شرکت‌های دانش بنیان هنوز اهرم‌های صنفی برای پیگیری مطالبات و مشکلات خود ندارند
شرکت‌های دانش بنیان هنوز اهرم‌های صنفی برای پیگیری مطالبات و مشکلات خود ندارند
نوید، مدیر یک شرکت دانش بنیان و فعال اقتصادی گفت: شرکت های دانش بنیان هنوز اهرم های صنفی و جمعی برای پیگیری مطالبات و مشکلات خود ندارند.

به گزارش شمس، علی نوید اظهار داشت: هر ایده، فکر جدید، نوآوری، تکنیک و هر چیزی که فرآیند تولید و یا محصول ارائه شده را بهینه و متفاوت کند دانش بنیان نام می‌گیرد و ربطی به اینکه کسی که آن را ارائه می‌کند استاد دانشگاه باشد و یا تحصیلات عالیه داشته باشد، ندارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: حتی افراد غیر دانشگاهی و افرادی که به صورت عملی حرفه و صنعتی را آموخته اند نیز می‌توانند به تولید دانش بنیان دست بزنند. با این تعریف از دانش بنیان ما در حوزه‌های مختلف در استان آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بزرگی داریم.

وی افزود: در حوزه کشاورزی و دامپروری، کاشت، داشت، برداشت و سیستم‌های آبیاری و صنایع تبدیلی، مکانیزاسیون کشاورزی، کنترل آفات و اصلاح نژادی استان آذربایجان شرقی می‌توان صنایع دانش بنیان را فعال کرد.

ضرورت ورود شرکت های دانش بنیان به حوزه معادن

نوید ابراز داشت: در حوزه معدن از معادن سنگ آذرشهر گرفته که مشکل تکنولوژی‌های نو مشهود است تا معادن فلزات گرانبها در ورزقان و لزوم ورود دانش بنیان‌ها برای تغییر تکنولوژی استخراج و فراوری وجود دارد. یا معادن فیروزه و سنگ‌های زینتی بستان آباد که دست نخورده و بکر باقیمانده و اهتمامی به حرکت‌های تکنولوژیکی نسبت به آن وجود ندارد.

این مدیر شرکت دانش بنیان فعال در آذربایجان شرقی گفت: حوزه صنعت ماشین کاری و ساخت قطعه، پوشش دهی و جوش، ماشین سازی و زیرمجموعه سازی، صنایع غذایی و بهداشتی همه دارای ظرفیت‌های تمام نشدنی برای تولید تکنولوژیک و دانش بنیان هستند.

عدم وجود نقشه جامع دانش بنیان آذربایجان شرقی

نوید افزود: به زعم بنده مشکل عمده زیست بوم دانش بنیان در استان عدم وجود نقشه جامع دانش بنیان استان است. این نقشه جامع باید به خوبی بر مبنای ظرفیت‌هایی که گفته شده احصای نیاز کرده باشد و گروه‌های دانش بنیان را به سمت حل این نیازها ترغیب کند و سوق دهد.

وی گفت: از طرف دیگر فقر صندوق‌ها و ساز و کارهای مالی مناسب برای تأمین سرمایه ثابت و در گردش شرکت‌های دانش بنیان که نه بانک بلکه (ریسک پذیر واقعی) باشند.

مسئولان از ظن خود یار هر شرکت دانش بنیانی می شوند!

این فعال حوزه دانش بنیان ابراز داشت: عدم شکل گیری مجموعه‌های میانی که حلقه وصل بین نیاز و پاسخ باشند دیگر مشکل در این حوزه است. یعنی نیاز صنعت را احصا کرده و برای صنعت جا بندازند و آنرا تبدیل به درخواست پیشنهاد(RFP) کنند و پاسخ دهنده مناسب به این نیاز را یافته و به آن وصل کنند.

وی گفت: فضای دانش بنیان‌ها در استان از حالت گلخانه‌ای هنوز بیرون نیامده و سر و شکل مناسبی به خود نگرفته است. دانش بنیان‌ها هنوز اهرم‌های صنفی و جمعی برای پیگیری مطالبات و مشکلات خود پیدا نکرده اند و از مسئولین هم هر کسی از ظن خود یارشان می‌شود.

انتهای پیام/