شهدای ۲۷ دی در صیانت از انقلاب اسلامی نقش موثر و ماندگاری ایفا کردند
شهدای ۲۷ دی در صیانت از انقلاب اسلامی نقش موثر و ماندگاری ایفا کردند
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به فعالیت‌های کارگاه فنی دانشگاه و رشادت‌های شهدای ۲۷ دی ماه، گفت: این شهدای بزرگوار در صیانت از انقلاب اسلامی نقش موثر و ماندگاری ایفا کردند.

به گزارش شمس، صفر نصرالله زاده، در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز نقش موثری در دوران دفاع مقدس ایفا کردند، افزود: در شرایطی که کشور درگیر تحریم‌ها و جنگ تحمیلی بود، یک سری از جوانان نخبه و دانشگاهی در صحنه حاضر شده و برای تامین نیازهای رزمندگان اسلام در حوزه ادوات جنگی آستین بالا زدند که کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز یکی از این مراکز بود.

وی با اشاره به این‌که یک‌سری از دانشجویان در این کارگاه مشغول فعالیت بودند که بی خبر از توطئه‌ رژیم بعثی، شبانه مورد هدف حمله هوایی قرار گرفته و ۲۲ نفر از این دانشجویان شهید می‌شوند، ادامه داد: این شهدا در واقع خون دیگری در رگ‌های رزمندگان اسلام و انقلاب جاری کردند و با حرکت ماندگار خود، مایه افتخار و سربلندی آذربایجان شدند.

وی با بیان این‌که در راستای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره این شهیدان بزرگوار، همه ساله مراسم بزرگداشتی در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود، افزود:  شهدای بزرگوار در صیانت از انقلاب اسلامی و تحکیم پایه‌های جمهوری اسلامی ایران نقش فوق العاده اثربخشی داشتند که بر روان پاک این بزرگ مردان درود می‌فرستیم.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که دوران هشت سال دفاع مقدس در نوع خود یک دانشگاه و فرهنگی ارزشمند است که تمام فضایل اخلاقی را در خود دارد، ادامه داد: این فرهنگ باید تبیین شود و نسل اول و دوم انقلاب می‌توانند این معارف و فرهنگ را برای نسل‌های بعدی معرفی و تبیین کنند، البته قدری در این خصوص کوتاهی شده و آنگونه که باید این فرهنگ ناب منتقل نشده است.

وی با بیان این‌که ریشه بسیاری از مشکلات ناشی از آن است که نتوانستیم این فرهنگ ناب را به طور کامل منتقل کنیم، ادامه داد: در کنار این فرهنگ، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای نیز در زمینه‌های مختلف، به ویژه در حوزه علم و فناوری داریم که این موارد اگر به خوبی برای نسل جوان تبیین شود، قطعا ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس هم به خوبی منتقل شده و اثراتش در جامعه قابل مشاهده خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به این‌که دانشگاه تبریز از جنبه‌های مختلف جزو برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور است، افزود: در اوایل سال ۵۷ تعدادی از دانشجویان این دانشگاه در مبارزه با رژیم ستم شاهی شهید شده و بعد از آن نیز در ۲۹ بهمن تبریز و در جریان قیام مردم تبریز، حضور موثری داشتند که مجموعه این حرکت‌ها نقش بسیاری در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی داشته است.

نصرالله‌زاده با بیان این‌که دانشگاه تبریز میزبان شهدای بزرگواری مثل شهید باکری، شهید خلوتی و… بوده است، گفت: دانشگاه تبریز مسئولیت سنگین‌تری بر عهده دارد و به همین دلیل باید تا حدتوان با تشکیل اندیشکده‌ها، اتاق‌های فکر و فعالیت در حوزه‌های علوم انسانی به معنای واقعی کلمه، فرهنگ و معارف ارزشمند را نشر داده و در راستای انتقال آن به نسل جدید، بکوشد.

وی با تاکید بر این‌که دانشگاه تبریز در زمینه‌های علم و فناوری نیز در سطح منطقه به ویژه از نظر دیپلماسی علمی رسالت بزرگی برعهده دارد، گفت: استان آذربایجان شرقی در همسایگی کشورهای مختلفی قرار گرفته‌ و در منطقه‌ای حساس قرار داریم که در صورت غفلت و افت مسایل فرهنگی و همچنین تضعیف ارتباط بین کشورهای حوزه قفقاز، خدای ناکرده احتمال بروز بحران وجود خواهد داشت که این مسائل نقش دانشگاه تبریز را بسیار برجسته می‌کند و باید در این رابطه تلاش کند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز ضمن تقویت دیپلماسی علمی، در حوزه دیپلماسی فرهنگی و سیاسی نیز نقش خاصی برعهده دارد که امیدواریم بتوانیم به نحو مطلوب این رسالت را پیش ببریم.

انتهای پیام