شهید چمران استادی برجسته و سرداری دلاور بود
شهید چمران استادی برجسته و سرداری دلاور بود
مراسم بزرگداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید با حضور دکتر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز، سرهنگ گل‌محمدزاده جانشین فرماندهی سپاه عاشورا، حجت الاسلام نظری و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه تبریز در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش شمس، دکتر صفر نصراله زاده در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید اظهار کرد: یکی از دلایل نامگذاری این روز تحت عنوان روز بسیج اساتید این بود که شهید چمران در عین حال که استادی برجسته بود، در جنگ و نبرد نیز سرداری دلاور و شجاع و در معنویت و بندگی نیز فردی با اخلاص و مومن بود.

وی ادامه داد: شهید چمران به اندازه‌ای ولایتمدار بود که همه‌ی زندگی خود را با اخلاص در راه خدا فدا کرد.

رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: ابتدا به خودم و سپس به اساتید دانشگاه تبریز توصیه می‌کنم که زندگینامه و سبک زندگی شهید چمران را بخوانیم چراکه افرادی مانند شهید چمران برای ما الگو و نماد هستند.

شهید چمران سرنوشت جنگ را تغییر داد

جانشین فرماندهی سپاه عاشورا نیز طی سخنانی اظهار کرد: حضور شهید چمران در مقاطع تاریخی جنگ تحمیلی به‌عنوان وزیر دفاع بسیار تاثیرگذار بود چراکه کمک و دلگرمی بزرگی برای نیروهای میهن عزیزمان بود که دشمن را در رسیدن به مقاصد شوم خود ناکام گذاشت.

سرهنگ پاسدار الیاس گل‌محمد زاده ادامه داد: شهید چمران با نقش آفرینی خود در سال نخست دفاع مقدس، سرنوشت جنگ را تغییر داد و فضای جنگ متاثر از معنویات این شهید بزرگوار شد؛ به‌طوریکه بسیاری از تربیت یافتگان این شهید، بعدها خود، فرماندهان جنگ شدند.

وی با اشاره به نام‌گذاری روز شهادت دکتر چمران به‌عنوان روز بسیج اساتید، خاطرنشان کرد: نامگذاری این روز به‌عنوان روز بسیج اساتید مفهوم عمیقی دارد که اساتید ما باید در تراز انقلاب اسلامی باشند و دشمنان انقلاب اسلامی امروز دقیقا به‌دنبال تخریب وظایف و مأموریت‌های تعیین شده برای بسیج اساتید هستند.

جانشین فرماندهی سپاه عاشورا تاکید کرد: هرچند که دشمنان در رسیدن به اهداف خود ناموفق هستند اما به هرحال به‌دنبال خارج کردن تفکر انقلابی در بین اساتید و دانشجویان هستند و هدف از جهاد تبین، خنثی سازی اهداف و برنامه‌های دشمنان است که از تمامی ابزارهای رسانه‌ای، نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک خود برای رسیدن به نیت های شوم خود استفاده می‌کنند.

سرهنگ پاسدار گلمحمدزاده در ادامه خاطرنشان کرد: همه‌ی دنیا شاهد بود که جمهوری اسلامی ایران در موضوع مقابله با ویروس کرونا چگونه عمل کرد و اکنون خوشحالیم که به وضعیت پایدار رسیده‌ایم اما دشمنان ما می‌خواهند عوامل ماندگاری نظام را از بین برده و با تحریف تاریخ انقلاب و آرمان‌های امام و رهبر معظم انقلاب، رژیم گذشته را تطهیر کنند.

وی همچنین یادآور شد: هدف بعدی دشمن، ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم است، اما در طول این ۴۳سال هرگز شاهد نبودیم که حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، مردم را نسبت به آینده‌ی این نظام نامید کنند.

گلمحمدزاده، توان دفاعی جمهوری اسلامی را مهم‌ترین نقطه‌ی قوت نظام برشمرد و خاطرنشان کرد: تخریب توان دفاعی کشور نیز جزو اهداف دشمنان است.

جانشین فرماندهی سپاه عاشورا در خاتمه با تاکید بر اینکه تک تک نیروهای انقلابی باید نسبت به جهاد تبیین احساس مسئولیت داشته باشند، گفت: جوانان باید با تاریخ جنگ به درستی آشنا شوند و  این وظیفه‌ی اساتید است که نسبت به ایجاد حال و هوای انقلابی در بین دانشجویان تلاش کنند.

اراده شهید چمران تابع تعلقاتش بود

استاد حوزه و دانشگاه نیز طی سخنانی گفت: شهید چمران و شهید سلیمانی در بسیاری از موارد شباهت زیادی به یکدیگر دارند که مهم‌ترین شباهت این بود که اراده‌های هر دو شهید تابع تعلقاتشان بود؛ مگر می‌شود یک فرد خانواده و زندگی خود را در آمریکا رها کرده و به لبنان برود؟ اما شهید چمران این کار را انجام داد و جهاد علمی را به جهاد نظامی تبدیل کرد.

حجت الاسلام مجتبی نظری وی، جهاد تبیین را مطالبه‌ی مقام معظم رهبری از اساتید عنوان کرد و افزود: بسیج اساتید به‌عنوان بازوی رهبر انقلاب باید در این عرصه تلاش زیادی داشته باشد و ما باید همواره نگاهمان به آخرین نفر دشمن باشد و باید توجه داشته باشیم همانطور که در جنگ نظامی جمجمه‌ی خود را در مسیر هدف دشمنان قرار می‌دهیم، در جهاد تبیین باید آبروی خود را گرو بگذاریم.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: دانشجو باید از گام اول انقلاب درک کافی و لازم را داشته باشد تا بتواند گام دوم انقلاب را درک کند و در این راستا یکی از پیشنهادات من براساس توصیه‌های شهید سلیمانی این است که طی نامه‌نگاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی مبحث ولایت فقیه به‌صورت علمی و دقیق در دروس دانشگاهی گنجانده شود.

وی ادامه داد: دومین پیشنهاد که بارها و بارها مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفته است،این است که اسناد لانه‌ی جاسوسی که در ۱۱جلد کتاب جمع آوری شده است،در متون درسی گنچانده شود.

برگزاری جدی و دقیق کرسی‌های آزاد اندیشی و همچنین ایجاد وحدت و یکپارچگی بین دانشجویان مبارز در جبهه ضد صهیونیستی توسط دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران از دیگر پیشنهادات نظری به بسیج اساتید داشنگاه‌های استان بود.

وی در خاتمه خطاب به اساتید حاضر در جلسه گفت: هر استاد باید در موضوعات مختلف فرهنگی مانند عنکبوت مقدس، الحاد نوین، تخریب حجاب و عفاف از سوی برخی از سلبریتی‌ها و … تولید محتوا کند و باید به برکت حضور اساتید انقلابی در دانشگاه‌ها کاری کنیم که اعتبار علمی و معنوی دانشگاه‌های ما زبانزد باشد.

شهید چمران مهاجرالی الله و مجاهد فی سبیل الله بود

مسئول سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: شهید چمران یک مهاجر الی الله بود که برای خدمت در راه خدا و علم آموزی به آمریکا رفته بود و دومین ویژگی بارز این شهید جهاد فی سبیل الله که ثمرات کارهای این شهید در شکل‌گیری حزب الله لبنان به‌عنوان افتخار سپاه اسلام کاملا مشهود است.

دکتر رضا محمدی ادامه داد: سومین ویژگی شهید چمران فنا فی الله بود و این شهید در بحث اخلاص در عمل فقط خدا را می‌دید و هرگز برای هوای نفس کاری انجام نداد و ویژگی بعدی شهید چمران، ایثار مال، مقام، علم و رفاه اجتماعی در راه خدا بود و رهبر انقلاب نیز تاکید کرده‌اند که اساتید دانشگاه‌ها باید شهید چمران را الگوی خود قرار دهند.

وی با اشاره به عضویت پنج هزار و ۴۰۰ استاد دانشگاه در این سازمان افزود: اشاعه‌ی تفکر بسیجی، دفاع ازارزش‌های انقلاب، نهضت استاد بسیجی، دغدغه‌مند و پایدار، ورود به حل مسائل مبتلا به کشور، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، کمک به تشکیل دانشگاه اسلامی، ایجاد بستر مناسب برای تولید علم و فناوری و تامین نیازها و بستر‌های تحقیقاتی در کشور وظایف مهم بسیج اساتید محسوب می‌شود.

براساس این گزارش این مراسم توسط سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی آذربایجان شرقی و با حضور دکتر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز، سرهنگ گل‌محمدزاده جانشین فرماندهی سپاه عاشورا، حجت الاسلام نظری و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه تبریز برگزار و در پایان از سه کانون فعال بسیج اساتید در دانشگاه‌های استان تجلیل شد.

انتهای پیام /