شهردار از دل شورا انتخاب می‌شود؟/ شانس بالای فریدون روی کاغذ!
شهردار از دل شورا انتخاب می‌شود؟/ شانس بالای فریدون روی کاغذ!
انتخاب شهردار از میان منتخبان شورا قبلا نیز سابقه داشته و حال فریدون بابایی‌اقدم کاندیدای جدی تصدی پست مدیریت شهری است. اتفاقی که اگر رقم بخورد اسماعیل چمنی منتخب چهاردهم نیز به جمع سیزده‌نفره شورا راه می‌یابد.

اجتماعی شمس: فریدون بابایی‌اقدم! آنانکه با شورا و شهرداری سر و کار دارند این نام را به‌کرات شنیده‌اند. او درحالی که با مدرک تحصیلی دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در کسوت استاد دانشگاه فعالیت داشت وارد کارزار انتخابات شورای شهر شد و سال ۹۲ در دوره‌ای که شورا ۲۱ عضو داشت به‌عنوان منتخب آخر با ۲۰ هزار و ۱۳۹ رأی به ساختمان عمارت راه یافت.

او سال‌های پرجنب‌وجوشی را در شورا سپری کرد بطوریکه به‌سبب رشته‌ی تحصیلی‌اش در طرح جامع تفصیلی شهر اصلی‌ترین نقش را ایفا و چشم‌انداز تبریز را ترسیم کرد اما نکته‌ای که او را متمایز می‌کرد حضور متداومش در محلات مختلف و رسیدگی به مشکلات‌شان بود.

البته این فعالیت‌ها بی‌نتیجه نبود چراکه در انتخابات شورای پنجم تبریز او با جهش خیره‌کننده آراء مواجه شد و در سالی که لیست امید یکه‌تازی می‌کرد با کسب قریب به ۵۹ هزار رأی پدیده‌ی انتخابات لقب گرفت. به‌گمان تحلیلگران آنچه بابایی‌اقدم را در میان کاندیداها مدعی کرد حضورش در محلات شهر و گره‌گشایی از کار مردم بود.

بابایی‌اقدم و شهین‌باهر از شورای چهارم رابطه‌ی برادرانه‌ای بایکدیگر داشتند، در جلسات شورا و مراسمات همراه یکدیگر بودند و حسابی هوای هم را داشتند. حتی در انتخابات شورای پنجم نیز یکدیگر را تبلیغ می‌کردند، بابایی‌اقدم سوم شد و در جمع سیزده نفر قرار گرفت اما شهین‌باهر با قرارگیری در رده‌ی چهاردهم فرصت شورانشینی را از دست داد.

بابایی‌اقدم از حامیان اصلی شهین‌باهر در ماراتن انتخاب شهردار بود و با همراهی دبیری موفق نیز شد اما با مرور زمان اختلافات میان این دو بالا گرفت و هرچه زمان می‌گذشت شکاف بین‌شان شدیدتر می‌شد تا اینکه در دو سال اخیر رفاقت‌شان رنگ قهر گرفت و علنی شد.

حال بابایی‌اقدم در انتخاباتی که مشارکت در آن ۲۳ درصد بود با ریزش آراء منتخب هشتم شده است اما سودای شهرداری در سر دارد و توانسته ۷ رأی از ۱۳ رأی را کسب کند. او روی کاغذ شانس بیشتری نسبت به سایر رقبا دارد اما از آنجا که تا دقیقه‌ی نود معادلات برهم می‌خورد نمی‌توان از اکنون او را شهردار آینده تبریز نامید.

بابایی‌اقدم را جزو متخصصین شورا می‌دانند که هم از علم مدیریت شهری برخوردار است و هم با حضور ۸ ساله در شورای شهر تبریز و فعالیت در کمیسیون‌های تخصصی با قوانین شهرداری، حدود اختیارات، مشکلات درون سیستمی و صدالبته نیازهای شهری آشناست. اما منتقدان جدی نیز دارد و عده‌ای او را در وضعیت موجود شهر سهیم می‌دانند. هرچند بابایی‌اقدم این ادعا را قبول ندارد و می‌گوید قدرت تصمیم‌گیری و حدود اختیارات شهردار به‌مراتب بیشتر از یک عضو شوراست. آن‌هم شورایی که ۱۳ عضو دارند و هرکدام ساز خود را می‌زنند.

فریدون برای آنکه شهردار شود راه سختی پیش‌رو دارد. هرچند در حوزه‌ی تخصصی‌اش کاندیداهای مرتبط با مدیریت شهری اندک‌اند اما رقبای سیاسی و فرهنگی فراوانی دارند.