزود: با اینکه در مقابله با کرونا نهادهای مردمی و هیئات پای کار آمدند اما در هیچ‌یک از جایگاه‌ها و تشکیلات قانونی تعریف نشدند، لذا لایحه مدیریت یکپارچگی شهری می‌تواند این مشکلات را مرتفع کند و هماهنگی بین دستگاه‌ها را با شورا و شهرداری افزایش دهد.

عضو شورای شهر تبریز در پاسخ به این سوال که آیا با انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم موافق است، خاطرنشان ساخت: این طرح معایب و مزایایی دارد و به صورت قاطع نمی‌توان درخصوص آن نظر داد، لذا باید بیشتر روی آن کار شود و سازوکارهای قانونی تغییر یابد.

وی متذکر شد: در کشورهای اروپایی شورا به‌معنای واقعی جا افتاده است و تعداد اعضا به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسد اما در تبریز اینگونه نیست و ما با اینکه شاهد تکثر کاندیدا در انتخابات بودیم و ۷۰۰ نفر نامزد شدند اما نهایتاً ۱۳ تن به شورای پنجم راه یافتند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه ترکیب ۱۳ نفره فعلی نمی‌تواند تمام نیازهای شهری را مرتفع کند، اذعان داشت: بعد از درگذشت مرحوم اشرف‌نیا ما در شورا فردی را پیدا نکردیم که تخصص معماری داشته و بتواند ریاست کمیسیون عمران را برعهده بگیرد، این درحالیست که ۵۰ درصد بودجه شهرداری تبریز عمرانی است و فرد متخصصی نیست که بر نحوه هزینه‌کرد ۱۵۰۰ میلیارد تومان نظارت کند.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه انتخاب شهرداران با رأی مستقیم مردم آزادی عمل منتخبان را بیشتر می‌کند، تصریح کرد: آیا با انتخاب مستقیم شهردار، شورا نیز خواهد توانست از طرح سوال و استیضاح شهردار به‌عنوان ابزارهای نظارتی بهره ببرد؟

وی ابراز داشت: در صورت انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم چه تضمینی وجود دارد نفر اول انتخابات شورای شهر به‌عنوان شهردار انتخاب نشود؟ با این‌کار ما تنها عنوان انتخابات را تغییر می‌دهیم و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام/