سوانح رانندگی منجر به فوت در آذربایجان‌شرقی ۱۱ درصد کاهش یافت
سوانح رانندگی منجر به فوت در آذربایجان‌شرقی ۱۱ درصد کاهش یافت
سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه در ۹ ماهه امسال بر اثر سوانح رانندگی در جاده‌های استان ۵۰۵ نفر کشته شدند، گفت: سوانح رانندگی منجر به فوت در محورهای برون شهری استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش شمس، سرهنگ رضا کریمی‌نژاد روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در ۹ ماهه سال‌جاری، ۴۰۴ فقره تصادف رانندگی منجر به فوت در استان رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت در اثر وقوع  ۴۶۴۰ فقره سانحه رانندگی در استان ۷۹۲۵ نفر مجروح شدند، گفت: تصادفات جرحی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، یک درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد:  از  ۵۰۵ نفر فوتی در تصادفات ۹ ماهه امسال، ۲۷۲ نفر در صحنه‌ تصادف، ۱۸۵ نفر در بیمارستان و ۴۸ نفر در مسیر بیمارستان فوت کردند.

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان این‌که ۳۹۳ نفر از جانباختگان مرد و ۱۱۲ نفر نیز زن بودند، افزود: ۳۶ درصد فوت شدگان راننده، ۳۶ درصد سرنشین، ۱۸ درصد نیز راکب و ترک نشین  و ۱۰ درصد نیز عابر پیاده بودند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۹ درصد تصادفات استان در راه‌های اصلی، ۱۸ درصد در راه‌های روستایی، ۱۴ درصد در راه‌های فرعی و ۹ درصد نیز در آزاد راه‌های استان رخ داده است.

سرهنگ کریمی نژاد با اشاره به علل اصلی تصادفات جاده‌ای استان، گفت: عدم توجه کافی به جلو(۲۷ درصد)، انحراف به چپ(۲۶ درصد) و تخطی از سرعت مطمئنه(۲۰ درصد) سه عامل اصلی تصادفات جاده‌ای استان است.

وی اعلام کرد: بیشترین تصادفات استان مربوط به خودروهای پژو، وانت، پراید و موتورسیکلت است.

وی افزود: ۱۶ عصر تا ۲۰ شب، بیشترین زمان وقوع تصادف در استان است، زیرا که در این بازه‌ زمانی حجم ترافیک جاده‌ای افزایش پیدا کرده و زمان خطای انسانی در این بازه زمانی بسیار زیاد می‌شود.

سرهنگ کریمی نژاد با اشاره بر اینکه یک نفر کشته در کشور، حدود ۵.۲ میلیارد تومان هزینه به جامعه وارد می‌کند، افزود: به صورت میانگین ۲۰ درصد مجروحین تصادفات معلول می شوند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۳ سازمان در کاهش تصادفات نقش دارند که در این میان هفت سازمان از جمله راهداری، راه و شهرسازی، پلیس، اورژانس و رسانه‌ها نقش پررنگ‌تری دارند.

سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه در ۱۰ ماهه سال ۹۸ در حدود ۶۵ درصد تصادفات در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است، گفت: دلیل آن، تعداد رمپ و ساختمان‌های غیر مجاز ساخته شده، کم رنگ بودن خط کشی و تابلوهای ایمنی است.

وی اضافه کرد: دستورالعملی در راستای کاهش تصادف برنامه‌ریزی شده است به‌طوریکه در محور آذرشهر و محدوده سردرود هفت بریدگی داشتیم که در حال حاضر همه آنها بسته شده  و تنها یک بریدگی باز است.

سرهنگ کریمی‌نژاد با بیان اینکه ۴۰ درصد متوفیان تصادفات روستائیان هستند بر ضرورت فرهنگ‌سازی بیشتر تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ۱۳۲ نقطه حادثه‌خیز در استان شناسایی شده است، افزود: ۶۳ نقطه از نقاط حساس استان دارای اولویت برای اصلاح هستند و ۲۰ نقطه اصلاح شده است.

سرهنگ کریمی‌نژاد ادامه داد: ۲۴ دوربین نظارت تصویری در استان وجود دارد که وضعیت ترافیکی و جوی جاده‌ها از آن طریق کنترل می‌شود .

وی همچنین گفت: ۵۷ دستگاه سامانه ثبت تخلف نیز در جاده‌های استان نصب شده است که سرعت خودرو را به صورت لحظه‌ای ثبت می‌کند.

سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: ۸۲ دستگاه تردد شمار در استان وجود دارد که آمار را به‌صورت آنلاین به ما ارسال می‌کنند.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه گذشته میزان تردد در محورهای استان چهار درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش یافت، گفت:  نرخ تردد در استان نسبت به آمار کشوری بیشتر است.

سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: ۱۴ هزار کیلومتر راه مربوط به حوزه استحفاظی استان است .