سهم ۶۰ درصدی تبریز در تولید کفش کشور/ تولید به‌نام تبریز، صادرات به کام دیگران
سهم ۶۰ درصدی تبریز در تولید کفش کشور/ تولید به‌نام تبریز، صادرات به کام دیگران
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت: در حالی که دست کم ۶۰ درصد تولید کفش چرم کشور در تبریز صورت می‌گیرد، تنها پنج درصد آمار صادرات این بخش بنام این شهر ثبت می‌شود.

«علیرضا جباریان‌فام» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس، با اشاره به اینکه آمار تولید کفش در آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۰ بین ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون جفت است، اظهار کرد: ۶۰ درصد تولید کفش چرم کشور در تبریز صورت می‌گیرد، اما طبق آمار رسمی گمرک ایران، تنها پنج درصد صادرات این حوزه بنام این شهر است و این در حالی است که استان های کردستان و خراسان شمالی که تولید کفش چندانی در آنها صورت نمی‌گیرد، ۳۵ درصد آمار صادرات را دارند. علت این موضوع هم این است که واحدهای تولیدی ما به‌‎دلیل مشکلات مالیات، قادر به دریافت کارت بازرگانی و صادرات رسمی محصولات خود نیستند و در نتیجه این کار از طریق استان‌های مرزی و به صورت پیله‌وری انجام می‌شود و به نام استان‌های دیگر ثبت می‌شود.

وی افزود: صددرصد صادرات ما کفش‌های رویه چرم هستند و احتمال می‌دهم ارزش ریالی صادرات ما در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلار باشد، البته در سال ۱۴۰۰ ده درصد به‌نسبت سال ۱۳۹۹ کاهش صادرات داریم.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه بیشترین صادرات کفش را به کشور عراق داریم و علاوه بر این، به کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، کانادا و امارات و پاکستان نیز به صورت زمینی و پیله وری صادرات داریم، گفت: امسال تا حدودی برخی بازارهای صادراتی سنتی خود از جمله افغانستان را به دلیل تغییرات سیاسی از دست داده‌ایم و این شرایط در مورد پاکستان به دلیل ممنوعیت ورود کفش و در عراق به واسطه ورود ترکیه صدق می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد موجب افزایش قیمت تمام شده کفش شده که عملاً موجب شده تا نتوانیم با رقیبانی همچون کشور ترکیه و چین رقابت داشته باشیم.

جباریان‌فام افزود: دولت ترکیه به صادرکنندگان کفش خود بین ۵ تا ۱۳ درصد تخفیف مالیاتی می‌دهد و این تخفیف در قیمت کفش لحاط لحاظ می‌‎شود و قیمت نهایی کفش‌شان از ما کمتر در می‌آید.

وی در خصوص جایگاه کفش تبریز بیان داشت: ۸۰ درصد تولیدات تبریز به صورت چرمی هستند و تبریز یک جایگاه والایی در حوزه کفش‌های چرمی در کشور دارد؛ در حوزه کفش ایمنی ۷۰ درصد تولیدات کفش‌های ایمنی کشور، ۶۰ درصد تولیدات کفش‌های نظامی کشور، بالای ۷۰ درصد تولیدات کفش‌های مردانه کشوردر تبریز انجام می‌گیرد. در حوزه کفش‌های زنانه نیز پیشرفت بسیار خوبی داریم. ۹۰ درصد تولیدات کفش چرم دست دوز تمام چرم در اختیار تبریز است و این‌ها همه موجب ارتقای جایگاه تبریز در حوزه کفش شده است.

رئیس اتحادیه کفاشان با اشاره به اینکه وجود کارخانه‌های تولید زیره مواد پلی ارتان، تولید زیره کفش و بهترین کارخانه تولید چرم طبیعی در تبریز باعث شده کفش تبریز به‌خصوص در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته باشد و جایگاه بسیار خوبی را از آن خود کند، گفت: هر چند صنعت چرم دوره‌های کاری فصلی دارد و در ایامی با رکود مواجه می‌شود، اما امسال رکود کمی پررنگ تر شده است که امیدواریم به‌زودی از این شرایط عبور کنیم تا تولیدکنندگان متضرر نشوند.

وی در پایان ابزار امیدواری کرد: اتحادیه صادرکنندگان کفش آذربایجان‌شرقی از شهریورماه ۱۴۰۱ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، برنامه‌های بسیار خوبی داریم و امیدواریم این برنامه‌ها باعث توسعه صادرات از استان ما بشود. در کنار این موضوع، در حال تقویت شرکت‌های توسعه صادرات هستیم تا دیگر تولیدات کفش تبریز به‌صورت پیله‌وری خارج نشود و از طریق این شرکت‌های توسعه صادراتی و به‌نام استان خودمان صادرات رسمی انجام بگیرد.

گفت‌وگو از: میلاد نوروزی

انتهای پیام /

  • نویسنده : میلاد نوروزی