سهم ۴۴ درصدی بهره وری در تحقق رشد ۹.۳ درصدی صنعت آذربایجان‌شرقی
سهم ۴۴ درصدی بهره وری در تحقق رشد ۹.۳ درصدی صنعت آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی آذربایجان‌ شرقی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، ۴۴ درصد از رشد ۹.۳ درصدی مورد نظر صنعت و رشد ۱۵.۷ درصدی معدن استان باید از محل بهره وری حاصل شود.

به گزارش شمس، محمد فرشکاران در جلسه رشد اقتصادی سازمان صمت، مجموع نقش و سهم اقتصاد استان در اقتصاد ملی را ۳.۲۲ درصد اعلام کرد و افزود: سهم بخش صنعت و معدن در سال ۱۳۹۹ از اشتغال استان ۳۸.۱ درصد و سهم ارزش افزوده این بخش ۳۹.۱۳ درصد بوده است.

وی با اشاره به سپرده گذاری‌های صنایع بزرگ در خارج از استان، متذکر شد: برای خروج سرمایه و ارزش افزوده صنعت از استان باید موانعی تعیین و ارزش افزوده صنایع در خود استان صرف شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تصریح کرد: تحقق رشد ۷.۸ درصدی اقتصاد استان اگر به صورت جذب سرمایه گذاری خارجی و رونق صادرات اتفاق بیفتد منجر به ورود ارز و تاثیرات بیشتر در این رشد خواهد شد.

وی گفت: باید طرح جامع تولید تعریف شود و الگوی تولید منطبق با سند آمایش استان باشد.

فرشکاران ادامه داد: صنایع آلاینده با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان خروجی و ارزش افزوده مورد انتظار را برای استان ندارند و تنها به زخمی کردن چهره محیط زیست و طبیعت بکر آذربایجان می‌پردازند.

وی افزود: به جای ارائه مجوز به احداث صنایع آلاینده فولادی، باید به فکر تقویت صادرات در محصولات خاص استان مثل سیب مراغه، کشمش ملکان و نخود ممقان باشیم تا ضمن حفظ ارزش افزوده ایجادی از آسیب‌های زیست محیطی نیز در امان باشیم.

گفتنی است؛ در این جلسه نماینده سازمان صمت به ارائه گزارشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان و وضعیت شاخص های کلان اقتصادی در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان پرداخت.

انتهای پیام /