سیاست تبریز در انتظار پدرخوانده!/ رفتار «رحمانی‌وار» نمایندگان برای انتخابات مجلس یازدهم
سیاست تبریز در انتظار پدرخوانده!/ رفتار «رحمانی‌وار» نمایندگان برای انتخابات مجلس یازدهم
حذف بالاجبار تعدادی از چهره‌های شاخص از یک سو و انصراف تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس برای ادامه وکالت از سویی دیگر، چهره‌ی سیاسی تبریز را دگرگون کرده است.

سیاسی شمس: مصوبه‌ی ممنوعیت کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی برای چهارمین‌بار متوالی تحلیل‌های انتخاباتی را تا زمان تایید و یا رد آن توسط شورای نگهبان دشوار کرده است و در صورت تایید این مصوبه مسعود پزشکیان و محمدحسین فرهنگی از حوزه‌ی انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو جزو چهره‌های شاخصی خواهند شد که ۱۶ سال نمایندگی‌شان پایان می‌یابد.

با حذف دو پدرخوانده‌ی جریان اصلاحات و اصولگرایی در آذربایجان‌شرقی بالاجبارِ قانون، باید منتظر تنش‌هایی دوچندان در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی بر سر لیست‌هایی باشیم که هیچ ریش سفیدی از این جریانات نمی‌تواند برای پایان آن‌ها نقطه‌ای سر خط بگذارد.

رصد جلسات انتخاباتی جریانات سیاسی و کشمکش‌های فی‌مابین فعالان سیاسی نشان می‌دهد شیشه‌ی اتحاد آنان بیش از هر زمان دیگری شکسته به نظر می‌رسد و همین نقطه‌ی ضعف عملاً کارکرد لیست‌ها را با تشکیل ائتلاف‌هایی متعدد به حاشیه خواهد راند.

باتوجه به اختلاف نظر مسعود پزشکیان با برخی اصلاح‌طلبان و تحمیل گزینه‌های عدم وثوق وی در انتخابات مجلس دهم، تشکیل ائتلافی از سوی نایب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی دور از انتظار نیست. فی‌الواقع حتی در صورت ممنوعیت پزشکیان جهت شرکت در انتخابات آتی، او لیست جداگانه‌ای را در مظان انتخاب قرار خواهد داد تا عملاً به‌عنوان پدر خوانده‌ی خانه‌نشین تعدادی از کرسی‌های مجلس را در اختیار گیرد و تاثیرگذاری خود را در سپهر سیاسی کشور حفظ نماید.

از سویی دیگر اتحاد اصولگرایان نیز چندان تعریفی ندارد و بر سرِ نفرات لیست میان چهره‌های شاخص این جریان اختلاف است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد تشدد آراء بر سر لیست نهایی اصولگرایان تنها از طریق حکمیت جمنا رفع می‌شود اما این موضوع نافیِ تشکیل لیستی دیگر از چهره‌های اصولگرا نیست.

فارغ از اختلافات موجود بر سر لیست‌ها در هر دو جریان سیاسی استان، اخباری مبنی بر انصراف تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای کاندیداتوری در دوره‌ی آتی به گوش می‌رسد که برای سایر کاندیداها نویدبخش است.

تعدادی از نمایندگان مجلس دهم با ارزیابی فضای انتخاباتی و بازتاب‌های جامعه نسبت به عملکردشان در تصمیمی رحمانی‌وار همچون وزیرفعلی صنعت و معدن، قصد کناره‌گیری از وکالت را کرده‌اند و می‌خواهند با پایانی خوش در لیست نمایندگان بازمانده از مجلس یازدهم قرار نگیرند.

در این میان نکته‌ی تامل‌ برانگیز ماجرا پشت‌پای تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب به لیست امید است. باتوجه به واکنش منفی مردم به لیست امید و نارضایتی آنان از عملکرد این جریان سیاسی، تعدادی نمایندگان حتی در صورت تغییر نام لیست اصلاح‌طلبان به صورت مستقل پا به کارزار انتخابات خواهند گذاشت تا از شعار احتمالی عدم رأی به لیست متضرر نشوند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مجید قنبرزاده