«شروعی دوباره برای بهتر زیستن»؛ شعار امسال هفته‌ بهزیستی/ ۳۰۰ خانواده در نوبت پذیرش فرزند خواندگی
«شروعی دوباره برای بهتر زیستن»؛ شعار امسال هفته‌ بهزیستی/ ۳۰۰ خانواده در نوبت پذیرش فرزند خواندگی
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: سازمان بهزیستی نیازمند همکاری افراد موثر، دستگاه‌ها، نهادها و عموم مردم است که شعار امسال هفته‌ی بهزیستی، «شروعی دوباره برای بهتر زیستن» می‌باشد.

به گزارش خبرنگار شمس، فرگل صحاف، صبح روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۵ لغایت ۳۱ تیر ماه هفته بهزیستی نامگذاری شده است که امسال چهل و دومین سالگرد تشکیل سازمان بهزیستی است؛ سازمان بهزیستی با ۱۸۰ نوع فعالیت در ۵۲ زیر گروه فعالیت می‌کند که از سازمان حمایتی بودن خارج شده و یک مجموعه‌ی تخصصی با نگاه علمی و تخصصی شده است که ماموریت گسترده‌ای در ارائه‌ی خدمات توانبخشی، مداخله‌گر و پیشگیرانه دارد.

وی ادامه داد: بهزیستی آذربایجان‌شرقی با ۷۶۰ پرسنل و ۱۶ هزار و ۲۱۴ افراد مستمری بگیر با ۵۵۷ مرکز در چندین معاونت فعالیت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی افزود: معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی مسئولیت رسیدگی به امور کودکان و زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست، و توانمند سازی خانواده‌های نیازمند را بر عهده دارد که اکنون ۲۴ خانه کودک و نوجوان با ۳۲۰ فرزند در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیز صرف این مراکز شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای ۱۶۰۷ کودک و نوجوان امدادگیر اعتبار ۲۰ میلیارد ریال و ۲۵ کودک و نوجوان هدایت شده به زندگی مستقل اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال هزینه شده و ۶۰ کودک نیز به فرزند خواندگی واگذار شده است که از سال ۱۳۹۹ سامانه فرزند خواندگی ایجاد و تمامی متقاضیان از طریق ثبت نام، درخواست خود را ثبت می‌کنند.

صحاف یادآور شد: ۲۱ هزار و ۵۶۲ نفر زنان سرپرست خانوار با اعتبار ۷۱ میلیارد ریال و ۹۱۸ زن با اعتبار سه میلیارد ریال نیز آماده‌سازی شغلی شده‌اند و برای ۱۷۶۰ نفر نیز لوازم ضروری زندگی تأمین شده است.

وی اضافه کرد: برای ۶۲۹ زن سرپرست خانوار وام بلاعوض اعطا شده و ۹۶۶ زن و دختر تحت پوشش طرح بومی اجتماعی، روستایی و عشایری قرار گرفتند همچنین ۱۵۷۰ زن سرپرست خانوار توانمند شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان همچنین گفت: ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی با ۳۶ مرکز دولتی و غیردولتی در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کند که خط ۱۲۳ نیز ارائه دهنده‌ی خدمات سیار اورژانس اجتماعی است.

وی در خصوص معاونت توانبخشی اظهار کرد: معاونت بعدی امور توانبخشی است که اقدامات هدفمندی در راستای غایی سازی شخص معلول به سطح نهایی توانایی علمی، جسمی و روحی تلاش می‌کند و با دارا بودن سه گروه امور توانبخشی و مراقبتی بیماران روانی مزمن، امور توانبخشی و مراقبتی سالمندان و امور توانبخشی و مراقبتی افراد دارای معلولیت هوشی رشدی(ذهنی) و جسمی حرکتی در راستای سیاست‌های راهبردی سازمان  فعالیت می‌کند.

صحاف ادامه داد: ۸۷ مرکز روزانه توانبخشی در کنار تأمین وسایل کمک توانبخشی که سال گذشته ۲۸ هزار و ۶۸ وسیله تهیه کرده بودند، فعالیت می‌کنند و ۷۰۰ مورد نیز خدمات توانپزشکی و دندان پزشکی تهیه شده و ۶۲۰ مورد نیز هزینه‌های آرتروز و پروتز تامین شده است.

وی افزود: ۴۵ مرکز توانبخشی مراقبتی با ۲۲۶۲ نفر خدمت گیرنده در استان داریم که مراکز ویزیت دهنده‌ی ما ۱۱ مورد بوده و در منزل خدمات ارائه می‌دهند همچنین از مهمترین برنامه‌های بهزیستی، تشکیل پرونده برای معلولین است که سال گذشته ۶۸۹۸ پرونده در کمیسیون‌های پزشکی ارجاع شدند و ۲۰۰ پرونده معافیت سربازی با شرایط ویژه و ۲۴ مورد اعطای پلاک خورد ویژه‌ی معلولین نیز تکمیل شده است.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: ۲۸ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی هستند که ۰.۰۸ درصد کل جمعیت استان را در برمی‌گیرد و تاکنون ۶۶۳ مورد مناسب سازی منازل و ۵۲ مورد مناسب سازی خودرو انجام شده است.

وی در ارتباط با معاونت پیشگیری نیز خاطرنشان کرد: معاونت امور پیشگیری از سال ۱۳۷۵ در چهار دفتر تخصصی پیشگیری از معلولیت، اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی تشکیل شده است که سال گذشته در زمینه‌ی تنبلی از چشم ۱۴۴ هزار و ۷۵۱ مورد غربالگری انجام و ۵۱ هزار و ۸۹۶ مورد نیز غربالگری شنوایی انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در تشریح اقدامات مسکن اداره‌کل بهزیستی استان، ادامه داد: یکی دیگر از وظایف سازمان بهزیستی در زمینه‌ی تامین مسکن است که وظایفی چون پرداخت کمک هزینه احداث و خرید مسکن به مددجویان دارای پروانه ساختمانی و یا سند مالکیت، کمک به تامین مسـکن معلولین سـرپرست خانوار دارای شدت معلولیت خیلی شدید و شدید و زنان سرپرست خانوار جزء سه دهک آخر درآمدی با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، کمک به تامین مسـکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول با مشارکت بنیاد مستضـعفان، بنیاد مسـکن، سـتاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و سازمان ملی زمین و مسکن، کمک به تامین مسکن خانوارهای روستایی تحت پوشش با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمک به تامین مسکن خانوار دارای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه را بر عهده دارد.

وی افزود: تاکنون ۷۵۰۶ مسکن با اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریال، ۷۴۳ مورد وام ودیعه مسکن و ۱۷۰۰ میلیارد ریال در زمینه‌ی مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان خدمات ارائه داده است.

صحاف با اشاره به مراکز پیشگیری از مواد مخدر، گفت: ۷۶ مرکز پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در آذربایجان شرقی راه‌اندازی شده است که کارگاه‌های اشتغال برای آنها نیز تدوین شده و تاکنون بالغ بر ۱۴۶ میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص مراکز ماده ۱۶ اظهار کرد: ساختمان مرکز ماده ۱۶ ساخته شده است اما تامین مجوز آن بر عهده‌ی شورای مبارزه با مواد مخدر کشور است و بقیه‌ی دستگاه‌ها عضو این شورا هستند؛ بنابراین مجوز اصلی و اعتبارات را شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید تأمین کند.

مدیرکل بهزیستی در خصوص اعتبار اختصاص یافته به اداره کل بهزیستی استان اضافه کرد: اعتبارات کل سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی کمتر از مشارکت مردمی بوده و ۱۶۵ میلیارد تومان است که تقریباً با مشارکت‌های مردمی برابری می‌کند.

وی با اشاره به خانواده‌های در انتظار پذیرش فرزند، یادآور شد: ۳۰۰ خانواده در نوبت پذیرش فرزند خواندگی هستند که اکثریت خانواده‌ها متقاضی کودکان زیر یک سال می‌باشند.

فرگل صحاف همچنین در رابطه با اقدامات بهزیستی در پیشگیری از طلاق گفت: سازمان بهزیستی، قسمتی از پیشگیری طلاق است و تنها طلاق‌های توافقی به ما اعلام می‌شود و متولی اصلی آن دادگستری است؛ در زمینه‌ی کودکان کار و خیابانی نیز آیین‌نامه‌ی سامان‌دهی آن سال ۱۳۸۴ تدوین و برای ۱۲ الی ۱۷ ارگان وظیفه تعیین شده است و سازمان بهزیستی بعد از پذیرش کودکان امورات خود را آغاز می‌کند البته پیش از آن نیز باید اقدامات بسیاری انجام دهد.

وی با تاکید بر کودکان کار، اضافه کرد: پذیرش کودکان کار و آموزش خانواده‌های آنها بر عهده‌ی سازمان بهزیستی است که از اشتغال این خانواده‌ها حمایت می‌کند البته ارگان‌های مختلف نیز باید با بهزیستی همکاری کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: دو درصد جمعیت استان معلول هستند و در سال ۱۴۰۰، شش مورد و امسال نیز یک مورد کودک سر راهی شناسایی شد که پنج مورد آنها پسر و دو مورد آنها دختر بودند.

وی در پایان در خصوص مراکز مشاوره اداره‌کل بهزیستی تاکید کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که تمام عموم مردم مراجعه و اگر علائمی دیده شود، می‌توانند با خط ۱۴۸۰ تماس گرفته و در میان بگذارند و مشاوره بگیرند.

انتهای پیام /