شعله‌ زیاده‌خواهی باغات تبریز را سوزاند!
شعله‌ زیاده‌خواهی باغات تبریز را سوزاند!
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز گفت: متاسفانه امروز دیگر از باغ‌های قدیمی اثری نیست و توسعه ناموزون شهرسازی طی سه دهه گذشته باغ‌های تبریز را از بین برده است.

به گزارش شمس، عبدالله تقی‌پور امروز در جلسه کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای تبریز اظهار داشت: در طول تاریخ جهانگردانی که به شهر تبریز سفر کرده‌اند از فضای سبز و باغات تبریز در سفرنامه‌های خود یاد کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه امروز دیگر از باغ‌های قدیمی اثری نیست و توسعه ناموزون شهرسازی طی سه دهه گذشته باغ‌های تبریز را از بین برده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: این امر موجب شده که تکلیف شهرداری و مدیریت شهری تبریز در این زمینه سنگین‌تر شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز ادامه داد: بر این اساس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در سومین سال برپایی خود اهداف خود را بر محوریت توسعه پایدار شهر تبریز بنا نهادهاست.

وی با بیان اینکه ما قدردان کسانی هستیم که در طی سال‌های گذشته در این حوزه فعالیت کرده‌اند، اظهار داشت: اما این میزان از فعالیت کفاف نیاز شهر تبریز را نمی‌دهد.

تقی‌پور گفت: آمار موجود در مورد درختان تبریز نگران کننده است و برای بهبود وضعیت نیازمند همت و عزم عمومی هستیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه شهرداری بودجه‌های لازم برای توسعه پایدار را اختصاص داده است، تصریح کرد: این میزان از بودجه کافی نبوده و باید فعالیت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به اهداف کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری گفت: در تلاش هستیم که سال ۹۹ را سال نهضت فضای سبز شهر تبریز نامگذاری کنیم تا توجه مدیریت ارشد استان، شهروندان و نهادهای مختلف را به این قضیه جلب کنیم.

مشارکت شهروندان با مدیریت شهری را در این زمینه بسیار اساسی عنوان کرد و گفت: شهروندان باید نسبت به بی‌مهری‌های احتمالی به درختان عکس‌العمل منطقی نشان داده واحساس مسئولیت کرده در مقابله با رویدادها بی‌توجه نباشند.

وی افزود: اگر هر شهروند به نام خود و خانواده یک درخت کاشته و از آن حفاظت کند تعداد درختان در سطح شهر تبریز از تعداد شهروندان افزایش خواهد یافت.

تقی‌پور اضافه کرد: یکی دیگر از زمینه‌های مشارکت شهروندان در بحث توسعه فضای سبز غرس نهال ها است، امیدواریم که اعضا شورا با رای به تصمیم کمیسیون محیط زیست به حفظ و توسعه فضای سبز کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات دیگر در حوزه خدمات شهری ضمن قدردانی از پاکبانان عرصه خدمات گفت: این برند که تبریز تمییزترین شهر ایران است را مدیون فعالیت های صادقانه این عزیزان هستیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تاکید کرد: امروز اگر شهر تبریز به عنوان تمییزترین شهر ایران شناخته شده است به دلیل فعالیت بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر از پاکبان خدوم و زحمت کش در این شهر است که بصورت ۲۴ ساعته در حال نظافت این شهر هستند.

تقی‌پور اظهار داشت: حفظ این برند شامل هزینه‌های زیادی است که اگر همراه با مشارکت شهروندان باشد کاهش این هزینه ها را شاهد خواهیم بود.

وی ضمن اشاره به اینکه در بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان سرانه‌های تولید پسماند در ایران نسبت به استانداردهای جهانی بالاتر است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت : در این خصوص نیز با مشارکت شهروندان و در راس آنها خانواده‌ها با عمل به تفکیک از مبدا می‌توان به اقدامات اصولی دست یافت.