سه هزار پرستار در آذربایجان‌شرقی به کرونا مبتلا شدند
سه هزار پرستار در آذربایجان‌شرقی به کرونا مبتلا شدند
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد سه هزار نفر از جامعه پرستاری این استان به بیماری کویید ۱۹مبتلا شده اند.

به گزارش شمس،عبدالله صفری روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته گرامیداشت مقام پرستار با اصحاب رسانه، افزود: متاسفانه تاکنون تعداد پنج نفر از جامعه پرستاری آذربایجان شرقی شامل خانم ها نوشین اکبری، فرناز کیهان، فرح نساء فتحی پور، اکبر امیریان و ابراهیم خلیلی نیز به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

به گفته وی در حال حاضر تعداد حدود ۸۰ نفر از کادر پرستاری آذربایجان شرقی نیز به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه کامل به سر می برند که تغییر این آمار به صورت روزانه و حتی ساعتی بسیار محتمل است.

صفری مجموع پرسنل پرستاری آذربایجان شرقی را حدود ۹ هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد ۸۰ درصد را زنان و ۲۰ درصد را مردان تشکیل می دهد و میانگین سابقه خدمت آنها ۱۵ سال می باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش سلامت آذربایجان شرقی با کمبود حدود چهار هزار نفر پرستار مواجه است، اظهار داشت: بر اساس استانداردهای جهانی برای هر تخت بیمار ۲.۵ پرستار باید وجود داشته باشد که این آمار در ایران به نصف کاهش یافته و در آذربایجان شرقی نیز برای هر تخت بیمارستانی ۱.۲ پرستار وجود دارد که رقم بسیار پایینی به شمار می رود.

صفری با تاکید بر اینکه شغل پرستاری بخص حاکمیتی است و باید بر اساس عملکردها و جایگاه رفیع آن مورد توجه دولت و مجلس قرار بگیرد، یادآور شد: شیوع ویروس کرونا باعث شد جایگاه و ارزش پرستاری در نام سلامت کشور بیش از پیش نمایان شود و در این زمینه بر همگان ثابت شد که جامعه پرستاری بدون وابستگی سیستمی به دولت و نظام سلامت نمی تواند خدمات مفید و تاثیرگذار ارایه کند.

وی یکی از چالش های مهم نظام سلامت آذربایجان شرقی در سال های گذشته را کمبود پرستار اعلام کرد که به گفته وی این مشکل با شیوع کرونا و جذب سریع تعدادی از جوانان تا حدودی مرتفع شده است که بر این اساس در ۳ نوبت اقدام به جذب پرستار شد که در مرحله اول تعداد ۱۹۳ نفر طی اسفند پارسال و فروردین امسال استخدام شدند.

صفری ادامه داد: در نوبت دوم و سوم نیز تعداد ۱۷۳ نفر از ذخیره های آزمون استخدامی سال قبل و ۸۳ نفر برای مناطق محروم استان حذب شده و در تداوم این اقدامات تعداد ۸۰۰ نفر نیز به عنوان نیروهای طرح و تمدید طرح ۶ ماهه به بدنه پرستاری آذربایجان شرقی اضافه شدند.

به گفته وی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در مجموع تعداد یکهزار و ۳۰۰ نفر پرستار در بخش سلامت آذربایجان شرقی جذب شدند.

صفری از تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای استخدام ۳۷ هزار نفر طی سالجاری خبر داد و افزود: بر این اساس ۷ هزار نفر در نوبت اول و ۳۰ هزار نفر در نوبت دوم جذب می شوند که حداقل ۳۵ درصد آنها به پرستاران اختصاص خواهد یافت.

وی اضافه کرد: سهم آذربایجان شرقی از استخدام ۷ هزار نفری یاد شده، ۱۷۳ نفر است که حداقل ۸۰ نفر آنها به پرستاران اختصاص خواهد داشت.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری تبریز و شهرستان های تابعه نیز در این نشست خبری با انتقاد از بی توجهی ها به جامعه پرستاری کشور طی سال های اخیر، گفت: با وجود اینکه پاداش هایی برای پرستاران به دلیل شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده است، اما در واقع این مبالغ ریالی به دریافتی جامعه پرستاری کشور اضافه نکرده است.

محمد ارشدی اظهار داشت: فوق العاده ویژه پرستاران نیز اخیرا” از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهایی شده است؛ باید در نظر داشت که این مبالغ نیز حدود ۵ سال بود قطع شده بود که قرار است در حقوق دی ماه پرستاران پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد خدمات مربوط نظام سلامت به وسیله پرستاران قابلیت ارایه دارد، از اینکه سال ها به چنین جایگاهی در نظام اداری و استخدامی کشور بی توجهی شده است، ابراز تاسف کرد و ادامه داد: در شرایط معمولی تنها ۲۵ درصد پرستاران به مراقبت از بیماران بدحال اختصاص دارند که این رقم در شرایط سخت از جمله کرونایی به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و این وضعیت، توجه به معیشت و افزایش حق و حقوق پرستاران را اجتناب ناپذیر می کند.

ارشدی اضافه کرد: پرستاران در بخش های مختلف نظام سلامت موظف به انجام ۱۵۰ ساعت کاری هستند که این ساعات در شرایط کرونایی به بیش از ۲۵۰ ساعت افزایش پیدا کرده است و تحمل کار در چنین وضعیتی با لباس های مخصوص که توان غذا خوردن را نیز از فرد می گیرد، بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد.

وی حمله موج چهارم کرونا در کشور و آذربایجان شرقی طی ماه های آینده را محتمل و قابل پیش بینی خواند و گفت: چنین بحرانی که ۹ ماه به طول انجامیده و شاید برای ماه ها نیز تداوم یابد، نیازمند رسیدگی بیشتر به جامعه پرستاری است تا این بحران با تلفات پایین تر پشت سر گذاشته شود.