سوت قطار شهری در ایستگاه نور تبریز به صدا در آمد
سوت قطار شهری در ایستگاه نور تبریز به صدا در آمد
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه از به صدا درآمدن سوت قطار در ایستگاه نور که ایستگاه ۱۸ خط یک قطار شهری تبریز است، خبر داد.

به گزارش شمس، مصطفی مولوی ظهر امروز سه شنبه در آیین تجلیل از تلاشگران مترو اظهار کرد: با تلاش بی‌وقفه تمامی پرسنل سازمان قطار شهری تبریز و حومه و پیمانکاران و مشاوران مشغول در خط ۱ ، روز گذشته ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۸، به همراه پرسنل این مجموعه و مدیران شرکت بهره برداری از ایستگاه ۱۱ سوار قطار شدیم و با طی مسیر و توقف در ایستگاه های ۱۲ تا ۱۸ بدون هیچگونه ایرادی قطار به ایستگاه پایانی خط یک رسید.

وی ادامه داد: با همراهی جمع عاشقان خدمت سوت قطار را به صدا درآورده ایم و بدین صورت به صورت عملی صدای صوت قطار و مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل در فضای دپوی لاله در هم آمیخت.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به اشتغال ۱۳۲۸ نفر در پروژه خط ۱ و ۲ قطار شهری گفت: همان طور که می دانید صنعت مترو و کارگاه های اجرایی آن همچون بنگاه اقتصادی و دانشگاه است به طوری که در حال حاضر تعداد شاغلین در خط ۱ و ۲ قطار شهری هزار و ۳۲۸ نفر است.

مولوی با تاکید بر ضرورت ارتباط دوسویه سازمان قطار شهری و دانشگاه‌ها گفت: در طول یک و نیم سال گذشته به طور متوسط ماهانه دو گروه از دانشجویان از کارگاه‌های قطار شهری بازدید داشتند.

وی خاطرنشان‌کرد: صنعت مترو در کشور ما صنعتی نوپا و جدید است و امروز از نظر ابنیه و مسیر تقریباً به خارج وابستگی نداریم اما در بقیه سیستم های مترو از جمله ناوگان، تجهیزات و … باید تلاش کنیم تا وابستگی به خارج را به حداقل برسانیم.

مولوی با تاکید بر ضرورت بهینه سازی ایستگاه ها گفت: از تمامی پیمانکاران و مشاوران خواهش داریم تا از کپی‌کاری خودداری کنند، متاسفانه در بحث معماری ایستگاه‌ها تاریخ و تمدن شهر کهن مورد غفلت قرار گرفته است و میتوانیم هر ایستگاه ها را به موزه تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به مهندسی ارزش و استفاده از فناوری های جدید در فرایند اجرا گفت: با تغیبر روش اجرا در ایستگاه ۱۶ کاهش ۱۰ میلیاردی و در ایستگاه ۱۵ نیز با حذف یک سازه کاهش ۲۰ میلیاردی را در هزینه ها داشتیم و این روند می تواند ادامه دار باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به آخرین وضعیت خطوط یک، دو و سه گفت: در مرداد ماه ۱۳۹۷ ایستگاه های ۱۲،۱۳ ، ۱۵ و۱۶ به مناقصه گذاشته شد و امروز ایستگاه ۱۲ آماده بهره برداری بوده و در ایستگاه های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ خاکبرداری انجام شده و با اتمام سقف اول آماده عبور قطار است. در ایستگاه ۱۶ تمامی عملیات به جز ورودی ضلع جنوبی به اتمام رسیده و ایستگاه ۱۷ و ۱۸ تکمیل است.

وی ادامه داد:عملیات ریل گذاری از ایستگاه ۱۱ تا ۱۸ در این مدت به اتمام رسیده و تنها در بخشی از دپو ریل گذری ادامه دارد که این موضوع مشکلی برای رسیدن قطار به دپو نبوده و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به رفع برخی از نواقصات فاز ۱ و ۲ خط یک قطار شهری در طول یک و نیم سال گذشته گفت: از ایستگاه ۱ تا ۶ پله برقی، آسانسور و سیستم های مخابراتی که شامل ۱۵ آیتم است نواقصاتی داشت که در این مدت تکمیل شد و در ایستگاه های ۷و ۸ آسانسور و پله برقی نداریم و ایستگاه ۹ و۱۰ اگرپله برقی و آسانسور خرید کنیم با عملیات عمرانی صورت گرفته این ایستگاه ها نیز قابل بهره برداری است، در ایستگاه ۱۱ سقف کار نشده بود و در حال حاضر سقف ریزی در حال انجام است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه همچنین از ادامه عملیات حفاری در خط ۲ خبر داد و گفت: حفاری در این خط از طرف شرق ۴۶۵ متر و از طرف غرب ۶۸۶۷ انجام شده است و همچنان عملیات عمرانی با وجود برخی مشکلات مالی ادامه دارد و تلاش میکنیم اوراق این خط نیز در کمترین زمان ممکن محقق شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه از تلاش های صورت گرفته برای کسب مجوزهای مورد نیاز ماده ۲۳ خط ۳ نیز خبر داد و گفت : باقول مساعد دکتر نوبخت پیگیری‌های این موضوع در دست اقدام است و امیدواریم این پروژه امسال ردیف بودجه قرار گیرد.

مولوی ادامه داد: با مطالعات صورت گرفته و بازبینی و مهندسی ارزش صورت گرفته طول خط ۳ از ۱۵.۴ کیلومتر به ۹.۸ کیلومتر کاهش یافت و این تغییرات میلیاردها ریال صرفه جویی را در پی خواهد داشت و در عین حال افزایش مسافرگیری در مسیر را نیز شاهد خواهیم بود و با تبادل سه خط در میدان‌کهن صرفه جویی ۲۴۰۰ میلیارد تومانی را پیش بینی کرده ایم.