سگ‌های ولگرد بلای جان تبریزی‌ها/ مسئول مورد نظر پاسخگو نمی‌باشد!
سگ‌های ولگرد بلای جان تبریزی‌ها/ مسئول مورد نظر پاسخگو نمی‌باشد!
حضور سگ‌های ولگرد در تبریز مدتی است چشمگیر و موجب سلب آسایش مردم شده است که نیاز به جمع آوری و نگهداری اصولی از این حیوانات را بیش از پیش نمایان می‌کند.

اجتماعی شمس: گاه و بیگاه که در شهر می‌چرخیم ممکن است چشممان به سگ‌هایی بخورد که از گوشه خیابان در حال دویدن هستند و نه مشخص است از کجا آمده‌اند و نه مشخص است به کجا می‌روند اما آنچه که مشخص است ایجاد ترس و دلشوره‌ای موقت می‌باشد هرچند که در بیشتر مواقع این سگ‌ها از انسان‌ها می‌ترسند و آزاری ندارند.

در برخی محلات اما حضور این سگ‌ها پررنگ‌تر است و به معضل و دغدغه اهالی تبدیل شده‌اند از شهر جدید سهند و شهرک اندیشه گرفته تا قلب تبریز و محلاتی مانند چهارراه بهشتی! این سگ‌ها در شهر اگرچه در اغلب اوقات کاری با عابران و مردم ندارند اما گاهی هم با حمله به افراد مخصوصا کودکان رعب و وحشت را در دل ساکنین ایجاد می‌کنند.

گلایه، ترس و انتظار از مسئولین

بسیاری از مخاطبین ما با ارسال پیام از حضور این سگ‌ها ابراز نگرانی و ترس کرده‌اند و از مسئولین خواسته‌اند تا در جمع آوری سگ‌های ولگرد ترتیب اثر بهتری داده شود.

محیط زیست: در موضوع سگ‌های ولگرد نقش نظارتی داریم نه اجرایی

داوود قاسم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی شمس در خصوص موضوع سگ‌های ولگرد در تبریز اظهار داشت: محیط زیست در خصوص حیوانات شهری مانند موش، گربه و سگ نقش نظارتی دارد و به عنوان یکی از اعضای کارگروه جمع آوری این حیوانات می‌باشد و وظیفه اجرایی ندارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست تاکید کرد: تنها زمانی که خرس یا پلنگ یا حیواناتی نظیر آن در شهر دیده شوند ما دست به کار می‌شویم و مساله جمع آوری سگ‌های ولگرد بر عهده شهرداری است.

انجمن‌های مردم نهاد حامی حیوانات بی‌پناه

در تماس با انجمن حامی حیوانات- پناهگاه تبریز از یکی از مسئولین این انجمن در خصوص نحوه جمع آوری سگ‌ها ولگرد سوال می‌کنم که عنوان می‌کند:” ما حیوانات ولگرد یا بیماری را که مردم به ما معرفی کنند را جمع آوری کرده و بعد از تیمار و غذا دادن به پناه‌گاه‌های مخصوص حیوانات تحویل می‌دهیم تا در آنجا نگه داری شوند.”

وی ادامه می‌دهد:” مردم می‌توانند از طریق تماس با شماره ۳۳۲۸۸۲۶۳ محل حیواناتی که سرپناهی ندارند و یا زخمی هستند را به ما اعلام کنند تا آنها را جمع آوری کنیم، البته این انجمن مردم نهاد است و از سوی ارگانی اداره نمی‌شود.”

مسئول مورد نظر پاسخگو نمی‌باشد!

برای پیگیری این مساله به سراغ معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز رفتم اما علی‌رغم ارسال پیامک و تماس‌های مکرر موفق به صحبت با این مقام مسئول نشدم!

سخن شمس:

موضوع سگ‌های ولگرد اگرچه موجب آزار مردم شده است اما باید توجه داشت که بی احتیاطی و سهل‌انگاری در جمع آوری آنان نیز می‌تواند احساسات مردم را جریحه‌دار کند. از سویی برای آسایش مردم تولید مثل این حیوانات باید کاهش یابد و از سوی دیگر مباحثی مانند عقیم سازی با مخالفت طرفداران حمایت از حقوق حیوانات مواجه است. به نظر می‌رسد موضوع سگ‌های ولگرد اگرچه مساله‌ای ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد اما بایستی کار کارشناسی صورت گیرد تا ضمن جلب آسایش مردم این حیوانات نیز آسیب و آزار نبینند.

انتهای پیام /

  • نویسنده : میلاد نوروزی