شاخص فلاکت در ایران ۵۰ درصد را رد کرد/ دولت ناف همه‌چیز را به دلار بست
شاخص فلاکت در ایران ۵۰ درصد را رد کرد/ دولت ناف همه‌چیز را به دلار بست
حسن‌نژاد گفت: شاخص فلاکت در ایران از مرز 50 درصد گذشته است و این درحالیست که در سایر کشورها این رقم زیر 10 درصد است.

به گزارش شمس، محمد حسن‌نژاد ظهر امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگاران با اشاره به افزایش شاخص فلاکت در کشور، خاطرنشان ساخت: یک فرد زمانی مفلوک می‌شود که شغل نداشته باشد و از سوی دیگر هر روز قیمت کالاها افزایش یافته و درآمدی برای خرید آن نداشته باشد.

نماینده مردم مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، متذکر شد: زمانی که نرخ بیکاری و تورم با یکدیگر جمع می‌شود شاخص فلاکت به دست می‌آید که هرچقدر رقم آن بالاتر باشد، یعنی شاخص و رقم آن در جامعه بیشتر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ تورم حدود ۴۰ درصد و میزان بیکاری حدود ۱۳ درصد است، توضیح داد: اکنون شاخص فلاکت در کشور به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد که کمتر کشوری این رقم را تجربه کرده است، چراکه در کشورهای پیشرفته غربی نرخ بیکاری ۴ درصد و نرخ تورم یک درصد است و در مجموع شاخص فلاکت ۵ درصد می‌شود.

غضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با تاکید بر اینکه نرخ ۵ درصدی و ۵۰ درصدی شاخص فلاکت به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند، تاکید کرد: دولت برای کاهش شاخص فلاکت باید نرخ بیکاری و نرخ تورم را کاهش دهد که در این راستا نباید انحراف نقدینگی در اقتصاد وجود داشته باشد، یعنی پولی که در جامعه خلق می‌شود به سمت تولید سوق یابد که این موضوع سبب می‌شود در کوتاه مدت درصد تورم پایین آمده و در بلندمدت نرخ بیکاری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تورم ناشی از فشار عرضه یا فشار تقاضا است، افزود: در حال حاضر تورم در ایران ناشی از فشار تقاضا نیست، بلکه ناشی از فشار عرضه است که در این راستا باید تولید افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه ناف همه چیز به دلار بسته شده است، تصریح کرد: با افزایش قیمت ارز، نرخ‌ها افزایش می‌یابد اما با کاهش نرخ دلار از گرانی‌ها کاسته نمی‌شود و در واقع هم اکنون چسبندگی در اقتصاد کشور ایجاد شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: دولت باید نظارت های خود را بیشتر کند تا قیمت‌ها بی‌دلیل افزایش نیابد، چراکه بسیاری از کالاها در کشور بدون دلیل و منطق گران شده است.

انتهای پیام/