شهریه‌ دانشجویان کفاف خرج دانشگاه را نمی‌دهد/ بهترین و قوی‌ترین افراد را بکارگیری کرده‌ام
شهریه‌ دانشجویان کفاف خرج دانشگاه را نمی‌دهد/ بهترین و قوی‌ترین افراد را بکارگیری کرده‌ام
رنجبران گفت: چندین سال است که در دانشگاه حقوق‌ها تکه‌ای و درصدی پرداخت می‌شوند. باید این واقعیت را پذیرفت که شهریه‌ دانشجویان کفاف خرج دانشگاه را نمی‌دهد و ما باید به‌دنبال درآمد پایدار باشیم و اخیراً نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و کمی این چالش بهبود پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار شمس، «آرش رنجبران» در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد تاسیس این دانشگاه اظهار داشت: ۲۳ آبان ماه سالگرد تاسیس این واحد دانشگاهی به عنوان اولین واحد دانشگاهی در کشور است که افتخار بزرگی برای شهر و دانشگاه استان است.

وی ادامه داد: چهل سالگی در ادبیات ما سن خاصی است؛ سن پختگی و کمال و سن بلوغ و شکوفایی است. امروز چهل سالگی تاسیس دانشگاه آزاد را جشن می‌گیریم.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان ۳۵ واحد و مرکز بیش از ۵۴ هزار دانشجو و حدود ۱۶۰۰ هیئت علمی دارد، گفت: استان ما به دلیل موقعیت جغرافیایی و مکانی خود و باتوجه به سهم اقتصادی و فرهنگی همراه با ظرفیت‌های بالایی که استان دارد، برنامه جدی دارد تا در حوزه صنعت و هر حوزه‌ای که بتواند نقش ایفا کند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد در چند سال اخیر تغییر رویکرد داده تا ماموریت‌های خود را با توجه به نیاز جامعه و شرایط خاص حاکم بر منطقه و کشور پیش ببرد.

رنجبران تصریح کرد: امروز خانواده‌ها از دانشگاه آزاد مدرک تحصیلی نمی‌خواهند‌ بلکه از دانشگاه تضمینی برای آینده می‌خواهند که اگر دانشگاه نتواند این کار را انجام دهد، مورد اقبال و مورد پسند خانواده‌ها نخواهد بود. در‌این راستا ما برنامه های خود را به سمت رشته‌های عمیق، کاربردی و اشتغال آفرین بردیم که صرفا اخذ مدرک نباشد.

وی با بیان اینکه طرح پویش طرحی ابتکاری در دانشگاه آزاد با مطالعه از دانشگاه‌های مطرح دنیا است، تصریح کرد: در این طرح دانشگاه با صنایع مختلف و هر حوزه ای در جامعه ارتباط برقرار و ظرفیت‌هایی ایجاد می‌کند تا دانشجو چند روز در هفته وارد صنعت شود و به ازادی آن مدتی که در صنایع هستند، یک کمک شهریه به آنها پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد استان با اشاره به اینکه هر دانشجو به ازای هر ماه ۱ میلیون کمک هزینه شهریه دریافت می‌کند، گفت: آن پول به حساب شهریه دانشجو وارد می‌شود که هم دانشجو صاحب تجربه می‌شود و هم کمک خرجی برای تحصیل دانشجوست. این طرح تضمین آینده فرزندان است چون شهریه را صنعت پرداخت می‌کند، دانشجو در در دانشگاه درس می‌خواند و در آینده در همان صنعت مشغول به کار می‌شود.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش را پیش رو داریم و امسال هم مشابه رویداد عصر امید سال گذشته را داریم، توضیح داد: استان ما در سال گذشته بسیار خوب در این رویداد عمل کرد و دانشگاه ما این افتخار را داشته که سهم خوبی از دانشمندان برتر داشته باشد که امسال هم ۳ نفر از اساتید ما جزو ۳ درصد دانشمندان برتر جهان بودند.

رنجبران در خصوص حوادث اخیر در برخی دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: در مورد مسائل و قضایای اخیر دانشگاه‌های سطح کشور باید عرض کنم دانشگاه محل گفتمان و بیان نظرات است، کجا از دانشگاه بهتر برای بیان نظرات و گفتگو؟

وی در واکنش به شائبه ورشکستگی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد دارای ثروت‌های بی‌کران است که هم سرمایه نیروی انسانی دارد و هم مادی و اصلا بحث ورشکستی مطرح نیست.

این مقام دانشگاهی در خصوص جذب دانشجویان در دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما امسال به طور میانگین حدود ده درصد افزایش نو دانشجو داشته‌ایم که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به هدف دانشگاه در ایجاد درآمدهای پایدار و متکی نبودن به شهریه تصریح کرد: به عنوان مثال سه هفته پیش خط تولید مخازن کامپوزتی با قابلیت بالا در محل واحد شبستر افتتاح کردیم که بخش خصوصی ۱۰ میلیارد سرمایه برای آن آورده است. همچنین ما به عنوان اولین دانشگاه خط تولید اتوماتیک رباتیک با تراکتور سازی همکاری خواهیم داشت که افتخار بزرگی برای دانشگاه آزاد است.

رئیس دانشگاه آزاد تبریز در خصوص جذب دانشجویان خارجی توضیح داد: در خصوص مسائل بین الملل باید عرض کنم که ما بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ دانشجوی بین الملل از کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان داریم و برای توسعه جذب دانشجو تلاش می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شمس در خصوص عدم پرداخت حقوق و مزایای اساتید حق التدریس طی سه سال اخیر و پرداخت درصدی حقوق اعضای هیئت علمی و کارمندان طی چند مدت اخیر تصریح کرد: مشکل معیشت مشکل جدی در جامعه ماست، چندین سال است که در دانشگاه حقوق‌ها تکه‌ای و درصدی پرداخت می‌شوند.

رنجبران افزود: باید این واقعیت را پذیرفت که شهریه‌ دانشجویان کفاف خرج دانشگاه را نمی‌دهد و ما باید به‌دنبال درآمد پایدار باشیم و اخیراً نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و کمی این چالش بهبود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه موضوع عدم پرداخت حقوق اساتید حق التدریس از سال‌های گذشته بوده، گفت: در هر صورت ما موظفیم پرداخت‌ها را کامل و به‌موقع انجام بدهیم و بنده بعد از حضورم در دانشگاه حقوق این اساتید را تا پایان سال ۱۴۰۰ پرداخت کرده‌ام.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه مبنی بر شائبه انتخاباتی بودن انتصابات و بکارگیری افراد مسئله‌دار و دارای تخلف در گذشته، مطرح کرد: ما در انتصابات سعی کردیم بهترین و کاردان‌ترین افراد را در مجموعه مدیریتی دانشگاه بکارگیری کنیم، حتی افرادی همچون دکتر وکیل‌زاده و دکتر ولیلو که خود جزو گزینه‌های جدی ریاست دانشگاه بودند را جزو معاونین و تیم خود انتخاب کردیم تا تیمی قوی و مشکل‌گشا داشته باشیم.

وی در خصوص مشکلات و گلایه‌های دانشجویان که در این رسانه منتشر شده بود، تصریح کرد: ما پیگیر مشکلات دانشجویان هستیم. رسانه بازوی ماست و معتقدم باید بیشتر از این عملکرد و کارهای خودمان را رسانه‌ای کنیم و در این مدت کم کاری شده است.

رنجبران ادامه داد: در بحث سلف دانشگاه هم‌اکنون هر پرس غذای دانشجویی ۳۷ هزار تومان است و با این حال حدود ۱۵ هزارتومان نیز دانشگاه سوبسید پرداخت می‌کند، پیگیری‌هایی شده و استاندار محترم قول داده‌اند که کمک‌هایی در خصوص تهیه ارزان‌قیمت‌تر اقلام بکنند تا بتوانیم کاهش قیمت داشته باشیم. در مورد مسائل کمبود کلاس‌ها هم دانشگاه مدتی به‌علت کرونا غیرحضوری بوده و مشکلاتی داشتیم که تضمین می‌دهم تمام این مشکلات را رفع کنیم.

انتهای پیام /