شهرداری و شورای پنجم شهر در تکمیل پروژه مترو همت کردند/ برنامه پنج ساله، نسخه‌ای خوب برای حمل و نقل شهری
شهرداری و شورای پنجم شهر در تکمیل پروژه مترو همت کردند/ برنامه پنج ساله، نسخه‌ای خوب برای حمل و نقل شهری
قائم مقام شهرار تبریز گفت: همت و ایثار شورای پنجم شهر و شهردار تبریز موجب شد تا آن ها به جای اجرای پروژه های ویترینی، جدیت زیادی در تکمیل پروژه چندین ساله مترو داشته باشند.

به گزارش شمس، رسول موسایی  امروز در یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر با بیان مطلب فوق، گفت: برنامه پنج ساله جهت و مسیر شهرداری را مشخص می کند و این برنامه سال به سال تزریق می شود تا شهرداری به اهداف خود دست پیدا کند.

او ادامه داد: یکی از بخش های مهم برنامه پنج ساله، بحث آلودگی هوا و حوزه حمل و نقل عمومی است که باید اقدامات جدی در این زمینه صورت بگیرد.

موسایی با اشاره به پروژه قطار شهری تبریز، اظهار کرد: احداث خط حمل و نقل ریلی تبریز از سال ۸۲ آغاز شده و اگر همت و ایثار شورای پنجم و شخص دکتر ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نبود، این پروژه پس از ۱۶ سال بازهم راکد می ماند.

او افزود: سال گذشته، ۲۷ میلیارد از سوی دولت و ۳۰۰ میلیارد از سوی شهرداری برای تکمیل و پیشرفت خط ۱ پروژه مترو تبریز اختصاص یافت که این رقم امسال برای اتمام خط ۱ از طریق شهرداری تبریز ۶۵۰ میلیارد تومان و ۶۵۰ میلیارد از طریق اوراق مشارکت تامین شد.

قائم مقام شهردار تبریز عنوان کرد: تجربه شهرداری تبریز در احداث خط ۱ مترو، اکنون به خط ۲ انتقال یافته تا با استفاده از این تجربه، هزینه ها را به مقدار قابل توجهی کاهش دهیم و احداث این خط با سرعتی بسیار بیشتر از خط ۱ پیش برود.

او با اشاره به جزئیات احکام برنامه پنج ساله شهرداری تبریز در ارتباط با حوزه حمل و نقل، گفت: مشکلات در حوزه حمل و نقل شهری زیاد است اما برنامه پنج ساله حتی اگر نقص داشته باشد، نسخه ای خوب برای سال های آینده است.

موسایی با بیان اینکه بحث حمل و نقل ترکیبی به زودی اتفاق می افتد، اظهار کرد: بر اساس برنامه پنج ساله در حوزه حمل و نقل، نوسازی در حمل و نقل عمومی و توسعه و بهسازی شبکه معابر متناسب با طرح تفصیلی شهر تبریز اتفاق می افتد و استفاده از نرم افزارهای مختلف برای مدیریت حمل بار و مسافر نیز در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط آلودگی هوا که موضوع بسیار مهمی است و اعضای محترم شورا نیز این دغدغه را دارند، در برنامه پنج ساله با عنوان شهر پاک، مواردی در نظر گرفته شده است که می تواند در کاهش میزان آلودگی هوا موثر باشد.

قائم مقام شهردار تبریز در عین حال با بیان اینکه نباید از الزامات غافل بود، گفت: برای مثال دولت باید اتوبوس هایی در اختیار شهرداری قرار می داد که ۸۲.۵ درصد از هزینه آن به عهده دولت و بقیه هزینه به عهده شهرداری است اما این اتفاق چند سالی است که رخ نمی دهد.

او افزود: با این حال ما علاوه بر ۸۰ دستگاه مینی بوسی که قبلا خریداری کرده ایم، در نظر داریم تا در اولین فرصت ۶۰ دستگاه مینی بوس دیگر نیز خریداری و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم. اگر موفق به انجام موارد مذکور در برنامه پنج ساله شویم، می توانیم در حوزه حمل و نقل به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنیم.

موسایی با اشاره به موضوع مسیرگشایی ها نیز اظهار کرد: مسیرگشایی ها بر اساس طرح تفصیلی مشخص است و امسال برای اینکه هدفمندتر پیش برویم، مسیرگشایی های نیمه تمام را در اولویت قرار داده ایم.